Gå till innehåll

Söker medskapare till dokumentär.


Doriangray

Recommended Posts

Teamfagott; Jo, en och annan käpp är helt klart tänkt att riktas mot politikerna, bl.a. angående friskolorna. Alla riksdagspartier är emot konfessionella skolor utan Kd, och ändå har ingen gjort något på femton år... Framför allt kommer dock kritik att riktas mot media och deras sätt att diskutera invandringsfrågan (dvs. inte alls).

 

Många av er tycker att jag ska spegla båda sidor av frågan i min dokumentär. Det tror jag inte är en särskilt bra idé. Dels eftersom filmen ändå kommer anklagas för att vara rasistisk (om man inte starkt övervägande visar på fördelarna). Dels för att jag helt enkelt inte är rätt man att göra en sådan dokumentär. Det känns bättre att gå rakt ut och säga vilken ståndpunkt filmen har utan att försöka spela objektiv. Jag vill bara visa på den baksida av invandringen som vanlig media vägrar att visa allmänheten.

 

Däremot har jag tänkt lägga in en text likt följande i filmens början:

 

"Filmen gör inget anspråk på att ge en fullständig bild av invandringsfrågan. Vi förnekar inte att invandringen även har positiva effekter. Den här filmen väljer dock att fokusera på invandringens baksidor, eftersom ingen annan gör det."

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant i den här typen av diskussioner är att det alltid, alltid hävdas med bestämdhet att "man säger det som ingen annan vågar säga". Att man på nåt sätt skulle vara en av få som vågar se sanningen. Kolla i klippen som onlyme länkade till, samma sak redan 93. Det blir dock nästan komiskt när varenda diskussion innehåller det där mantrat när det i själva verket är tvärtom. Invandringsfientliga åsikter får idag väldigt stort utrymme i nationell media och det pratas väldigt mycket i liknande banor som vår trådskapare här planerar att göra film av. Inte bara i sverige är invandrings och integrationsfrågor i ropet, utan hela europa håller på att svänga åt extremhögern. Nej att påstå att man säger något ingen annan vågar är dumt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä jag blir också lite illamående när man okritiskt plockar saker ur sina sammanhang. Man kan visa statistik på vilket sätt man vill. Du kan i stort sett visa att jorden är platt med statistik. Den där siffran att enbart 5 % är "riktiga" invandrare är ett lysande exempel på detta. Med i statistiken är också utlandsstudenter, EU-arbetskraft och människor som är anhöriga till någon här.

 

Sedan finns det en ännu viktigare aspekt som inte tas i beaktande i detta inlägg. Vi bor i en demokrati och då skall det finnas utrymme för allehanda åsikter, alltifrån yttersta vänstern till yttersta högern. Ingen ska kunna reglera folks åsikter, tankar, religion eller politiska orientering. För att vi ska kunna leva i ett öppet och fritt samhälle som måste det även finnas utrymme för extrema element så länge de håller sig inom lagens ramar. Att börja inskränka på folks livsåskådning, religionstillämpning och politiska tillhörighet så är vi ute på djupt vatten.

 

Det finns extrema former i vårt samhälle. Vissa vill införa sharialagar, vissa vill ha kommunism och en del vill slänga ut alla invandrare.

 

Får inte alla människor plats i vårt samhälle som här till de extrema grupperna men som ändå håller sig inom lagens gränser så är vi på väg att rasera hela vår demokrati. Samma demokrati som tillåter dig att ha åsikter och tankar som tillåter skriva ovanstående lista. Jag skulle med hjärtat vilja förbjuda SD men jag anser att åsiktsfriheten är viktigare. Något som du också tycks tycka då du säger att Lars Vilks blivit mordhotad och avslutar med, vill vi leva i ett samhälle där yttrandefriheten hotas.

 

De krafter man stödjer med fördomar om invandrare och att plocka statistik ur sitt sammanhang är i dagsläget ett större hot mot religionsfriheten, yttrandefriheten och åsiktsfriheten än några få fundamentalister som vill införa sharialagar. Tycka vad man tycka vill om olika religioner eller invandrare men jag är beredd att försvara dem oavsett om jag förkastar deras åsikter eller värdegrund. Passa dig så du inte börjar kasta sten i glashus och medverkar till att väcka opinion för ett kontrollerande samhälle som har mycket gemensamt med stater som Kuba, Iran eller Kina. Dvs stater som kontrollerande, gör skillnad på folk och folk samt bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den här tråden visar tydligt att det behövs mer information om ämnet.

 

Men ska dokumetären handla om flyktingar eller invandrare? Det är stor skillnad.

Om problemet som racismen skapar för dessa människor? Eller problemen som uppstår för dem när de kommer hit?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...