Gå till innehåll

Fota av projektor med s8?


Spiritual_Chaos

Recommended Posts

Filmar du en CRT-TV blir det flimmer men typ en LCD-TV har inte samma problem. Jag har för mig att det beror på att inte hela bilden uppdateras samtidigt vilket medför att det inte blir några stora problem med synken.

 

Filmar du av bilden från en projektor så se till att projektorn står så långt från duken som möjligt utan att du tappar ljusstyrka. Placera sedan kameran så nära projjen som möjligt så får du så lite "skevhet" som möjligt.

 

Jag förstår dock inte poängen med att filma av en DVD då du kan rippa den och sedan klippa ut det du vill ha i tex Premiere.

 

Blir även förvirrad av din rubrik och ditt inlägg. Är det en Super 8 eller en videokamera du ska filma med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kan jag ha helt fel men om jag minns rätt så filmar en Super8 med 16 bilder/sekund så risken för flimmer är hög men borde bli väldigt mycket mindre än om du filmar av en gammal CRT-TV.

 

Jag har bara testat att göra tvärtom, dvs att filma av gamla 8 och 16 mm filmer med en DV kamera. Det är apsvårt då en DV-Kamera filmar med 25 bilder/sek. Jag nöjde mig dock med lite flimmer och kom undan med att det ser lite "charmigt" ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att filma av en super8 projektion med en videokamera, eller att filma av en videoprojektion med en super8 kamera... Borde inte det bli samma problem med synkningen, fast bara åt andra hållet? Sedan får du ju tänka på att om du filmar med 18 bilder per sekund och projicerar något som updateras med 25 eller 50 bilder per sekund så kommer du att få dubbelexponeringar på smalfilmen.

 

Sedan undrar jag om du inte får snålt med ljus om du filmar av en bakprojektion med super8 (fast det beror ju på vilken filmsort man använder). Men det är ju bara att testa och se vad ljusmätaren på kameran säger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ju dra ut en NTSC DVD som är 24fps (eller 29.9997 men 3:2 pulldown borde väl inte vara ett problem eller?) och filma med super8-kameran på 24fps?

 

Fast det väl inte sync ändå? Min kamera kan ju byta filmruta då DVD'n visar sin etc. Om ni förstår...

 

Jo, man får väl använda rätt film.

 

Fast, kanske lättare att göra hela projektet digitalt. Men blir inte lika soft film noir då som att leka med film.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
behöver en stor jvla LCD-tv då :)

 

Om man slår på ljus bakifrån då på duken? Eller då kanske inte ens bilden syns... :) haha

 

Kör du med ett vitt lakan som duk så kommer bilden att lysa över till andra sidan av lakanet.

 

I en projektor är det mycket ofta just en lcdskärm, varför det borde bli samma problem/lättheter att filma av en projektorskärm som en lcdskärm i och med uppdateringsfrekvens osv.

 

En fördel är dock att spela in med normaloptik för att förhindra förvrängningar i kanterna, då kan alltså en mindre lcdskärm vara användbar..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...