Gå till innehåll

Att använda högaffeln..


Wallin

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...

Tror nog att det är så individuellt att man får vara duktig på att läsa människor och hantera dem på det sätt som känns bäst för just dem.

En del kanske behöver lirkas med medans andra behöver ordentliga tillsägningar. Man fattar ganska snart vilka som är hur.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

När skådespelare saknar ett 'go' brukar det alltid vara att dom saknar något i projektet. Dom kan känna sig förbisedda på något sätt eller så får dom kanske inte tillräckligt med utlopp för det dom vill göra. Då är det lätt att man omvandlar energin till något negativt. Att prata om det är ju självklart steg 1.

 

Gör som man gör inom teaterns värld! Innan ni ska ut och filma, kör roliga uppvärmningar för röst och kropp. Improvisera och plocka fram något som passar var och en av skådespelarna extra mycket. Ibland behöver man få leka lite för att sedan ta ett djupt andetag och ge sig in i det lite allvarligare.

Det är såååå lätt att som regissör vara egoistisk och hela tiden kräva väldigt mycket av skådespelare. Skäm bort dom med skoj ibland!

 

...märker att det finns lite för mycket pedagog i mig... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 år senare...

Jag har upptäckt hur otroligt svårt dett är att skriva i manus hur en person ska bete sig och hur otroligt svårt det är att be en skådespelare att bete sig som en svensk soldat under andra världskriget som blir anfallen av tyskarna.

 

Anledning? Ja, att Sverige aldrig blev attackerade så man vet inte hur folk reagerade. Mitt team och jag diskuterade lite hur man ska göra och vi kom fram till att man får tänka på dessa sakerna:

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...