Gå till innehåll

Filma inomhus med 64T?


Spiritual_Chaos

Recommended Posts

Har mig en super8 kamera (AGFA MOVEXZOOM 6) som har en intern ljusmätare. Men eftersom 64T är en så ny filmsort så kan ju inte min kamera läsa av den (antar att det är så, är kass på filmteknik) och därmed blir exponeringen lite skev.

 

Har testat att filma utomhus och då såg det ut såhär (fattar inte vad som är på/av på inomhus/utomhus reglaget så det ändrade jag lite då och då :) ):

 

 

 

Så det blev ju bild när jag bara satte igång kameran och filmade. Ser helt OK ut tycker jag. Men om jag nu skulle filma inomhus så förstår jag ju att vanligt glödljus inte räcker för att det inte bara ska bli svart.

 

Men slår jag på en 800wattare imomhus så borde det väl räcka för att få ljus nog imomhus? Eller behöver man en 10000 eller 2000wattare. Dvs hur ljuskändlig är filmen ungefär?

 

Eller ska man använda en "inomhusfilm", problemet är ju bara att jag inte riktigt vet hur exponeringen funkar med min kamera och vet ingenting om film. Men vet man att det blir bild utomhus (jippie för det... :) )så borde man väl veta ungefär hur mycket ljus man måste tillföra att filma inomhus i ett mörkt rum.

 

Och, hade gärna egentligen filmad med svartvit film. Men vad är skillnaden mot att bara göra 64T-filmen svartvit efteråt digitalt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett par 800W lampor kan räcka till, det beror på hur stor yta du vill belysa, osv. Det är bra om man kan sprida ljuset så den kommer från olika håll och undvika kolsvarta skuggor och bländande direktljus.

 

Testa så får du se hur den reagerar på dina lampor. Det här kanske är intressant läsning om din kamera: http://www.film.project-consultant.net/html/adjust_asa_-_f_stop.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...