Gå till innehåll

Användning av Singleframes ?


BiloBijelo

Recommended Posts

Hejsan !

 

Jag är ny här och har en hel del newbie frågor

 

Om jag skulle vilja använda mig utav singleframe funktionen på min Elmo 1012 XL. Hur blir det vid framkallning då ? och sedan Digitalisering ?

Kan man få bild för bild i datorn (som när man använder digital kamera) ? vilket bildformat ?

eller hur blir det när man digitaliserar en rulle med singleframes ?

 

För på en 15 m rulle á ca 3:17 á 18 fps blir ca 3500 bilder. Det borde man ju också kunna roa sig med om man gillar bilder och inte bara film, eller ?

 

några andra komplikationer ?

 

Och hur fungerar det att om jag tex, vill ha en rulle med bara bilder på ? och en annan rulle jag vill ha film på. Kan man bara byta rullar ?

 

Tack på förhand.

 

MvH

Viktor

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså. Kalla mig dum MEN det är väl ingen skillnad på att skjuta enskilda frames och fota 18frames i sekunden... bara att du fotar 1 bild i taget istället för 18fps per automatik. Du får väl ut det som en avi-fil i slutändan så får du väl plocka ut den enskilda bilden om du nu ska ha den till något...

 

jag tror spiritual chaos har rätt. kan inte se varför man skulle göra det på ett annat sätt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt du kan plocka ut frames med dom flesta redigeringsprogram. Du får den som en videofil, fast när du tittar på den blir det ju som ett sjukt snabbt bildspel. Jag rek att du tar många likadna bilder på varje motiv efter som super 8 kan vara rätt instabil.

 

 

Du kan ju fråga Kent han tar för att plocka ut 3500 screenshots :D

 

 

För att vara seriös, så tycker jag att det låter som en kul grej, jag har själv funderat på att göra något liknande och sedan beställa papperskopior på lite frames.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

För att vara seriös, så tycker jag att det låter som en kul grej, jag har själv funderat på att göra något liknande och sedan beställa papperskopior på lite frames.

 

 

Ja precis..Film är (för en student) snuskigt dyrt och jag gillar som sagt att ta bilder med... Så jag funderar på att testa.. ta en rulle eller en del bilder, känslan i bilderna borde ju vara samma som filmerna ...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja precis..Film är (för en student) snuskigt dyrt och jag gillar som sagt att ta bilder med... Så jag funderar på att testa.. ta en rulle eller en del bilder, känslan i bilderna borde ju vara samma som filmerna ...

 

Jag skule nog bli besviken på skärpan och upplösningen på så små stillbilder. Varför inte satsa på en gammal analog systemkamera? Det går att hitta snuskigt billigt på Blocket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skule nog bli besviken på skärpan och upplösningen på så små stillbilder. Varför inte satsa på en gammal analog systemkamera? Det går att hitta snuskigt billigt på Blocket.

 

Ja precis det var därför jag ställde fråga här för att se om det var någon annan som testat... Fast jag hittade denna på nätet,

Det verkar ändå som att stillbilderna har ok skärpa... fast det kanske är för att det är så många och blir som en film...

 

Är som sagt ny på Super 8... Och analog system kamera, är ju ett alternativ...Men nu har jag ju single frame funtion på kameran och något ska den ju vara bra till :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller varför inte använda funktionen för animering, det är ju det den är till för. Använd trådutlösare om det finns som tillbehör. Ta 2 eller 3 bilder per förflyttning.

 

Precis, det är ju väldigt många som använder dem för stop motion filmer... för även om man tar 3 bilder så blir det ju 1000 "sekvenser"...

Men det är fortfarande ingen som har använt sig av det ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tog en del singlefrmes med min Fujica ZC1000, och hade problem med ljusläckage på de bilderna av någon anledning. Vet inte om det kom från ögonmusslan eller något annat.

 

Men rent teoretiskt borde det inte vara några problem, i alla fall så länge bilderna har en någorlunda jämn exponering så man kan överföra allt som en onelight. Det går ju inte att sitta och justera exponeringen bild för bild, och det går inte att scanna filmerna med auto-exponering (när den bara får en enda bildruta på sig att ställa in exponeringen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tog en del singlefrmes med min Fujica ZC1000, och hade problem med ljusläckage på de bilderna av någon anledning. Vet inte om det kom från ögonmusslan eller något annat.

 

Men rent teoretiskt borde det inte vara några problem, i alla fall så länge bilderna har en någorlunda jämn exponering så man kan överföra allt som en onelight. Det går ju inte att sitta och justera exponeringen bild för bild, och det går inte att scanna filmerna med auto-exponering (när den bara får en enda bildruta på sig att ställa in exponeringen).

 

men jämn exponering så borde alla vara tagna under liknande ljusförhållanden ungefär ?

är ny på ämnet så har inte fått in alla begrepp och vad det konkret betyder för användandet...

eller hur fungerar processen ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla bilder borde vara ungefär lika ljusa/mörka. Skiljer det mycket så kommer en del av bilderna att vara underexponerade efter scanningen, och en del kommer att vara överexponerade.

 

Jag tror inte på det som ett sätt att ta billiga stillbilder.

 

Tack så mycket för svaren.

 

Men om låt säga jag är ute en dag och de bilderna då håller samma ljusförhållande ? så borde dom iallafall ha samma exponering.. ?

 

Hur gör man om man filmar många små korta snuttar vid olika tillfällen ? framkallar man de olika delarna olika? eller tar man ett "snitt" där med på exponering ?

Länk till kommentar
Share on other sites

De korta snuttarna är i alla fall några sekunder per scen.

 

Kör vi med auto-exponering så hinner den ställa om sig vid behov, redan innan den första sekunden är slut. Kör vi med manuella inställningar och låst exponering så ruttnar man om det hoppar extremt mycket i extremt korta klipp. Men det går att fixa.

 

Tar du stillbilder så kan exponeringsbehovet skifta kanske 25 gånger per sekund, och det är något som varken auto-exponeringen eller någon manuell korrigering fungerar med.

 

Tar du femtio bilder i rad, så är det bara två sekunders speltid.

 

 

Att använda en super8 kamera som en sstillbildskamera är ingen bra idé. En kul grej, men inte mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

De korta snuttarna är i alla fall några sekunder per scen.

 

Kör vi med auto-exponering så hinner den ställa om sig vid behov, redan innan den första sekunden är slut. Kör vi med manuella inställningar och låst exponering så ruttnar man om det hoppar extremt mycket i extremt korta klipp. Men det går att fixa.

 

Tar du stillbilder så kan exponeringsbehovet skifta kanske 25 gånger per sekund, och det är något som varken auto-exponeringen eller någon manuell korrigering fungerar med.

 

Tar du femtio bilder i rad, så är det bara två sekunders speltid.

 

 

Att använda en super8 kamera som en sstillbildskamera är ingen bra idé. En kul grej, men inte mer.

 

Att den inte är så bra att använda som stillbildskamera har jag förstått :D

men vad är främsta anledningen till funktionen ?

och när man filmar slowmotion, hur gör man då ? tar man jätte många bilder och sedan "trycker" ihop dem så det blir tex 70 fps digitalt. eller hur får man snygga och bra slow motions ?

 

tack för svaren åter igen..

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska filma slowmotion så ska du ju filma med många bilder per sekund och sedan spela upp det med 25 bilder per sekund (ju snabbare din kamera filmar, desto långsammare blir slowmotion vid uppspelning).

 

Funktionen med singleframes är väl främst tänkt till animeringar.

 

Fan då behöver jag alltså en kamera som tar över 24 fps, vilket jag inte har.

ja ja,var är väl en bal på slottet...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...