Gå till innehåll

Avatar = Pocahontas?


Strawhat

Recommended Posts

Tja! Jag har funderat på en grej. Det har ju varit mycket snack om att Avatar är så lik Pocahontas historien, jag tycker det stämmer ganska väl. Kolla den här länken:

 

http://www.huffingtonpost.com/2010/01/04/avatar-pocahontas-in-spac_n_410538.html

 

Hur kunde James Cameron komma undan med detta utan att ens behöva referera till Pocahontas i credits?

 

Tack på förhand!

 

Ha det gött!

Länk till kommentar
Share on other sites

haha jag har hört typ 6 olika filmer som han har "snott" nu men bevisar inte det att dom här 6 filmerna också har snott av varandra? :/ om man tar Dune till exempel så är ju även den läskigt lik Pocahontas och den ger ju inte heller ut nån credit i eftertexterna :P hm... så varför blir det så mycket ståhej nu då? PENGAR :D

haha det va allt jag ville säga egentligen men aha vafan det är såklart man kan sno en story, alla gör det så det finns inte så mycket att göra...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ytliga likheter som inte betyder skit, eller om vi skall vara tekniska "inte uppnår verkshöjd". Det är som att säga att varje film som handlar om en polis som jagar en seriemördare snor från den första historien som handlade om samma sak. Som tur är går det ännu inte att upphovsrättsskydda (dvs sno) den typen av idéer.

 

Om du vill se riktig stöld kan du istället jämföra "Lejonkungen" och "Simba, the white lion" (jag vet inte om det finns någon svensk titel).

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Och Pocahontas kan jämföras med Dansar med vargar som i sin tur kan jämföras med Dune. Konceptet är ju ganska gammalt, men man kan ju förnya det vilket jag anser att Avatar gjorde ganska bra, även om det var världen och dess effekter som verkligen lyfte den.

Länk till kommentar
Share on other sites

sagor som har med onda mäktiga tingest som vill ta från dom svaga o behandla dom som skit är ju urgammal.

 

förvånad över att Cameron gjorde nåt så simpelt. hade inte förväntat mig nåt djupt och märkligt men det var verkligen låg nivå. men men, som 3d-spektakel har den en rätt att existera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Glöm Pokihontas, han skapade ju inte ens nånting i Avatar världen själv utan snodde allt (men la 300miljoner på att ändra utseendet bara) från Kaze no tani no Naushika (1984) av Hayao Miyazaki! Det är iaf min konspirationsteori. Kolla o jämför!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan vi inte bara snällt komma överens om att den huvudsakliga konflikten i Avatar, Pochahontas, Dune, Ferngully etc är vanlig förekommande?

Inte hade väl någon av er hoppats på att få se en banbrytande historia när ni köpte biobiljetter till filmen?

 

För att citera mig själv:

"Avatar är ett vanligt koncept i en jävligt snygg presentation"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Enligt George Polti finns det 36 olika dramatiska situationer:

1. Bön om hjälp

2. Befrielse

3. Brott och hämnd

4. Blodshämnd

5. Förföljelse

6. Hemsökelse

7. Offer för olycka eller illdåd

8. Revolt

9. Djärvt företag

10. Bortrövande

11. Gåta

12. Att nå sitt mål

13. Familjehat

14. Rivalitet inom familjen

15. Äktenskapsbrott med mord

16. Sinnessjukdom

17. Ödesdiger obetänksamhet

18. Omedvetna kärleksbrott

19. Mord på okänd frände

20. Offra sig för ett ideal

21. Offra sig för en närstående

22. Att offras för en lidelse - Carmen

23. Nödvändigheten att offra en älskad

24. Rivalitet mellan en överlägsen och en underlägsen

25. Äktenskapsbrott

26. Brottslig kärlek

27. Upptäckt av en älskads vanära

28. Förhinder för kärlek

29. Älska en fiende

30. Ärelystnad

31. Konflikt med Gud

32. Oberättigad svartsjuka

33. Misstag (felbedömning)

34. Ånger

35. Återfinnande av en förlorad

36. Förlust av en älskad

 

Alla dramer byggs upp av en eller flera av dessa.

http://www.archive.org/details/thirtysixdramati00polt

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag tycker att de båda filmerna kan jämföras med varandra. Men jag tycker ändå inte man ska se det som något negativt då det inte för mig känns kopierat. Det är bara liknande berättelser.

 

 

Edit: Ex. det finns mängder med andra samhällskritiska filmer som tar upp i stort sett alla frågor, och då tycker jag inte det gör något ifall det 15 år senare kommer en ny film som tar upp samma fråga, och som berättas i liknande form fast ifrån ett annat perspektiv

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Manuset till Avatar skrevs 94-95, runt samma år som filmen Pocahontas kom ut. Pocahontas är dessutom inte en saga som de flesta disneyfilmer. Pocahontas är baserad på en historisk händelse, och om jag förstått allting rätt har just Pocahontas funnits i verkligheten. Det kan tyda på att James Cameron kanske visste lite sann fakta om Pocahontas-grejorna och tog inspiration till sitt manus därifrån innan Pocahontasfilmen ens kommit ut, vad vet jag. Man kan väl dessutom inte ha en ensamrätt på en historisk händelse? Liksom, hur många andra världskrigsfilmer finns det inte?

 

Det var vad jag viller säga :)

 

Jag vet att tråden börjar bli gammal, men iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Manuset till Avatar skrevs 94-95, runt samma år som filmen Pocahontas kom ut. Pocahontas är dessutom inte en saga som de flesta disneyfilmer. Pocahontas är baserad på en historisk händelse, och om jag förstått allting rätt har just Pocahontas funnits i verkligheten. Det kan tyda på att James Cameron kanske visste lite sann fakta om Pocahontas-grejorna och tog inspiration till sitt manus därifrån innan Pocahontasfilmen ens kommit ut, vad vet jag. Man kan väl dessutom inte ha en ensamrätt på en historisk händelse? Liksom, hur många andra världskrigsfilmer finns det inte?

 

Det var vad jag viller säga :)

 

Jag vet att tråden börjar bli gammal, men iallafall.

Bra poäng!

Sen så tycker jag att de som verkligen jämför filmerna enbart ser likheterna och är alldeles för fokuserad på dessa. Men de reagerar inte alls över att Ex. Pocahontas är en berättelse om en 27-årig man som blir kär i en 12-årig tjej

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tycker alla actionfilmer är kopior på varandra, alla handlar om att det ene vill döda den andre, varav en hjälte och en badguy.

 

Nej men seriöst, lika bra att gräva allt för djupt i saker och ting, ta dom för vad dom är, sketen underhållning som är till för att ta våra pengar i slutändan =).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Precis som GutteG skrev finns det x antal besrättelser (beroende på vem man frågar).

Så man kan hitta en liknande historia i alla filmer som gjorts, någonsin. Det är aldrig stöld om man inte gör en kopia av det. Så funkar filmmanus och kommer alltid att göra.

Dessutom är i princip ALLA filmer uppbyggda på samma sätt, en statusnoll början, catalyst som drar igång, första vändpunkten, mitten/val, till ett "all-time-low", ny vändpunkt vändpunkt, klimax och avtoning. så på sätt och vis påminner alla filmer om varandra, dukes of hazzard, är rätt lik lilla sjöjungfrun ja.

 

Avatar är inte stöld. Det är en oerhört välgjord film, som underhåller iallafall mig väldigt mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Underhållande diskussion! Varför har ingen samma dialog om att Madman snott konceptet av The Burning som snott konceptet av Friday The 13th som snott konceptet av Halloween osv?

Det faktum att ingen sa något fören den där sidan kom upp gör att jag har sjukt svårt att ta kritiken på allvar. Visst är dom lika om man lägger upp dom så där, men det är inget jag hade tänkt på alls om ingen nämnt något först, & faktum är att Puckohåntas inte är nån ***** Disney-film från början, det var en existerande kvinna med ett äkta livsöde. Jag har inte sett samma gnäll över alla filmer som snor hejvilt från både Shakespeare, Lovecraft eller andra historiska personer, varför börja nu??

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Idéer och berättelser (man möter kvinna, man söker frälsning, etc etc) kan inte upphovsskyddas. Och inte heller gamla fabler eller verk vars upphovsrätt gått ut. Däremot kan filmer (den slutgiltiga audiovisuella produkten) skyddas, och Avatar är långt ifrån att vara en "kopia" av Pochahontas som det går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo visste jag håller med dig, det är den egna världen som gör den speciell. Men man kan ändå inte gå och sno en annan story.

 

De flesta historier är gamla och används om och om igen. Titta bara på Askungen. Det finns hur många filmer och historier som helst på det temat. Vissa grejer är så kända, gamla och del av det allmänna medvetandet att de helt enkelt är allas egendom.

 

Att ta något som någon annan skrivit och göra film på utan att fråga eller ge cred till författaren, det är att sno.

 

Men att göra en film på en grundstory utan egentlig författare och som är allmän egendom, det är inte att sno. Möjligen fantasilöst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men de reagerar inte alls över att Ex. Pocahontas är en berättelse om en 27-årig man som blir kär i en 12-årig tjej

 

Var hon tolv i verkligheten? För i filmen påstås hon aldrig vara tolv, vad jag kan minnas. Men annars kan man väl säga att tjejerna i många Disney-filmer är väldigt unga. Törnrosa är t ex bara sexton när hon gifter sig; Snövit är någonstans i den åldern också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...