Gå till innehåll

Göra film av rolig historia.


_nemo_

Recommended Posts

Det lär nog vara fritt fram, svårt att tänka mig att det skulle finnas copyright på roliga historier.

 

Har faktiskt själv funderat på att filma en rolig historia. Men det känns inte lika kul eftersom man inte skrivit ihop det själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]

 

Har faktiskt själv funderat på att filma en rolig historia. Men det känns inte lika kul eftersom man inte skrivit ihop det själv.[/citat]

 

Exakt, men man får väl göra roliga ändringar och se det som om man arbetar utifrån ett manus någon annan skrivit, eller göra ett adapted screenplay :)

Som regissör kan man ju göra andras manus, men jag håller med, det är inte lika roligt att göra andras historier. Men frågan är om man FÅR ta vilken historia som helst, när man inte vet vem som är upphovsmannen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Jag är till 100% övertygad om att du får filma en rolig historia. Det lär vara omöjligt att göra anspråk på och bevisa att man är upphovsman till den[/citat]

 

Det va de ja tänkte, shit man kan väl till o me säga att de va en själv som kom på den :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Ibland när jag läser tidningar kan en viss artikel fånga mitt intressse, och jag får ett scenario i mitt huvud om hur jag tror att det artikeln beskriver kan ha sett ut, nu till min fråga, hur mycket får man egentligen stjäla ifrån verkligheten? finns det någon lag på att att man måste ha tillstånd ifrån de inblandade ifall det man skriver är för likt en verklig händelse, är det moraliskt rätt att använda sig av det? Det här nedanför skulle ju kunna vara en hysteriskt rolig scen.

 

"Kvinna blev väckt framför tv:n – av en rövslickare. Kvinnan låg och sov i sin lägenhet. Hon vaknade till av vad hon trodde var familjens katt. I stället var det en främmande man som slickade henne på rumpan. Den 40-åriga kvinnan, som bor i en lägenhet utanför Nacka, hade somnat framför tv:n i lördags kväll. Hon låg och sov iklädd t-shirt och trosor. I rummet intill låg hennes lille son som också sov. Strax efter klockan ett natten vaknade hon av att hon kände något mot rumpan. Det var en vilt främmande man i 60-årsåldern som stod och slickade henne på rumpan. Kvinnan blev chockad men agerade snabbt. Hon tog tag i mannen och körde ut honom genom altandörren. Mannen sa inte ett ljud och gjorde inget motstånd. Sedan dess är han försvunnen. Kvinnan har nu anmält mannen för sexuellt ofredande och hemfridsbrott. Mannen glömde kvar sina solglasögon i kvinnans lägenhet och de finns nu i förvar hos polisen."

 

/Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillstånd måste du nog bara ha om du kanske använder deras namn och så, annars tror jag de är fritt fram, iaf på såna här tidningsartiklar (förmodar att det är det?). Kan tänka mig att de skulle bli svårare att t.ex göra en film om knutby dramat utan tillstånd från dom inblandande, däremot får du nog göra en film om knutby om du ändrar allas namn. Tror jag iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ar bara att tuta och kora. Det ar till och med helt okay att det gar att identifiera personerna sa lange man inte namnger den exakt. Se bara pa Jan Guillous bocker varav den senaste upprorde en hel del, men helt lagligt. Till och med namnen var ju valdigt lika, tex om personen hette Ingemar Stenbock i verkligheten sa blev det Ingvar Bocksten i boken. Eller gissa vem Per Goransson ar?

 

Det gar fina fisken att gora film om Knutby ocksa, Malexander likasa. Men rakna med att det blir konflikt, men det ar helt lagligt. (dock inte sa hansynsfullt). Det ar redan gjort med det dar dubbelmordet av finnen vars namn jag redan glomt och det blev ett himla liv da med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...