Gå till innehåll

fota musikvideo på s8 och synkning?


Spiritual_Chaos

Recommended Posts

Min kamera klarar 24fps och inte 25fps som är standard för PAL. Hur löser man detta smartast,då filmen i slutändan ska ut på DVD/PAL? Detta alltså om artisten ska lipsynca till låten och man ska få det att atcha 100%.

 

Är det bäst att fota och klippa i 24fps och sedan konvertera den till 25 fps och därmed tyvärr få musikvideo att gå några % snabbare.

 

Eller ska man slowa ner super8filmen i klippet så många % att filmen nu går 25fps och därmed är det syncat?

 

Hur gör folk? Eller undviker folk att ha artister som lipsyncar då man fotar super8, eller har man kameror som klarar av 25fps?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket bra fråga! Ska själv spela in en musik video på super 8 om ett par veckor....dock så vet jag ej hur snabbt man spela in musiken på en demoplatta, men ja kommer kötta på 24 fps, och undvika att filma munnen,,,,frågan är om man kan komma undan med det...tänker främst på trumslag som ska synkas etc....

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt spontana svar är filma i 24fps, redigera i 24fps timeline och när allt är klart, rendera ut en 25fps till dvdn.

Det är så liten skillnad att det inte borde märkas.

24 fps kan du ju använda till allt annat, web osv.

 

Beroende av kamera så är det inte säkert att det kommer rulla på i 24fps bara för att det står så på inställningen. Min erfarenhet är att det kan variera i hastighet ganska mycket om kameran inte är quartz-styrd.

 

Materialet till

varierade allt från 10 fps till 18 fps. Men det var två gamla chinnon-kameor från loppis.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

niclastörnblom - vaddå hur snabbt man spelar in musiken.... ljudfiler spelas ju in i sekunder. minuter och timmar :)

 

beta75 - Tack för det snabba svaret. Tänkte lite på det där med att hastigheten borde vara lite variabel när det kommer till super8-kameror. Men känns som ett projekt att filma ett "framträdande" med super8 då, kanske borde ta det digitalt och filma saker oberoende av sync till videon i super8. Eller så kanske det i kornigheten och looken inte seplar riktigt roll om det inte är helt i sync.

 

Men Petter har väl en video filmad på super8 med syncad rap, men de kanske har bättre utrustning och koll än vad jag har. Har en AGFA MOVEXZOOM 6 (tror jag den heter). Filmar i 9/24/52.

 

Men får väl ta tag i ett kameraköp och köpa mig en panasonic GH1 tidigare än väntat då :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa är att filma i 24fps, scanna i 25fps och sedan spela upp det med 25fps. Dra ner hastigheten på musiken med 4% när ni spelar in musikvideon, alltså de ska spela och agera lite lite långsamt vid inspelningen. Detta kommer att speedas upp de 4% i och med att de 24 bilderna per sekund sedan spelas upp med 25 bilder per sekund.

 

Hoppas att jag inte krånglade till förklaringen för mycket nu bara...

 

Filmsorten på musikvideon gissar jag är 200T, en negativ filmsort. Man kan se att det är negativ film på det damm som finns på filmen, det fladdrar förbi som vita strån istället för svarta. ;) Förutom på ljuskänsligheten och färgerna, såklart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just det. Det tänkte jag inte på. Att de spelar/sjunger långsammare för att kompensera för att filmen speedas upp är ju rätt bra.

 

Och jsut det ja. negativ film. Enda skillnaden mot 64T är att jag inte kan köra upp den i en i en projektor (vilket jag inte ska ändå). Och kanske kostnadne för fiumrullarna. Digitaliseringen och allt runt omkring är i princip samma?

 

Så, får jag "rätt bra" bild med 64T utomhus så borde det funka med 200T i min kamera under konsert-aktiga ljusförhållanden och få bild. (ja jag pallar inte med det här med ljusmätare) :)

 

men smart det där med att sjunga långsammare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Digitaliseringen och allt runt omkring är i princip samma?

 

Ungefär detsamma. negativa filmer behver ofta mer "pillande" i färgkorrigering efter scanningen, jämfört med reversal filmer. Men det är ju bara att lägga på filter för färgkorrigering och testa sig fram. Underexponerade negativa filmer får mjölkig svärta och grynigare bild, så det är bättre att överexponera lite än att underexponera.

Länk till kommentar
Share on other sites

beta75 - ursnygg video där. Vad använde du för film för att kunna fota det? Jag har bara fotat med dagsljusfilm (64T). Men är det någon speciellt ljuskänslig film du använde för att få exponering på en ljussvag konsert ?

 

Snygg iaf!!

 

Tack, jag filmade andrakamera och redigerade den videon, största problemet var att studioversionen av låten var 3,40 men liveframträdandet var 1,50. Det var helt enkelt två olika låtar så det krävdes en del pillande i redigeringen.

 

Filmen var kodak vision 3 500t har jag för mig.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...