Gå till innehåll

Vad ska jag säga till kunden om HD?


dandy_andy

Recommended Posts

Hej

Ny kund vill ha projektet (informationsfilm) jag kommer att filma i HD på DVD.

Generellt har man ju inte HD på en dvd-skiva. Jag får förstås

diskutera detta med min kund men innan undrar man ju hur

vanligt det är att en dvd-spelare kan läsa en hd-dvd? Krävs

det generellt en blueray-spelare kanske?

 

tacksam för hjälp att reda ut begreppen.

 

vh Dandy

Länk till kommentar
Share on other sites

En DVD-spelare kan inte spela upp HD-DVD eller Blu-ray utan att det finns uttryckligen stöd för det. Men då är det normalt inte en DVD-spelare utan en Blu-ray spelare.

 

DVD-video har inte stöd för HD-upplösning.

 

"HD-DVD" är ett specifikt format som inte tillverkas längre då det konkurrerade med Blu-ray och förlorade den striden för något år sedan.

 

 

Ska du ha HD-video på en skiva likt dvd måste det vara Blu-ray och då spelas upp på en Blu-ray spelare

 

Filer i HD-upplösning på en data-DVD-skiva som spelas upp med en dator är dock fullt möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bluray-spelare kan ofta spela upp AVCHD-skivor som är HD-video lagrat på DVD-skiva. Det skulle kunna vara ett alternativ. Sådana skivor kan man t.ex. skapa med programmet multiAVCHD. Men AVCHD-skivor har vissa begränsningar såsom lägre maximal bitrate och jag tror att stödet för menyer är begränsat jämfört med riktiga bluray-skivor. Speltiden blir också kortare jämfört med bluray som rymmer mera.

http://multiavchd.deanbg.com/

 

Men det funkar inte på vanliga DVD-spelare utan det krävs bluray-spelare för dessa skivor och de kan heller inte spelas upp på vanliga DVD-spelare. Så om kunden säger att han vill ha det på DVD är det troligtvis vanlig lågupplöst DVD-Video som menas men fråga för säkerhets skull och förklara att HD inte funkar annat än med blurayspelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...