Gå till innehåll

Upphovsrätt. Greenscreena in folk i Stora Filmer


RedFilm

Recommended Posts

Intressant fall. Jag tror att det är lugnt, men jag är ingen jurist, så lita inte på vad jag säger.

 

Som jag ser det säljer ni ju inte en produkt, utan en tjänst, vilket är att ni klipper in människor i kända filmer. Det är ju det arbetet ni tar betalt för, inte för filmerna själva. Om kunden endast skall visa filmen för ett slutet sällskap så begår ej heller de något rättighetsintrång. Om de skulle välja att sprida filmen vidare så är det de som är skyldiga, inte ni.

 

Jämför med att någon skickar mig en digital bild och ber om att jag skall göra vissa förändringar, då åligger det inte mig att kolla att kunden har rätt att använda bilden. Jag tar ju endast betalt för arbetet jag lägger ned.

 

Hur som helst, vem tror du skulle anmäla er? Kunden? Vill du vara extra säker så är det bara att utforma kontraktet rätt.

 

Om du väljer att kolla med en jurist, låt oss veta vad du får reda på.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

För privat bruk får du använda klipp från kända filmer om du skaffat dem lagligt. Du får alltså INTE använda klipp du tankat från nätet. Rippar du ett klipp från en DVD/BD får du använda det så länge du inte har något som helst uppsåt att sprida det till mer än din egen burk eller DVD-spelare. Du får även visa din film hemma hos dig för dina vänner men du får inte ta betalt för det. Du får dock INTE bränna kopior och ge bort till dina vänner. Ska man ta lagen ordagrant så är svaret NEJ, men det finns lite gråskalor som jag beskriver ovan.

 

Min personliga åsikt är dock att om man bränner en skiva till morsan eller bästa kompisen så har man inte rånat upphovsmannen på några stora pengar så det är ok för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är väl detta kanske inte så relevant för TS, men ändå...

 

Du får alltså INTE använda klipp du tankat från nätet.