Gå till innehåll

3D Modell - test inför kommande projekt


RedFilm

Recommended Posts

Hej. Jag sitter o jobbar lite med en 3D Modell av min son som uppvärmning inför ett kommande projekt. Skulle vara bra o veta vad ni tycker och hur ni skulle förbättra resultatet.

Har inte börjat med ögonen och han ska ha keps på sig så inget hår heller.

 

http://www.redfilm.se/sebas_3d4.jpg

http://www.redfilm.se/sebastean_3D_SideBYside.jpg

 

Jobbat med Maya, zBrush och photoshop

Länk till kommentar
Share on other sites

I det hela stora tycker jag den ser bra ut.

Munnen och formen på huvudet är klockrent.

Näsan är dock en aning för stor och för rund i formen. (ser sydafrikanskt ut)

Näsborrarna ska vara mer ovala, de du gjort är runda och en aning för stora.

Vecket mellan mun och näsa behöver vara lite bredare på din 3D-modell.

Samma sak för vecken både under och över ögat (ser en aning asiatiska ut annars)

 

Ser kanske ut som många påpekanden men det är det inte egentligen :) Snyggt jobbat tycker jag.

 

Edit:

Hittade 2 smågrejer till :)

Din sons öron syns lite mer rakt framifrån.

Och om du tittar på sidan av mungipan på din son så börjar hans kider ta form ca 1-2 cm ifrån mungipan. På 3D-modelen börjar kinden direkt vid mungipan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med till 100%. Ska försöka fixa det. Tänk på att 3D kameran är vidare och närmre en den riktiga kameran. Därför ser näsan ut att vara lite större och det är därför öronen försvinner lite också. Men formen på näsan måste ändå fixas. Det jag jobbar mest med just nu är textur. Vad har ni för synpunkter kring det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad det gäller materialvalet så skulle jag dra ner på speculariteten lite. Han ser lite "svettig" ut.

Vet inte varför men det är vanligt att 3d ansikten har en relativt hög specularitet.

Jag uppfattar dem egentligen som torrare och mattare än de brukar textureras.

Det är nästan så att man skulle ha en Lambert i botten och lägga en map med specular i ex blinn material över på ex läppar, kanske?

 

Dra ner bump värdet med någon tiondel, känns lite överdriven, om nu överdriven är rätt ord för så subtilt förändringsbehov.

 

Sedan när det gäller modellen så är det enda jag kan klaga på är att muskeln som startar där öga och näsa möts och svänger ner och bygger upp kinden skall vara lite mer markerad.

 

Underläppen skall vara lite mer markerad mot hakan.

Övrigt håller jag med FilmFix.

 

Kan du göra en rendering till där kamerainställningen motsvarar det riktiga fotot?

 

Känns lite dumt att ge kritik till nått så bra som det ändå är.

Du kan det här med Maya!

 

Till sist ska du animera ansiktet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för konstruktiv kritik. Jag har använt en SSS shader som jag tweekat själv till det vi ser nu.

Kan du ladda upp nån bild på dina renderingar. skulle vara kul att se hur det ser ut med en lambert och spekularitet på läpparna.

 

SSS shader gör att ljuset går igenom ansiktet och gör att t.ex. öronen blir röda om man har en lampa bakom.

Jag har testat många olika instellningar på spekulariteten. Har 2 spekularitet maps. en för hela ansiktet och en för läppar, ögon och nästoppen.

Det finns även en bump som är skapad från själva texturen. Modellen är gjord i maya, exporterad till zBrush och sen åter till maya med hur många miljoner polygoner som helst. inget jag rekomenderar men tycker inte att Normal maps och Displacement maps ser lika bra ut.

Texturen har jag gjort i photoshop med nya 3D funktionen. Jag importerade OBJ i lowres och målade på från originalbilder. Finns en bra tutorial om det på Youtube. säg till om ni vill att jag ska posta länken.

 

Jag kommer inte att animera den här modellen och som det ser ut nu så blir det inte så med det slutgiltiga projektet heller utan jag bygger helt sjuka scener där det händer nått. Stoppar det och åker i extrem slomo (typ phantom)

Svårt att förklara. men det kräver att modellerna ser 100% riktiga ut. annars är poängen förlorad.

 

När det kommer till det här testet måste jag erkänna att jag inte lagt full krut på modelleringen. Gjorde ansiktet på c:a 6 timmar. texturen och sss shader har däremot tagit c:a en vecka fast jag bara jobbat med det några timmar per dag.

 

ska försöka hålla tråden uppdaterad med vad som händer i projektet.

 

OBS! Ni som har skickat in ansökan för att jobba med projektet kommer att bli kontaktade via mail inom kort.

 

Vad det gäller materialvalet så skulle jag dra ner på speculariteten lite. Han ser lite "svettig" ut.

Vet inte varför men det är vanligt att 3d ansikten har en relativt hög specularitet.

Jag uppfattar dem egentligen som torrare och mattare än de brukar textureras.

Det är nästan så att man skulle ha en Lambert i botten och lägga en map med specular i ex blinn material över på ex läppar, kanske?

 

Dra ner bump värdet med någon tiondel, känns lite överdriven, om nu överdriven är rätt ord för så subtilt förändringsbehov.

 

Sedan när det gäller modellen så är det enda jag kan klaga på är att muskeln som startar där öga och näsa möts och svänger ner och bygger upp kinden skall vara lite mer markerad.

 

Underläppen skall vara lite mer markerad mot hakan.

Övrigt håller jag med FilmFix.

 

Kan du göra en rendering till där kamerainställningen motsvarar det riktiga fotot?

 

Känns lite dumt att ge kritik till nått så bra som det ändå är.

Du kan det här med Maya!

 

Till sist ska du animera ansiktet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du ladda upp nån bild på dina renderingar. skulle vara kul att se hur det ser ut med en lambert och spekularitet på läpparna.

 

Jag menade inte att man ska använda lambert men som sagt så upplever jag hud ofta för glansig på 3d modeller. Då ser de konstgjorda ut. Har inget ansikte på lager med lite åt det som jag beskriver med labert och specularity. Men jag har en fot också med SSS men blandad med lambert och glansiga naglar. Inte alls lika snyggt som din modell och rendering.

 

http://public.bay.livefilestore.com/y1pAPBeZEU0eH2GUJJXIP1gTG-Lj0AQ5Xx-wlBr145BwrD55rM0sr8gC-1Jnw3F50SA0K0XiLgxa75zVNt-QOP-3g/Man%20behind%20fence.tif

Länk till kommentar
Share on other sites

Ahhaaaa. Jag förstår.

 

Jag menade inte att man ska använda lambert men som sagt så upplever jag hud ofta för glansig på 3d modeller. Då ser de konstgjorda ut. Har inget ansikte på lager med lite åt det som jag beskriver med labert och specularity. Men jag har en fot också med SSS men blandad med lambert och glansiga naglar. Inte alls lika snyggt som din modell och rendering.

 

http://public.bay.livefilestore.com/y1pAPBeZEU0eH2GUJJXIP1gTG-Lj0AQ5Xx-wlBr145BwrD55rM0sr8gC-1Jnw3F50SA0K0XiLgxa75zVNt-QOP-3g/Man%20behind%20fence.tif

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...