Gå till innehåll

Hur gammal ska man vara så att det är försent att studera film regi


Lucio Fulci

Recommended Posts

tjenare

 

jag är 28 år gammal och jag har lärt mig väldigt lite genom film regi men håller på. Ärligt talat är det försent eller ej när jag är så gammal.

 

jag har alltid velat fråga denna fråga men varit rädd från svaret. men idag så bråkade jag med mina föreldrar och slängde allt mitt jobb i soptunnan och förstörde film kasetten.

 

så nu är jag inte rädd för svaret.

 

 

MVH

Lucio Fulci

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som att måla, skriva, fota osv är även film väldigt personligt och estetiskt, åldern har inte någon större betydelse för skapande. Det är inte som att lära sig ett nytt språk där det nästan är ett måste att man börjar innan en viss ålder för att verkligen få in det.

 

Det finns människor som haft ett vanligt arbete i 40 år och sen börjar skriva romaner eller måla tavlor och lyckas mycket bra.

 

 

Så jag tror heller inte att det är för sent, om du har talang och vilja har inte åldern någon betydelse så länge du inte riktigt gammal. Sen så snackar vi 28 år inte 48.

 

När man är runt 30 har man en hel del livserfarenhet samtidigt är man ganska färsk och fortfarande kapabel att lära sig massor, jag tycker snarare att det kan vara en fördel att börja lite sent ibland. Då vet man verkligen vad man vill och har mer insikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Genomsnittsåldern för att debutera som filmregissör är 35 år...

 

Ang Lee t.ex. var 36-37 år när han gjorde sin första film. Han blev färdig med sin filmutbildning när han var 28 tror jag...

 

Många "bättre skolor" tar ju inte in "unga regissörer" på sina linjer då de vill ha folk med livserfarenhet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Må kanske vara ett sent svar, men jag pluggar film i australien just nu och vi har en kille som är 39 år gammal som vill bli regissör, så du är tidigt ute!

 

Tänk så här. Du börjar jobba när du är 20. När du är 65 pensioneras du. det är 45 år mellan det, så alltså efter 22,5 år har du jobbat halva tiden av din "jobbtid" i livet. Om du förstår vad jag menar. Alltså är det inte försent att ändra på sin karriär förrens du är upp mot 50 bast om du frågar mig!

 

Lycka till med allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså är det inte försent att ändra på sin karriär förrens du är upp mot 50 bast om du frågar mig!

 

Minns inte vem med det var en man som bestämde sig för att bli skådis då han var en 60+ han vann en Emmy. Det är aldrig försent.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Jag är 36 år och i somras gjorde jag min första kortfilm. Till sommaren ska jag göra en långfilm. Att vara äldre behöver inte vara negativt. Man är bättre på ekonomi, struktur, bättre kontakter och bättre på ledarskap etc.

 

När jag var 26 köpte jag min första gitarr och vissa smålog lite. Nu har jag precis köpt ett piano och ska lära mig noter. Vissa skakar på huvudet, men jag bryr mig inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

28 DET ÄR JU FÖR GAMMALT! NEJ, 28 är ingenting, precis som alla säger så har du ju bättre erfarenhet m.m. Så kör på! Och en annan sak är att igen som alla säger, det är inte för sent om du inte tycker det! Eller kanske om man ligger på ett ålderdomshem och är senil, men annars är det inte för sent så KÖR PÅ!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Efter 35 kommer det vara väldigt svårt att komma in på en högre regiutbildning i norden så du får nog ändå ta att sätta igång nu. De som debuterade med långfilm vid 35 bestämde sig naturligtvis inte natten innan för att köra igång utan hade oftast harvat i många år. Snittåldern för att bli intagen på DI är 26, numera har de flesta läst någon form av förberedande utbildning (folkhögskola/YH). Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Det är aldrig försent att börjar jobba med film eller vilket annat yrke som helst. Jag såg på extramaterialet på Forrest Gump på Blu-Ray där filmstudenter i USA fick ställa frågor till Tom Hanks och de andra. Den äldste studenten var 91 år gammal (!) och studerade på filmuniversitet! Det du!

 

MVH Jonathan

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej

Jag blev intresserad av att jobba med film på äldre dagar. Nyss fyllt 54 och har filmandet som min största hobby. Jag inser att det är försent att utbilda mig och får försöka lära mig själv bäst det går. Varje gång jag gör en film lär jag mig något nytt. Har det sista året producerat en dokumentär och en musikvideo och mer lär det bli. Att jobba med film är det roligaste jag vet.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...