Gå till innehåll

Fängelsemiljö!?


Kissemiss

Recommended Posts

Hej där!

Håller på med förarbetet inför en film som ska spelas in om några veckor. Manuset utspelar sig på ett fängelse och undrar ifall någon av er vet någon plats som är/påminner om en fängelsemiljö.

Vi behöver:

* En cell

* En korridor

* En ''matsal''

* Ett ''väntrum'' (som till en fängelsekurator)

 

Det ska likna ett så modernt fängelse som möjligt, cirka 80tal-nutid.

Helst inte för långt från värmland.

Vet att det är väldigt svårt att få filma på ett riktigt fängelse, även då det är nedlagt och likandant med häkten och gamla anstalter/psykhem.

Men vet någon något så tveka inte att höra av er!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag satt själv med exakt samma bekymmer som du för ett par veckor sedan. En film i fängelsemiljö, och inte ett enda fängelse ville släppa in oss. Det visade sig sen att det råder fotograferingsförbud inne på alla anstalter och häkten i sverige, på sin höjd hade man fått göra en intervju i en cell.

 

Det vi gjorde var precis som föregående inlägg sa, kontakta skolor. Ett modernt fängelse ser i mångt och mycket ut som vilken institution som helst. Plastmatta och vita väggar osv. Vi hade tur och fick tag i en skola här i malmö som hjälpte oss med i princip alla platser. Matsal, cell, uppehållsrum, rubbet. Inspelning börjar på måndag.

 

Så det är mitt tips, kolla skolor, gärna med nyrenoverade lokaler för den där extra sterila känslan. Vidare kan du kolla sjukhus, vårdcentraler, äldreboenden, allt sådant kan bli ett potentiellt fängelse.

 

Lycka till :)

 

Förresten, vad handlar din film om?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack!

Min producent ringde faktiskt härlanda fängelse.

Ett nedlagt fängelse som numera är en slags ungdomsgård men fortfarande har vissa fängelsemiljöer intakta. De hänvisade oss också till en närliggande miljö där de tydligen bland annat spelat in Johan Falk filmer.

Så vi ska åka dit och titta nästa vecka :D! Lät riktigt härligt och att allt fixade sig på en dag.

 

Men tack för back-up planerna.

Och om någon vet andra ställen (om detta skulle skita sig) så säg gärna till.

Vi behöver också ett ställe att få tag i kostym.

Vad använder de för kläder på ett nutida kvinnofängelse i Sverige? Det är rätt så vanliga kläder va?

 

Ska vara lite försiktig med att säga vad manuset handlar om, ska göra en omskrivning redan ikväll, ganska så stor en.

Men kan berätta att det handlar om kvinnornas vardag i fängelse men också om vår huvudkaraktär, Tove och hennes saknad av sin lillasyster som finns på andra sidan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan vad ballt, vi tittade efter nedlagda anstalter också men det verkade inte finnas några här i skåne. Bara ett i ystad som nu var omgjort till kontor. Skåningarna är nog duktiga på att se till att anstalterna kommer till användning...

 

Jo jag kan förstå att du inte vill hälla ut hela handlingen på internet, jag var bara lite nyfiken på vilken väg du skulle gå med fängelsetemat. Jag kan avslöja att vår film handlar om tre fångar som ska bli frigivna, och hur detta påverkar dem under deras sista timmar tillsammans.

 

Ang. kläder hade vi en fruktansvärd tur. Killen som ska spela vår kriminalvårdare, har jobbat som kriminalvårdare och han fixar riktiga fångkläder åt oss. Men det är egentligen bara enfärgade, enkla byxor och tröjor så att hitta något som funkar borde inte vara svårt, även om det inte stämmer exakt överens med verkligheten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Härligt! Låter som ett intressant tema också :) något jag skulle vilja se!

Vi har en kontakt inom kriminalvården med, kanske att hon kan hjälpa oss. Vi ska ringa henne redan imorgon.

 

Är det några andra positioner, människor som du har kontakt med som du tycker att det är värt att kontakta. Med frågor osv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag uttalade mig för tidigt. Det var tydligen svårare för vår kriminalvårdare att få låna kläder nu än det var förr. Men han har iaf sin uniform :)

Det är ju möjligt att er kriminalvårdare lyckas bättre så ni ska absolut fråga henne. Jag ska prova att själv ringa kriminalvården i malmö idag, annars får vi hitta en annan lösning.

 

Håhåjaja..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...