Gå till innehåll

Upphovsrätt. Greenscreena in folk i Stora Filmer


RedFilm

Recommended Posts

Intressant fall. Jag tror att det är lugnt, men jag är ingen jurist, så lita inte på vad jag säger.

 

Som jag ser det säljer ni ju inte en produkt, utan en tjänst, vilket är att ni klipper in människor i kända filmer. Det är ju det arbetet ni tar betalt för, inte för filmerna själva. Om kunden endast skall visa filmen för ett slutet sällskap så begår ej heller de något rättighetsintrång. Om de skulle välja att sprida filmen vidare så är det de som är skyldiga, inte ni.

 

Jämför med att någon skickar mig en digital bild och ber om att jag skall göra vissa förändringar, då åligger det inte mig att kolla att kunden har rätt att använda bilden. Jag tar ju endast betalt för arbetet jag lägger ned.

 

Hur som helst, vem tror du skulle anmäla er? Kunden? Vill du vara extra säker så är det bara att utforma kontraktet rätt.

 

Om du väljer att kolla med en jurist, låt oss veta vad du får reda på.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

För privat bruk får du använda klipp från kända filmer om du skaffat dem lagligt. Du får alltså INTE använda klipp du tankat från nätet. Rippar du ett klipp från en DVD/BD får du använda det så länge du inte har något som helst uppsåt att sprida det till mer än din egen burk eller DVD-spelare. Du får även visa din film hemma hos dig för dina vänner men du får inte ta betalt för det. Du får dock INTE bränna kopior och ge bort till dina vänner. Ska man ta lagen ordagrant så är svaret NEJ, men det finns lite gråskalor som jag beskriver ovan.

 

Min personliga åsikt är dock att om man bränner en skiva till morsan eller bästa kompisen så har man inte rånat upphovsmannen på några stora pengar så det är ok för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är väl detta kanske inte så relevant för TS, men ändå...

 

Du får alltså INTE använda klipp du tankat från nätet.

Nog för att det numera är olagligt att tanka hem grejer så är innehav inte olagligt, så det gör ingen som helst skillnad varifrån materialet kommer.

 

Du får dock INTE bränna kopior och ge bort till dina vänner.

Jo, det är fullständigt lagligt. Att ge kopior till sina vänner är inte att "tillgängliggöra ett verk för allmänheten". Kassettavgift kallas den extra kostnad som läggs på alla lagringsmedia just för att vi i Sverige har rätt att privatkopiera. Det är med andra ord fortfarande lagligt att ge bort blandband (även om ingen längre äger en bandspelare).

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...