Gå till innehåll

Använda andras koncept.


AlexW

Recommended Posts

Jag ska producera Webb-Tv åt en fotbollsförening, där vi ska utmana spelarna på olika sätt. Det är tänkt att vissa av spelarna ska vara med i "Vem vill bli miljonär", eller "Postkodsmiljonären"

 

Jag har skapat en 3D-modell av den studion, som är väldigt lik studion som den ser ut på riktigt. Och som programmet kommer se ut är det frågor som kommer att ställas med olika svarsalternativ, precis som det också ser ut i det riktiga programmet. Musiken eller deras logotyp kommer inte finnas med. Dock är jag lite rädd för att publicera dessa avsnitt på grund av olika rättighetsfrågor som är oklara för mig. Min fråga lyder alltså om det är okej att använda andras koncept rakt av?

Länk till kommentar
Share on other sites

Njaej.... Jeopardy-konceptet, där man skall får ett svar och skall ställa en fråga, är ett upphovsrättsligt skyddat koncept.

 

Med det mer jag att vissa typer av spel faktiskt är skyddade på något vis, antingen via patent, eller via copyright.

 

Även om de inte är skyddade, så kan ett liknande koncept leda till att överbetalda advokater kontaktar dig och hotar med stämning, eller faktiskt stämmer dig, vilket kostar dig massor med tid och pengar att försvara dig emot.

 

Så varför inte vara lite mera kreativ och hitta på ett eget koncept? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Njaej.... Jeopardy-konceptet, där man skall får ett svar och skall ställa en fråga, är ett upphovsrättsligt skyddat koncept.

Jo, koncepten är skyddade på sätt och vis, men de gäller så att säga i sin fulla form, dvs att det är förbjudet att göra att frågesportprogram som exempelvis ser ut som Jeopardy, men TS är ju inte ute efter att göra ett frågesportprogram. Jag kan exempelvis inte producera en teveserie som ser ut som Expedition: Robinson, men jag kan mycket väl producera en film som handlar om deltagare i ett liknande program.

 

Även om de inte är skyddade, så kan ett liknande koncept leda till att överbetalda advokater kontaktar dig och hotar med stämning, eller faktiskt stämmer dig, vilket kostar dig massor med tid och pengar att försvara dig emot.

Ja, det är ju en realitet vad man än hittar på, men man kan ju fråga sig hur rimligt det är att det skulle inträffa i det här fallet. Det absolut värsta som kan hända är att någon hör av sig och kräver att filmen tas bort, och det kommer inte att hända, av två anledningar. För det första innebär förfarandet som sagt inget intrång, och för det andra är det ingen som skulle ge sig på en fotbollsklubb för en sådan sak, för det skulle ge oerhört mycket negativ publicitet.

 

När man undlåter att göra något bara för att någon idiot eventuellt skall höra av sig och vara sur, har man redan förlorat.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...