Gå till innehåll

Mellanslag/ utskrift


onlyme

Recommended Posts

Hej igen.

 

Har stött på ett konstigt problem. Skrev ut ett manus på ca 150 sidor( vet ej om sidantalet har betydelse) för någon månad sen, allt gick klockrent.

 

Skrev ut en ny hög idag, för de jag hade var slitna. Samma skrift, samma usbminne, samma kopiator, men denna gång föll "mellanslag" bort minst en gång per sida, ibland flera.

 

Ex: hangick upp för trappan.

 

Trodde jag korrekturläst dåligt, så var ju glad att jag kikade på manuset innan jag skickade, men när det upprepades över femtio gånger ( de sidor jag läste) och de inte finns på usb minnet, blir man lite trött. : (

 

Någon som råkat ut för det? Eller vet vad det är?

 

Ps: Kan inte vara murphy för han mördade jag på nyårsafton. Ds

Länk till kommentar
Share on other sites

En sådan här fråga skulle vara hjälpt av vilket operativsystem du har, vilket program du skapade manuset med, vilken typ av fil det var, om du exporterade till PDF, vilket program du använde för att skriva ut PDF-filen/filen och på vilken skrivare det var.

 

Gissningsvis så har det kanske att göra med typsnitt som är olika mellan datorer och olika mellan skrivare, och/eller att filen är trasig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen Taz_1999.

 

När du skriver operativsystem kom jag på en anledning som kanske är långsökt. Förra gången jag förde över på usb, och skrev ut det på en annan dator, hade jag xp, nu har jag windows7.

Har skrivit det i Office Word 2010, och nu slog det mig att originalversionen skrev jag i vanliga Office word, men datorn har kraschat mellan utskriftstiderna.

 

Kanske har med det att göra? Har skickat filen till hotmailen så jag tänkte öppna filen på datorn som jag ska skriva ut den på, alltså hoppa över usb.

 

Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Troligast är att du inte har samma uppsättning med typsnitt mellan operativsystemen och mellan datorerna. Två datorer har vanligen inte samma typsnitt installerade, så ett tips kan vara är att välja all text och byta typsnitt till den courier som finns installerad på utskriftsdatorn och kolla om du ser någon skillnad och skriva ut efter det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, låter som en bra idé, var inte med i dag när det skrevs ut, så det gjordes ingen korrekturläsning på skärmen innan utskrift. Ska prova dessutom prova med office 2007.

 

Tack än en gång för hjälpen. Jag uppdaterar i morgon när jag vet hur det gick, så om andra får samma problem kan ju denna tråd hjälpa andra. : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska prova dessutom prova med office 2007.)

 

Originalet skrevs i Office 2007. När hårddisken kraschade, intstallerade jag Office 2010Beta.

 

Nu när jag öppnade filerna med 2007, såg det exakt ut som utskrifterna. Så det är bara att börja korrläsa igen. : (

 

Med andra ord, Word 2010Beta och Word 2007 är inte 100% kompatibla med varandra.

 

Tack för hjälpen Taz.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att det uppskattades.

 

Om det är så att mellanslag har försvunnit, vilket betyder att ord slagits ihop, så kanske det är en bra start att köra en stavningskontroll. Då hittar du lite snabbare alla felstavade ord. Det bör spara dig en del tid och är vanligen en bra ide i alla fall. Men det har du säkert redan gjort och tänkt på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...