Gå till innehåll

Alexander den store (spoilervarning)


gorse

Recommended Posts

Jag har just sett "alexander den store" pa bio och ar lite kluven infor om jag skall tycka den ar bra eller inte. Det ar en del del databearbetning i filmen och ar kanske lite gammamodig, men jag storde mig pa att de blev en hel del artefakter i filmen. Ni som ar tekniskt bevandrade kanske kan forklara for mig varfor det blev som det blev. Biografen jag var pa var helt enorm, duken ar utan vidare den storsta jag sett i en normal biograf.

 

Symptomen; Nar det blev mycket snabba rorelser i filmen blev det mycket svart att uppfatta vad som hande. Nar det var strider, sa hande saker sa snabbt att rorelserna blev inte mjuka utan det blev sa ryckigt att man inte langre uppfattade rorelsen, utan det kandes som man sag slumpmassiga diabilder i sekundsnabba klipp. Man tappade bort sig i roran.

 

En artefakt som verkligen forstorde filmen ar att saker "forsvann" nar de rorde sig snabbt. Exempel ar nar Alexander skall alska med sin forsta fru, borjar hon orfila honom i ansiktet. Jag sag armen i vila fore slaget, horde ett "slapp" och sedan syntes armen i ny possition. Armen syntes inte alls under sjalva rorelsen.

 

De bitar som hade mycket databearbetning hade stundtals valdig lag upplosning. Jag tyckte ocksa det kandes som det ibland var typ bara 10 bilder per sekund, typ flimmrigt. Kanske en kombination av bade och. Ibland dolde man databehandlingen med rok. Nar alexander blev traffad i brostet av en pil, andrade traden och himlen farg till rott, och det sag valdigt DATA ut. Det kanns ocksa som det ar ratt ogamn kvalite pa filmen.

 

Jag erinrar mig att rorelser pa bio brukar bli suddiga nar det ror sig snabbt, inte ryckigt. Ar detta resultatet av inspelning med digitalvideokamera?

 

PS: att det fattas prickar och cirklar beror pa att det inte finns sanna i mexico.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Tänkte bara säga att jag inte upplevde den som hackig....och scenen i skogen i slutet när allt liksom blev rött...tyckte ja va väldigt snygg....såg inte så data ut......har vi sett olika filmer?? :)[/citat]

 

Jag funderade lite på det där med de röda, och först var jag helförtjust....sen fick jag för mig att han bara la dit det för att underlätta...förmodligen så var det inte fallet fast jag är lite anti-Stone i grunden så jag tror gärna det värsta =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...