Gå till innehåll

Övergripande workflow AVCHD- PC - HD


Aeetes

Recommended Posts

Vad har ni för fungerande övergripande system och workflow när ni redigerar HD från Prosumerkameror som ju oftast filmar i AVCHD-format?

 

Jag saknar en övergripande tråd som inte bara talar om det bästa grafikkortet för Vegas, eller hur mycket ram man ska ha för att köra .mt2 direkt i Premiere...

 

Vad funkar i er verklighet JUST NU, från start till mål så att säga?

 

Vad för slags kamera?

Hur tankar ni in materialet? Ev. Omkodning?

Vilket redigeringsprogram etc?

Vilka datoregenskaper och hardwares?

Backupsystem? (hur stor plats tar filerna? Vad gör ni med gammalt material?)

Leverans?

Med mera, med mera...

 

...och inte minst: hur blir resultatet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag tokamatör vad gäller film och redigering men såhär ser min setup ut:

 

Canon HF100

 

Ingen omkodning, syncar in materialet på disk då och då (anledningen till att jag syncar är att jag kör tills kortet nästan är fullt innan jag formaterar det och på så vis har materialet lagrat på 2 medier).

 

Cyberlink PowerDirector. Lekstuga, instabilt - autospar ställd på att ofta spara :-) Varför? För att det har stöd för CUDA bl a. Provade Premiere Elements men blev trött på att det var tungt att bara dra runt gränssnittet (provade iofs på en halvtrött maskin).

 

 

Custombygge:

 

Windows 7

Core i7 860

8GB DDR3

Intel X-25M G2 80GB SSD för OS och program

WD 1TB Black Series för lagring. Ska man exportera något stort kan man göra det till annan disk via eSATA eller till disk i hårddiskdockan (SATA), annars brukar jag exportera mindre projekt till SSDn.

nVidia GTX-260

 

Backup, ja, filservern + extern disk som förvaras på annan adress.

 

Leverans? Beror på vem som ska ha det och hur dom vill ha det. BluRay, DVD, USB-pinne, FTP, HTTP, Youtube! - you name it :-)

 

Resultatet? Jag kan tyvärr inte skylla på utrustningen... ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...