Gå till innehåll

Bajonettfattning till 35mm adapter?


DigitalDirt

Recommended Posts

1) Ena bilden här visar en 35mm adapter med fattning. Någon som kan se vilka objektiv som passar på denna fattning?

 

2) Man kan enkelt plocka ut fattningen (sitter bara fast med en skruv på sidan)... finns det att köpa fattningar av samma fysiska storlek så att man bara kan ploppa in i adaptern för att fästa andra objektiv på 35mm adaptern istället?

35adapter.jpg

fattning.jpg

adapter.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nu ett objektiv som passar fattningen... på det står det "RMC Tokina Wide-Atuo 1:2.8 f=28mm No.7736578"

 

Problemet jag har nu är att detta objektivet är rätt kasst... släpper in lite ljus och fokusringen har ingen skön känsla... man får vrida som fan för att ändra fokuset osv....

 

jag har testat att bara hålla ett minolta md 50mm 1:2 mot adaptern (gängan passar inte) och då får jag väldigt mycket bättre skärpedjup och man behöver inte vrida fokusringen så mycket för att variera fokuset....

 

jag vill alltså hitta ett annat objektiv som passar min fattning på 35mm adaptern.... någon som kan hjälpa mig vilka modeller/märken som bör passa?

 

please help me out here... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nu ett objektiv som passar fattningen... på det står det "RMC Tokina Wide-Atuo 1:2.8 f=28mm No.7736578"

 

Problemet jag har nu är att detta objektivet är rätt kasst... släpper in lite ljus och fokusringen har ingen skön känsla... man får vrida som fan för att ändra fokuset osv....

 

jag har testat att bara hålla ett minolta md 50mm 1:2 mot adaptern (gängan passar inte) och då får jag väldigt mycket bättre skärpedjup och man behöver inte vrida fokusringen så mycket för att variera fokuset....

 

jag vill alltså hitta ett annat objektiv som passar min fattning på 35mm adaptern.... någon som kan hjälpa mig vilka modeller/märken som bör passa?

 

please help me out here... :)

 

Anledningen att du måste vrida så mkt ditt objektiv som passar är för att det är ett vidvinkelobjektiv. Då är det mkt att vrida för att få fokus de första metrarna, men sen blir det onändligt fokus efter ca 3 meter. Det på 50mm funkar lite anorlunda och har oändligt först efter ca 5meter. Kolla på sidan av det på siffrorna så ser du vad jag menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej.. tack för info... :)

Någon som kan rekommendera ett 50mm objektiv med relativ lågt blendartal som passar till min fattning på adaptern som jag skulle kunna hitta begagnat till ett rimligt pris ? :)

Alltså nåt märke på något objektiv som är vanligt och ofta går att få tag i rätt billigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej.. tack för info... :)

Någon som kan rekommendera ett 50mm objektiv med relativ lågt blendartal som passar till min fattning på adaptern som jag skulle kunna hitta begagnat till ett rimligt pris ? :)

Alltså nåt märke på något objektiv som är vanligt och ofta går att få tag i rätt billigt.

 

Vad har Tokina-objektivet för fattning, vilket kameramärke är det gjord för?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...