Gå till innehåll

Utbildningslös Regissör....dröm eller möjlighet??


Zhyron

Recommended Posts

Är det möjligt att bli regissör utan utbildning?

Självklart så kan man göra små filmer utan utbildning men jag tänker på stora hollywood typ filmer och tv-serier.

Är jobbet så invecklat att man måste helt enkelt spendera tre år i skola för att klara detta?

 

Nu när jag ändå postar, Några bra böcker eller sidor om detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen anställer en regissör för att personen har gått tre år i skola för att kunna kalla sig det. Regissörer anlitas enbart på arbetsprover. Det är aldrig fel att ha utbildning men jag tror att man måste se utbildning som ett komplement till regiyrket och framför allt måste man aldrig sluta att utbilda sig själv som regissör senare i livet. Det finns massor av exempel på regissörer som gjort fantastiska kortfilmer (och annat) utan någon som helst utbildning och i dag är etablerade regissörer. Om vi tar våra just nu mest framgångsrika regissörer så började Lasse Hallström som klippass på SVT, Jonas Åkerlund gick Handelshögskolan. Mikael Håfström gick DI. Den svenska bruksregissör jag mest respekterar, Harald Hamrell, började i sitt pojkrum med en super-8-kamera och blev senare klippass åt Bo Widerberg. Kan tilläggas att han gjorde väldigt bra kortfilmer på egen han och helt utan traditionell utbildning.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jonathan]Självaste Quentin Tarantino arbetade i femton år i en videoaffär innan han blev regissör... har jag för mig.[/citat]

 

Visst jobbade han på videobutik ett bra tag, men inte sen han var 12 inte.. :P

 

Paul Thomas Anderson är ett annat exempel, han tog alla sina pengar som han skulle ha pluggat på NYUC och invisterade i en kortfilm, som gjorde att han sedan fick göra Hard Eight.

 

Själv skulle jag inte vilja plugga vidare om jag inte visste att utbildningen kunde ge mig något. Därför har jag också bara sökt till Danska och DI, för det känns som att gå någon halvkass folkhögskola, då skulle jag lära mig bättre av att göra kortfilmer i ett år istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Santafantasma]bästa sättet att lära sig är att skapa! för man kommer att göra misstag, det ska man göra! Men grejen, det viktiga, är att lära sig av de misstag man har gjort! Det är så som du kommer att utvecklas som filmskapare![/citat]

 

Knappast det enda sättet. Klarar man av det kommer man ganska långt, men att bara tro att det gäller att skapa är ungefär lika naivt som att tro att man bara måste gå filmskola.

 

Det gäller att hitta en egen väg, finns liksom ingen rätt väg. Men jag tror att filmskolor kan hjälpa, åtminstone vissa, men det beror ju också på vilken typ av regissör man är. Allting beror ju på :P.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så vi har kommit fram till att det är olika för alla. Vilket gör det lite svårare, men nog också mer spännande.

 

En undran kvar dock, några bra sidor eller böcker om detta?

Även om ni har nått tips om sidor eller böcker som har med vad som helst inom filmskapandet att göra. Det känns lite bättre att höra sånt från er istället för att läsa på amazon

Länk till kommentar
Share on other sites

Så då har vi ju alla klart om att det inte är nödvändigt att ha en utbildning för att bli regissör men jag tror att om man sätter igång med att hålla på med film och sådant innan kan va en bra erfarenhet, (vet inte om Tarantino höll på med det innan eller om han endast höll på med att låna hem lite filmer från affären).

 

Jag fick ett tips från en snubbe från kanal 5 som ansog att det inte spelade någon roll om en film blir dålig utan att man bara skulle göra den och lära sig av sina misstag (nu snackar jag inte hög budget filmer hehe).

Länk till kommentar
Share on other sites

Böcker är bra för den självdiciplinerade. Jag har ingen vidare självdicipling iofs så jag får kämpa mig igenom böcker efter böcker och anteckna och verkligen försöka att förstå allt och äta upp all kunskap jag matas med.

Ska söka till diverse film skolor till höst-terminen nästa år för det ger ju en en del kunskap och tid till att hålla på med film framför allt. Det kan för vissa vara svårt att övertala sina föräldrar att man efter gymnasiet vill spendera några år åt att bara läsa böcker och filma på egen hand.

Tror starkt på att många kan lära sig vad som behövs för att bli en bra regissör, manus författare, fotograf eller annat genom att läsa böcker och praktisera sina kunskaper.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zhyron]

Nu när jag ändå postar, Några bra böcker eller sidor om detta?[/citat]

 

De bästa böcker är de i vilken man kan läsa vad en regissör själv tänker och tycker:

 

Moviemakers' master class : private lessons from the world's foremost directors / by Laurent Tirard

 

http://sunda.ub.gu.se:8000/cgi-bin/chameleon?search=KEYWORD&function=CARDSCR&SourceScreen=NEXTPAGE&sessionid=2005010322132323380&skin=portal&conf=.%2fchameleon.conf&lng=sv&itemu1=1035&u1=1035&t1=almodovar&pos=18&prevpos=11&

 

 

Woody Allen, Bernardo Bertolucci, Martin Scorsese, Wim Wenders -- Dream weavers: Pedro Almodovar, Tim Burton, David Cronenberg, Jean-Pierre Jeunet, David Lynch -- Heavyweights: Oliver Stone, John Woo -- New Wave: Joel & Ethan Coen, Takeshi Kitano, Emir Justurica, Lars von Trier, Wong Kar Wai -- In a class of his own: Jean-Luc Godard.

 

Jag själv rekomenderar för alla intervju med Godard, Almodovar och Wong Kar Wai. Men iaf är det alltid bra att kolla vad dina egna favoritregissörer har att säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man vill lära sig mycket kan man också utnyttja extramaterialet på en hel del dvd skivor.....den nya hitchcock boxen är ju dessutom en guldgruva.

Om man vill bli regissör utan utbildning så gäller det att kämpa, och verkligen, nej då menar jag verkligen tro på de man gör och våga ta risker. Och det är ju inte allt du behöver, du behöver ha talang och ett kunnande och riktigt bra ledaregenskaper och mycke mer. Man måste ju tänka på att media och dylikt bara belyser de som lyckas, och de är bara de som lyckas som du känner till. Men tro mig, det finns mååååånga fler som inte lyckas och som nu lever på social bidrag, det finns säkert såna som är bättre regissörer än dom som får göra storfilm, så kontakter är nog också väldigt viktigt.......tyvärr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Konstaterar mest vad som redan har blivit sagt.

 

De flesta av de bästa gjorde helt andra saker innan de började regissera. En del jobbade inom film en del inte alls.

 

Tarantino började skriva manus (Natural Born Killer b. la) och sålde dem och finansierade på så sätt sina första filmer. Vad jag vet hade han inte pysslat direkt med filmskapande innan, men hans intresse sägs ha uppstått i väldigt tidig ålder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen måste jag ju också säga att några av mina favorit regissörer är utbildningslösa (inom film då asså)

 

Sam Raimi (evil Dead, Spiderman)

Quentin Tarantino (Pulp Fiction)

Peter Jackson ( Brain Dead, LOTR)

 

Även en av de bättre svenska regissörer enligt mig Ulf Malmros (detta är jag dock inte 100 % på)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Om man vill lära sig mycket kan man också utnyttja extramaterialet på en hel del dvd skivor.....den nya hitchcock boxen är ju dessutom en guldgruva...[/citat]

 

Angående Hitchcok:

 

ett bra komplement till extra material på en DVD eller på vilken som helst Hitchcock film är boken "Hitchcock / by François Truffaut "

 

Eftersom Truffaut också var regissör starkt påverkad av Hitchcock, är bokens innehåll fokuserat på filmskapande och huvudsakligen regi.

 

Andra Hitchcockböcker handlar mer om filmtolkningar som tillhör filmveteskapsområdet och inte precis filmskapande.

 

http://www.gotlib.goteborg.se/search*swe/Whitchcock+truffaut/Whitchcock+truffaut/1%2C4%2C4%2CB/frameset&FF=Whitchcock+truffaut&2%2C2%2C

 

Boken har även ett superbt index i vilket man kan slå upp en filmtitel med hänvisningar till alla sidor där Hitchcok själv eller Truffaut nämnar filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är i Hollywood du tänker göra film är din utbildning av ringa betydelse. Däremot behöver du ett par justa rullar i bagaget som visar att du är att räkna med när intäkterna skall summeras. Krasst är det ditt eget skapande som kan bana väg för en alldeles lysande karriär, samt ett par ganska vassa armbågar.

Jag har själv regisserat utan utbildning, både reklam och kortfilmsproduktioner modell enklare, och det är först nu vid 41 års ålder som jag ger mig in i en långfilmsproduktion. Jag skall nämligen skaffa mig ett par justa rullar så att även jag kan komma till Hollywood, så vi ses väl där!

Jonas

http://www.exaktvision.com

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är nog hur man kommer in i det hela. Hur man får folk att uppmärksamma ens filmer. Ett par kända filmer ökar nog ens chanser mer än hundra filmer som ingen hört något om.

Det är ju hollywood man strävar efter...

 

Hur får man folk att anlita en så att man får visa vad man går för?

Känns lite som om det är som att köra en uppförsback med en cykel med fasta bromsar och utan bakhjul.

 

Hur lyckas/planerar ni att lyckas. Någon som gjort en känd film ännu?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan ha fel men jag är faktiskt relativt säker på att Tarantino har studerat på filmskola. Den skola som är skapad av Robert Redford. Minns det får att när jag hörde det tänkte jag, hm undrar hur bra den skolan är då på en skala eller om det bara är Quentin själv som är lite underbarn.

 

Men iallafall måste jag knäppa lite på det första inlägget.

3 år för att få regissera stora hollywoodfilmer och tv-serier, tycker jag låter som en utmärkt deal. Inget jag skulle banga på iallafall.

Jag kan tänka mig att iallafall hollywood är väldigt petiga på både utbildningar och tidigare filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...