Gå till innehåll

Musikvideo


Leja

Recommended Posts

Det beror helt och hållet på vad som ska göras...

Vad kostar det att bygga ett hus? En eller flera våningar, ska det vara fönster osv?

 

Skämt å sido... För en enklare, men helt okej musikvideo får man nog räkna med en arbetsvecka i total arbetstid. Normalpris för detta skulle sannolikt då ligga på 40 timmar x 500 kr = 20 000 kr. Men det är bara ett pris mellan tummen och pekfingret.

500 kr per timme är egentligen lågt och därför är här redan viss rabatt för "osignad artist" inlagd. Sedan kanske man kan ta på sig uppdrag billigare för att det är skoj, att man vill testa egen potential eller att för möjligheten att få testa egna idéer.

 

Vissa skivbolag brukar ge nysignade artister till oprövade men ambitiösa filmare för halvbudgetproduktioner. Prislappen här är oftast kring 15000 kr.

 

Sedan finns det säkert hobbyfilmare som skulle göra det för billigare slant, vissa med bättre resultat och andra med sämre...

Ska bli intressant att se hur andra svarar på denna tråd :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tar alltid som minimum 15.000 för en musikvideo men då ska inspelningen klaras av på en inspelningsdag och redigeringen på typ tre dagar utan för mycket tidspress. Egentligen tror jag att 30.000 är rimligare budget om alla människor ska ha betalt och man ska ta in vettig utrustning, tyvärr är det svårt att få budget överhuvudtaget i dagsläget. Har gått ner till 10.000 ibland om det är något jag verkligen vill göra och då fått kommenterar som att det var ovanligt dyrt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar du 15.000 för 1 inspelningsdag och 3 redieringsdagar?

 

Jag antar att du inte får så mycket jobb?

 

Det gick ett par avsnitt (3 stycken tror jag) av ett bolag i Malmö som gjorde en dokumentär om NIP (Ninjas in Pyjamas aka CS-nördar) och han som klippte deras grejer tog 90.000 kronor. Visst, en av dokumentärarna klippte lite själv, men ändå. Försök jämföra ditt med hans.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar du 15.000 för 1 inspelningsdag och 3 redieringsdagar?

 

Jag antar att du inte får så mycket jobb?

 

Det gick ett par avsnitt (3 stycken tror jag) av ett bolag i Malmö som gjorde en dokumentär om NIP (Ninjas in Pyjamas aka CS-nördar) och han som klippte deras grejer tog 90.000 kronor. Visst, en av dokumentärarna klippte lite själv, men ändå. Försök jämföra ditt med hans.

 

Det är svårt att tolka ditt inlägg... Menar du att han är dyr eller för billig i sin prissättning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så från 15.000 alltså. Låter rimligt om man har pengar. Är det inte svårt att hitta band som har den budgeten om man inte producerar åt dem stora? Jag kan tänka mig att det ligger sjukt mycket tid bakom en musikvideoproduktion, men är banden medvetna om det och vill dem lägga så mycket pengar på en musikvideo?

 

Tack för visat intresse! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
15 000 kr är en relativt lågbudgetvideo. De "stora" (svenska) har budget som motsvarar betydligt mer...

 

15000 kr är svårt att få vinst på. Personligen så har jag fått bilden av att musikvideos är prestigeprojekt som sällan går med vinst. De som gör dem, gör dem för att få andra jobb.

Och det säger ju sig självt att om man gör video till en känd artist, att man gör bra reklam för sig själv. Jag brukar spendera budgeten på att hyra en bra kamera/utrustning/team.

 

/Emil

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 10 månader senare...

Jag gör musikvideos för ca 5000kr... filmar på hobbynivå och vill lära mig... använder pengarna för att uppgradera min kamerautrustning.

Men denna budget kan inte heller artisterna ha för stora krav och sätta för stor press på en...

 

Jag ligger hellre lite lägre än att någon i slutändan tycker att dem betalt för mycket och inte blir nöjd med videon... sen succesivt så höjer jag priset ju bättre jag tycker att jag blir och ju mer utrustning jag samlar på mig...

 

Gör det mycket för mig egen skull också för att ha fler jobb och för att få mer erfarenhet och lära mig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör musikvideos för ca 5000kr... filmar på hobbynivå och vill lära mig... använder pengarna för att uppgradera min kamerautrustning.

Men denna budget kan inte heller artisterna ha för stora krav och sätta för stor press på en...

 

Jag ligger hellre lite lägre än att någon i slutändan tycker att dem betalt för mycket och inte blir nöjd med videon... sen succesivt så höjer jag priset ju bättre jag tycker att jag blir och ju mer utrustning jag samlar på mig...

 

Gör det mycket för mig egen skull också för att ha fler jobb och för att få mer erfarenhet och lära mig...

 

5000 kr tycker jag verkar helt okey, beror väll också på vad det är för artist. Sedan måste du kanske ta ett högre pris om du måste hyra ljuskit/resa långt m.m. Så jag tror ett pris på 1000 kr/dag +utrustning/resa m.m. ja kanske mellan 1500-2000 kr/dag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ligger hellre lite lägre än att någon i slutändan tycker att dem betalt för mycket och inte blir nöjd med videon... sen succesivt så höjer jag priset ju bättre jag tycker att jag blir och ju mer utrustning jag samlar på mig...

 

Problemet är ju att folk som inte är vana att köpa film eller ha någon som helst uppfattning om vad det innebär att producera film, inte heller kan uppskatta vad som är ett bra pris. Jag tror ju att om man som filmar går ut och är rädd för att "kunden" ska bli missnöjd och därför tar dåligt betalt underskattar sig själv.

 

Jag jobbar heltid som producent (reklam och kommersiell film) och jag kan ju säga att kunden inte kan se/förstå vad som är skillnaden mellan en film för 30 000 och en för 50 000. Därför måste man som säljare förklara för kunden vad som är skillnaden. Att göra jobb på "fast pris" för 5000 gör ju att du kommer producera filmer som är mycket mer värda i fall till fall, och att det är du som står för mellanskillnaden (ofta med utlagd tid).

 

Jag är medveten om att musikvideos är ett svårt kapitel när det gäller pengar (därför gör jag inga musikvideos) och att lyckas få 5000-15000 som amatörfilmare är ganska häftigt. Men undervärdera inte er själva och se det inte som att skivbolaget gör er en tjänst utan tvärt om, det är ni som ska ställa krav.

 

//Bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Med tanke på att man får ut ungefär 35% av det man fakturerar i ren lön så kan man räkna på det ungefär såhär (om man har enskild firma eller använder faktureringsbolag, ex. FrilansFinans):

 

Ex.

Du vill ha 150 kr/h.

Du förbereder med location, rekvisita och skådisletande i 5h.

Du filmar i 3 dagar: 6h per dag, inkl. restid.

Du redigerar i tre dagar: 6h per dag.

Totalt: 41h.

 

41 x 150kr = 6150kr.

6150/0.35 = 17600kr (avrundat)

 

Ovanpå det kommer hyra av teknik, rekvisita, location, rese- och matkostnader, statistarvode, m.m.

 

Och detta är om EN person sköter ALLT arbete under TIDSPRESS.

Musiker och skivbolag har sällan någon aning om hur mycket en musikvideo borde kosta.

Bra argument för att få rättvist betalt som musikvideoproducent:

En professionell och säljande musikvideo kan i sig ge många fler speltillfällen och framförallt betydligt mer betalt per spelning.

Dessutom är ju STIM och YouTube i förhandlingar om att musiker ska börja få betalt när deras musik hörs på YouTube. En bra video med många visningar kan alltså komma att direkt ge pengar till artisten/skivbolaget.

 

Hoppas att detta känns tydligt.

 

Mvh,

Christofer, Timbermen Productions

Länk till kommentar
Share on other sites

Med tanke på att man får ut ungefär 35% av det man fakturerar i ren lön så kan man räkna på det ungefär såhär (om man har enskild firma eller använder faktureringsbolag, ex. FrilansFinans):

 

Ex.

Du vill ha 150 kr/h.

Du förbereder med location, rekvisita och skådisletande i 5h.

Du filmar i 3 dagar: 6h per dag, inkl. restid.

Du redigerar i tre dagar: 6h per dag.

Totalt: 41h.

 

41 x 150kr = 6150kr.

6150/0.35 = 17600kr (avrundat)

 

Ovanpå det kommer hyra av teknik, rekvisita, location, rese- och matkostnader, statistarvode, m.m.

 

Och detta är om EN person sköter ALLT arbete under TIDSPRESS.

Musiker och skivbolag har sällan någon aning om hur mycket en musikvideo borde kosta.

Bra argument för att få rättvist betalt som musikvideoproducent:

En professionell och säljande musikvideo kan i sig ge många fler speltillfällen och framförallt betydligt mer betalt per spelning.

Dessutom är ju STIM och YouTube i förhandlingar om att musiker ska börja få betalt när deras musik hörs på YouTube. En bra video med många visningar kan alltså komma att direkt ge pengar till artisten/skivbolaget.

 

Hoppas att detta känns tydligt.

 

Mvh,

Christofer, Timbermen Productions

 

Bra sammanfattat! Extrem tidspress på din lirare, men gör ett hum för dem som inte producerat något förut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...