Gå till innehåll

ISRC-kod till musikvideo?


r0lfi

Recommended Posts

Hej,

 

Jag håller på och editerar en musikvideo. Killen från skivbolaget till bandet vill ha en ISRC-kod och en EAN-kod. Jag har läst lite om det här, http://www.ifpi.se/?page_id=108

Men hur får jag in själva koden sen, jag editerar allt i Sony Video Vegas 8.0b. Är det en kod som man får "typ som ett klistermärke" som man kan klistra fast på en DVD. Förstår inte riktigt den där biten, tänkte om någon annan fått gjort samma sak och kan dela med sig?

 

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

" Jag håller på och editerar en musikvideo. Killen från skivbolaget till bandet vill ha en ISRC-kod och en EAN-kod."

 

ISRC koden ska ligga på Audio filen du får av skivbolaget , den skrivs in under mastringen av låten.Men såvitt jag förstår av länken så ska musikvideo ha en annan ISRC Kod som man beställer av Ifpi och det ansvaret ska ligga hos artisten eller skivbolaget Inte hos dig.

 

Oavsett så det enda sätt jag vet man " Bränner " in ISRC kod är med ett program som kan bränna en master CD med RED Book kodning.

ISRC koden används av radio och tv för att automatiskt kunna räkna fram hur många gånger en viss låt spelats och på så sätt räkna ut hur mycket Stim & Sami som skall utbetalas till upphovsmännen.

 

EAN verkar ju vara streckkod som man har i butiker vid försäljning och det är väl samma där , Artisten eller skivbolagets ansvar att skaffa fram dessa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...