Gå till innehåll

Vilka filmprogram andvänder universiteten?


Kovanski

Recommended Posts

Hej! Jag är en pojk på 17 vårar. Som rubriken säger, så undrar jag vilka filmprogram universiteten använder sig av.

Detta kan vara från redigerings program till special effekter eller animation etc.

 

Om ni gått/går på ett universitet vad dom använder. Nämn gärna alla ni har ;) så kan ni bara skriva vad det är för sorts program. Exempelvis:

 

3ds max 2010 - Animation

Adobe after effects - Special effekter

 

Vill gärna få en inblick i vilka program som används för att kunna förbättra mina kunskaper på egen väg innan det är dax att försöka komma in på ett universitet.

Tackar i förväg för det jag får.

 

Ha de! /kovanski

Länk till kommentar
Share on other sites

Olika universitet har olika programvaror på olika kurser eller snarare institutioner. Du får nog bättre svar på din fråga om du berättar vid vilken institution vid vilket universitet du planerar plugga.

 

Kan berätta att Stockholms Universitet - Pedagogiska Institutionen, har en datasal med PC i vilken man kör Premiere för videoredigering.

 

Sedan använde jag själv även CeltX för att skriva manuset för den film vi skapade i den kursen jag gick. Men det var inte på förslag av läraren eller institutionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag läste filmvetenskap på universitetet så spelade vi in på S-VHS, sen hade vi en Panasonic Sony S-VHS-spelare och redigerade över till Sony U-matic SP. Det fanns också en svartvit kamera och bildmixer om man ville göra texter.

 

Ville man skriva manus etc, ja, då fanns det några Mac Plus, några SE och en nyanskaffat II på skolan. Macwrite borde varit det som gällde.

 

Detta var 1989, nu har det hänt lite saker om man läser inläggen ovan.

 

Detta sagt som kuriosa. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...