Gå till innehåll

Från utzoomat till extremt inzoomat? Hur?


Rudie

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta hur man ska göra en extrem inzoomning snyggt.

Eller rättare sagt, hur man fyller tomrummet mellan långt ifrån och nära.

 

I C.S.I (på kanal 5) så är det ofta man ser kameran filma på t.ex ett finger och sedan snabbt zooma in på en extrem extrem närbild. Oftast görs inte detta genom bara att zooma, misstänker jag?

 

Hur ska man göra för att "morpha" ihop så att det blir snyggt i mitten??

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

"I C.S.I (på kanal 5) så är det ofta man ser kameran filma på t.ex ett finger och sedan snabbt zooma in på en extrem extrem närbild."

 

Hur lyckas man gå från en närbild på bara ett finger till en extrem extrem närbild? Är det på molekyler du menar då eller?

 

Jag har inte sett programmet så jag vet inte vad det kan vara för effekt. För övrigt har jag aldrig använt en zoomning i någon av mina filmer, de passar ytterst sällan, men det finns ju undantag.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hela är gjort med datoreffekter och lär inte vara allt för lätt för oss glada amatörer. Programmen som proffsen använder kostar väl från 30.000 upp till ett par hundra tusen.

Det går säkert att göra i enklare och billigare program bara man har viljan att lära sig det.

3D program och sånt är dock inte min starka sida :l

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skulle ju kunna testa att börja riktigt mycket inzoomat för att sedan zooma ut (och kanske t.o.m. åka bakåt med kameran) för att sedan köra allt baklänges. Lägg på en motion blur och experimentera med lite effekter så kanske du får något som är hyffsat likt.

 

Glöm inte att det nästan är lika mycket swosh-ljudet som gör sådana effekter =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har inte jag heller sett programmet men om du har en kamera med manuell zoom så fixar du det lätt genom att koppla ifrån motorn och zooma som aldrig förr så snabbt som du bara kan. Om inte så kan du be personen med fingret i fråga att stå ganska så stilla och göra inzoomningen med din motorzoom varpå du speedar upp, alternativt klipper bort de flesta framesen för att senare gå över till normal hastighet när bilden är nära fingeret.. Lite motionblu och saken är biff.. Om din kamera kan filma med lång exponeringstid. 6 frames per sekund eller så så får du ett gött motionblur redan där som du sen vackert kan speeda upp och vips så har du en fantastisk effekt. Viktigt är att själva "zoomen" går fort tror jag så att man inte hinner se att det är fusk och fejk.

 

Håll i hatten

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Hallå..

 

nu e de så att C.S.I är ett Skitbra program och jag har också l'änge funderat på det hela...

 

Men om du tänker på det när du ser en inzoomning som de gör så är det ljudet som gör allt..... DEt är liksom en sådanm där... Schwiss.... eller vad men nu kallar det.....

 

Troligtvis så filmar de det som ska zzoomas in först och sedan har de en annan bil som är inzopomat... som du lagt märke till så är nästan alla inzoomningar datagjorda... Alltså närbilderna..... då har de liksom fadat in det.... så inzoomningen är inte med kameran utan allt är data gjort..... hoppas ni förstår va jag menar....

Länk till kommentar
Share on other sites

CSI inzoomningar, åkningar från satelitbild ner till marknivå och liknande görs oftast genom att 2 eller flera element (bildsekvenser) som representerar ökad grad av inzooming läggs på varandra och integreras så att kanterna mellan inte syns. Elementen kan vara både dockmodeller, datorgrafik och annat.

 

I AfterEffects görs detta enkelt genom att ta ett ansikte (t.ex.) och en jordglob båda med hög upplösning. Lägg globen i ett lager ovanför ansiktet och förminska så att den passar in på personens öga (förslagsvis). Lägg denna komposition i en ny komposition och zooma in på den med "colapse transformations" aktivt. Det gör att globen behåller sin upplösning under inzoomningen. (nyare AE versioner kan no använda parenting för detta åxå)

 

Vad som verkligen brukar sälja en sån här effekt är (förutom passande swoosh ljud) att kanterna mellan de olika elementen känns naturliga. Kör fram och tillbaka över en sån här sekvens i en film flera gånger (gärna i slowmo åxå) och kolla hur kanterna mellan elementen maskerats.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det är egentligen inte så krångligt. Ta först en närbild på det som ska in eller utzoomas ifrån. Obs! (Gå fram, zooma inte) Gå sedan ut till helbild och önskat avstånd. När du sedan sitter i redigeringen så gör du en digital zoom mellan dessa 2 bilder och lägger på en zoomblur samt blurar kanterna ngt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...