Gå till innehåll

Canon 550D billig DSLR för film


beta75

Recommended Posts

Då borde man kanske plocka ur Panasonic GH1 ur kundkorgen på Dustin och vänta på denna? Eller? Den borde väl ha rejält nedbantade funktioner mot 7D annars konkurrera ju Canon med sig själva.

 

Så här skrev någon på ett forum. "The 7D has a superior AF, better build quality, a dual processor which increases writing speed, faster frame rate, and a 100% viewfinder as opposed to the 550D's 95%."

 

Här är en tabell som jämför Canons modeller:

http://blog.planet5d.com/2010/02/new-canon-rebel-t2i550d-vs-canon-rebel-t1i500d-and-vs-canon-eos-7d/

 

Sen händer det ju också saker hos konkurrenterna förstås, det pratas just nu om en Panasonic GH2 som skulle ha en global slutare, det vore verkligen en nyhet:

http://www.eoshd.com/entry.php?6-Panasonic-GH2-to-be-first-shutter-less-camera

 

Men det sista är ju bara rykten, 550D kommer 24 februari.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är om svagheterna på 550 (i jämförelse med 7D) är så betydelsefulla för video... Och för mig som inte är proffs-stillbildsfotograf (inte ens halvamatör) så borde den kunna fylla film-funktionen för ganska många samtidigt som den funkar som en helt OK stillbildskamera.

 

Vilket även Mr. Bloom kommit fram till: http://philipbloom.co.uk/2010/02/08/the-new-canon-550d-t2i-very-powerful-entry-level-hd-dslr/

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå ätt 550d är canons bästa filmkamera hittils, om man ta hänsyn till pris och vad den gör. För att filma finns ingen anledning att använda 7d. Som spec. säger.

 

Jag kommer nog beställa en ganska omg.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu betyder ju ny att det är ingen större priskonkurrens. 10.000 med kitobjektiv verkar verkar riktpriset i Sverige, inte så jättelångt från GH1, men priset är åtminstone lite lägre än i England, där sägs det bli 900 pund med samma objektiv (ca 10.500 just nu).

 

Tror ni den kommer ha live HDMI vid inspelning med samma upplösning som 7D? Kommer det i så fall funka med Syndicates verktyg? http://www.syndicate.se/Default.aspx?Id=299

Länk till kommentar
Share on other sites

10.000 med kitobjektiv verkar verkar riktpriset i Sverige, inte så jättelångt från GH1

 

Det är 4-5000kr billigare än Gh1. Fi9nns det någon anledning att köpa Gh1 nu? Om det är videofunktionen man vill åt. Var ju helt redo att köpa Gh1 och lite halvkär i den, men fan... nu verkar ju denna fylla exakt samma behov...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja till och med jag som är allmänt skeptisk till att folk vill filma med digitala stillbildskameror har mer eller mindre siktat in mig på att införskaffa en 550D så fort de finns tillgängliga. Inte som en ersättare till min nuvarande XDCAM men som ett komplement i situationer då man inte kan eller vill ha med sig en "riktig" kamera.

Har sett mkt bra från 7D, och med ett riktpris på ca 8000kr kan nog 550D bli en riktig kioskvältare för den glade amatören =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har sett mkt bra från 7D, och med ett riktpris på ca 8000kr kan nog 550D bli en riktig kioskvältare för den glade amatören =)

 

Då räknar du utan objektiv, eller var priset en direktöversättning av momsfritt dollarpris?

Länk till kommentar
Share on other sites

Då räknar du utan objektiv, eller var priset en direktöversättning av momsfritt dollarpris?

 

Japp, jag såg just att priserna kom upp på cyberphoto, jag är ju inom "branschen" så beställde faktiskt min redan i förrgår direkt från Canon. Blev huset + ett 50mm fast objektiv.. inga zoom objektiv för mitt tilltänkta användningsområde. Får väl se om den pallar med det jag vill, i värsta fall får man väl sälja kittet.

 

Vikten med att kunna filma med en stillbildskamera är ju att få så snabb optik som möjligt. Tycker ibland min F1.7 på min xdcam är för långsam i dåligt ljus så skulle egentligen velat ha 1.2F till Canonen men känns dumt att lägga så mycket pengar, finns andra saker som har prio över det. Ex en vettig mattebox.. Står fortfarande fast att en DSLR kamera inte är en ersättare för en professionell filmkamera utan ett budgetalternativ / komplement.

 

Kommer ut med ett test så fort jag fått den levererad men jag räknar tidigast en vecka in i Mars. Spännande är det iallafall

 

Kan även tipsa om att Apple tillsammans med Canon släppte ett plugin så att ditt workflow nu blir linjärt direkt från Final Cuts log and transfer. Metadata mm följer med hela vägen in i redigeringen... underbart. Gäller från FCP6 och frammåt (Final Cut Studio 2 och nyare helt enkelt)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...