Gå till innehåll

Integritetsfrågor


Pehrbau

Recommended Posts

Jag har gjort ett par 15-20 minuter långa filmer om ett återkommande evenemang som förekommer på flera orter i Sverige. Även i Skanör och då med beteckningen Barnens Wasalopp. Deltagarna är elever från våra skolor i åldrarna 4 - 6 år.

 

Vid dessa tillfällen har jag gjort några få kopior som jag har donerat till de lärare, som jag har talat med innan och som jag träffat vid inspelningen. Avsikten var att de skulle visa filmen för "ungarna" som jag hoppas hade glädje av att se sig själva.

 

En kort ca 7 minuter lång version tror jag av många skulle uppskattas på Youtube. Men - och här min tveksamhet - att visa bilderna av barnen på skidor med massor av närbilder och där en del situationer är komiska - kanske kan "genera" vissa av barnens föräldrar. Jag tror att de flesta ser det roliga i situationen och alla ser hur roligt barnen har.

 

Synpunkter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp. Team_fagott har (tyvärr) helt rätt. I dagsläget måste man vara enormt noga med detta. Emellanåt kan det tyvärr ställa till det ordentligt för lärarna som inte ens får "säga högt" att ett barn i klassen/på dagiset har skyddad identitet utan bara måste säga "Nej, du kan inte filma" utan given anledning.

 

Jag brukar skicka en lapp som föräldrarna får skriva på att de "tillåter filmande", men det blir ju svårt i detta fall...

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns vad jag vet inga regler om att man inte får filma vem man vill och göra en film av materialet. Däremot kan man som lärare eller som anställd i en myndighet ha andra regler att hålla sig till. Men om jag förstår frågan rätt filmar du av privat intresse på allmän plats? I så fall skulle jag säga att yttrandefrihetsgrundlagen ger dig skydd att framställa filmen.

 

En annan fråga är att man ändå kan visa människor respekt vad det gäller publiceringar och naturligtvis inte kränka dem (vilket förvisso kan vara straffbart).

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om jag förstår frågan rätt filmar du av privat intresse på allmän plats? I så fall skulle jag säga att yttrandefrihetsgrundlagen ger dig skydd att framställa filmen.

 

Yttrandefrihetsgrundlagen säger ingenting om framställning, utan publicering (egentligen tillgängliggörande såsom "uttryckande", "överföringar" och så vidare).

Länk till kommentar
Share on other sites

Fota är oftast inget problem juridiskt, så länge det inte är skyddsobjekt. Att publicera är dock lite mer hårdare draget. Där kan man juridiskt få problem om man publicerar t.ex. kränkande bilder, eller kommersiellt/i reklam motsv. utan avtal. Fotar man barn måste en förälder skriva på då barn inte kan ingå avtal.

Man kan nog även får "problem" ändå om man stöter på en tillräckligt argsint förälder som inte uppskattar fotandet :)

 

En intressant artikel i ämnet kanske

http://lt.se/nyheter/1.646444-totalstopp-for-fotografering-i-forskolan

 

Denna tar upp ämnet från medias håll:

http://www.dn.se/opinion/debatt/mediernas-etiska-regler-maste-ge-skydd-at-barnen-1.988342

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...