Gå till innehåll

Byta hotkey-musknappar i Maya 2010?


Peus

Recommended Posts

Hej, jag har ett lite frustrerande problem. Min mittenknapp (hjulet på musen) är för hård för att tryckas ned hela tiden (utan att jag får ont i fingret) och således har jag svårt att panna i Maya, dock funkar zoomen bra genom att använda hjulet, så jag skulle vilja byta hotkey för pan respektive dolly (zoom) d.v.s. från alt + mittenknapp = pan och alt + högerknapp = dolly till alt + mittenknapp = dolly och alt + högerknapp = pan. Hur gör jag det lite smidigt, jag lyckas inte förstå hur man ändrar så lite hjälp vore guld värt.

 

Det finns en inställning/hotkey som heter t.ex. dollytool och en som heter tracktool under ”Hotkey Editor/Navigation” som inte går att ändra på, dessa tycks därtill redan vara förinställda på (Alt + RMB) vad gäller t.ex. DollyTool. Det är det jag vill ändra men inte vet hur man gör.

 

Kan man gå in någonstans i någon fil och skriva om lite, är rätt färsk på Maya, i 3Ds max hade det nog inte varit några problem vilket gör mig ändå mer frustrerande eftersom jag fått för mig att byta plattform, kanske har jag nu valt fel, inte bra.

 

Tack så hemskt mycket på förhand och mv.h. /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

var ett tag sedan jag satt i maya nu, men tror du kan gå tillväga denna väg. Öppna "konsollen" nere i högra hörnet, väl att den ska visa allt när du klickar kommer en kod komma upp bara för mittenknappen, Spar den texten, dra den till shellen. Sen finns de någonstanns i inställningar där du kan koppla en knapptryckning till Mel.

 

Ja ungefär så gör man, är svårt att berätta precis utan maya framför sig :)

 

//Mvh Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...