Gå till innehåll

Får ej igång firewire kort!


Admir

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har stora problem att få igång mitt firewire kort till datorn, som jag behöver för min p2 hårddisk firestore fs-100.

 

Så här ligger det till; Jag har en Packard Bell med en AMD phenom processor 64 bitars. Till detta kör jag ett windows 7.

Först när jag fick hem kortet var det stendött när jag satte in det i datorns pci express port. Men, så fort jag uppdaterade mitt windows 7 till ultimate så kände datorn igen det, och det var frid och fröjd. Dagen efter köpte jag en ny kabel för den andra var halvt som halvt bruten, satte in det, och det var lika stendött igen. Däremellan körde jag windwos update, om det kan ha gjort något?

 

Har försökt att köra tillbaka systemet till hur det var från början, men det hjälpte inte. Hårddisken får varesig laddning eller kontakt med datorn. Har testat hårddisken, firewire kortet och den nya kabeln på en annan dator med Win 7 ultimate fast 32 bitars och där funkade det.

 

Känner någon igen detta? Drivrutinerna finns på firewire kortet och installerades som sagt när jag uppdaterade till ultimate, men dagen efter var det dött igen?

 

Mvh Adde

Länk till kommentar
Share on other sites

Har lyckats få igång kortet på något mystiskt sätt (satte in kortet för 140e gången) så började det fungera.

 

Dock har vi ett nytt bekymmer; Det överför grymt sakta (ca 500-1000 kb/s). Detta innebär att filmmaterial från min firestore som "endast" tar 8 gig av 100 möjliga tar cirka 2.5 timmar att överföra! Kaos rättare sagt! Vet någon varför detta är så? Har läst på lite olika forum att det har att göra med Win 7? Någon som haft samma eller har det likadant?

 

Förslag på lösningar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Äej nu börjar jag få nog!

 

Som sagt tusen tack för hjälpen. Men ett annat problem har dykt upp =S.

 

Kortet fungerar nu och överför i rätt hastighet. Men, första gången jag startar datorn tex. på morgonen så fryser den efter ca 10 minuter, jag måste hålla in knappen för att få den att slockna. Sedan startar jag om den, och voila, allt fungerar. Så här är det varje dag. Precis som att den inte tål en kallstart? Den behöver bara en fel avstägning sedan så fungerar allt.

 

Detta sker bara när firewire kortet är i. Firewire kortet ska stödja xp 64/vista. Jag har win 7 64.

 

Help? =(

Länk till kommentar
Share on other sites

Kortet är detta:

 

http://cgi.ebay.com/PCIe-PCI-express-to-3-port-firewire-IEEE-1394a-Card_W0QQitemZ160390928608QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item25580b58e0

 

Att hitta drivrutiner till ett sådant är nog inte världens lättaste tror jag? Sedan finns ju typ allround drivrutiner men det är jag inte så insatt i dock...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för tipset, installerade patchen men problemet tycks vara kvar...

 

Detta trodde jag med tills inte jag köpte ett nytt för 600 kr. Satte in det och samma fenomen inträffade.

 

Hela historien runt detta är att firewire kortet inte fungerade i början varesig mitt nu eller det dyrare. Sedan en dag satte jag inte det för hundrade gången och då gick det igång. Men trots att dom inte funkade då så hängde dom upp datorn likt förbaskat. Nu funkar kortet men upphängningen av datorn är kvar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...