Gå till innehåll

Hur tar ni copyright? Eller tar ni copyright överhuvudtaget?


Fredde

Recommended Posts

Upphovsrätt har du automatiskt som upphovsman. Sen är det om någon tar det som du måste kunna bevisa att du har skrivit vad du skrivit och att du skrev det innan.

 

En vanlig lösning är att posta materialet till sig själv i rekomenderat brev som du sedan, utan att öppna, lägger på ett säkert ställe. I händelse av rättegång så funkar det som bevis, sägs det. Har inte varit i rättegång så helt säker är jag inte. Men upphovsrättsstöld gäller saker som är identiska med orginalmaterialet. Alla historier är ganska universella så man kan inte skydda koncept i sin helhet på ett smidigt sätt. Dock är jag inte helt hemma i detaljerna, så ta det med en nypa salt.

 

I usa så betalar man lite till Writers guild som lagrar manuset åt en. Och det fungerar i princip på samma sätt som posta till sig själv metoden, bara att det finns en organisation bakom. Mig veteligen finns inget sådant alternativ i Sverige.

 

Frågor du kan tänkas ha kan vara värt att ställa till dramatikerförbundet som har hand om bl.a manusförfattare.

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Har också hört talas om "brev-metoden". Lite underligt att det inte finns en svensk motsvarighet till Writers Guild tycker jag.

 

Parantes; Som filmnoir-intresserad gillar man ju annars tanken på att fota sig själv med manuset i ena handen och dagens tidning i den andra :-).

 

Dramatikerförbundet är något för mig hitentills okänt. Ska kolla upp det lite mer nogrannt.

 

Tack för hjälpen!

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Men hur gör man när man har mailat manuset till någon för läsning och sen stjäl den personen manuset och använder det själv. Dvs skickar till en producent utan mitt samtycke eller medverkan och dessutom sätter sitt eget namn på det med ett copyright-c?

 

Personen skulle bara läsa och tycka. Inget mer. Nu har h_n ändrat namnen på karaktärerna, bytt någons yrke och miljön, men i övrigt är det mitt manus.

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag råder att kontakta dramatikerförbundet. De är de som kan ge mest råd. De är de som finns för att bevaka dramatikers intressen. Och även om jag inte kvalificerar för medlemsskap i nuläget så är de trevliga. Men kolla om det finns faq eller annat först och främst.

 

 

j

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...