Gå till innehåll

400"--> 100" ? Rulla upp på 100" spole?


Team_fagott

Recommended Posts

Lätt och lätt... Att det måste göras i absolut mörker är väl en försvårande faktor, att det ska vara rent och dammfritt en annan. Frågan är om du kan få det sålt, och hur mycket du får för filmerna? Kanske kan vara värt att sälja, för att sedan istället köpa rullar som passar?

 

Eller ännu bättre... köp en kamera först och ta beslut om filmerna sedan. Prova att spola om filmerna och se hur det fungerar. Och tänk om du stöter på en kamera som tar 400 fots rullar, och sedan har du sålt filmerna! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så då är det värt ett försök alltså.. Jag kom över filmen barnsligt billigt (utgången) så det är inget jag ångrar. Var snabba ryck som gällde. Kamera har jag inte bestämt mig för ännu, men dom jag tittar på är 100" som gäller. Ska nog ta och göra ett försök med att spola över lite . Kan ju skaffa en sådan där mörkerpåse. Lite damm skadar inte när man exprimenterar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur många rullar köpte du? säg till om du lyckas att göra 100fotare av dom,,,ha själv lite samma problem....eftersom min kamera ta 100 fotare... det ska ju finnas sådana "vevare" stora spollar som en vevarm som funka någolunda smidigt...det lär ju inte alls vara omöjligt...det är väl repor som är det värsta och dam förstårs....men om det är experimentellt så säger jag GO for it!

 

bara nyfiken :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte 6 x400 (720m) fot.

 

har ju en sådan där wiewer för super 8 om den lilla (daylight) spolen passar där kanske man kan uppfinnan något någorlunda vettigt sätt och veva upp den. Fast det kanske är helt annat hål i rullen än på s8. Eller så kanske man kan hitta en 16mm wiewer billigt? Kanske inte går att hänga upp 400 fot rulle på den , men har man bara vev i den änden med kameraspolen änden kanske man kan uppfinna något att hänga 400rullen på..

 

 

Ska googla lite i ämnet...

 

edit: http://www.kahlfilm.de/content.php?nav=29&productid=47

 

edit 2 Handumroller bis 600 m

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte 6 x400 (720m) fot.

 

har ju en sådan där wiewer för super 8 om den lilla (daylight) spolen passar där kanske man kan uppfinnan något någorlunda vettigt sätt och veva upp den. Fast det kanske är helt annat hål i rullen än på s8. Eller så kanske man kan hitta en 16mm wiewer billigt? Kanske inte går att hänga upp 400 fot rulle på den , men har man bara vev i den änden med kameraspolen änden kanske man kan uppfinna något att hänga 400rullen på..

 

 

Ska googla lite i ämnet...

 

edit: http://www.kahlfilm.de/content.php?nav=29&productid=47

 

edit 2 Handumroller bis 600 m

 

Den verkar riktigt bra! jävligt dyr dock! kolla på ebay! Hoppas de funka!

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderar på att testa med min s8 wiewer först, har jag tur så är det samma hål s8 rullar som i 16mm dagsljusrullar.

 

Tydligen kan man köpa en split-reel, en rulle som man delar och lägga i 400 filmen i. sedan borde det vara en enkel match att rulla över till 100 rullen.. och sedan tillbaks till en annan 100" igen om jag fattat det rätt. annars blir perforeringen bakochfram väll?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade samma dilemma som dig för ett par år sedan, fick tag på dagsljusspolar och en spolanordning, spolade upp i ett mörkrum funkade men var rätt meckigt.

 

Kolla med nordiskfilm de brukar ha spolar över från framkallad film, kunde även hjälpa till med att spola upp filmen.

 

Kan tänka mig att Stopp.se om de fortfarande framkallar, kanske kan ha spolar över.

 

se.nordiskfilm-postproduction.com

 

Fridens

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...