Gå till innehåll

Chroma key+rörlig kamera=skarvar?


3d-intresse

Recommended Posts

Har funderat lite över hur man kan röra en kamera genom ett rum där en person har en blå/grön duk över sig, där bara en arm eller annan kroppsdel sticker fram, utan att det skarvar sig. När man ska göra den typen av filmning filmar man troligen mot samma bakgrund två gånger. En med personen och en utan. Men jag antar att skulle jag testa skulle resultatét bli mindre snyggt. Men på film har jag sett sånt, som där Harry Potter går med osynlighetsmanteln och håller i lyktan där kameran följer honom genom biblioteket. Och där har jag inte sett några skarvar alls.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns flera metoder:

 

Enklast är, som du skriver, är att filma samma sak två gånger. På "hobbynivå" kräver det (beroende på bakgrund) att kameran är stilla stående. En gång med och en gång utan personen. Att sen få ex en snygg osynlighetsmantel är inte så lätt...

 

En annan variant är att du filmar rummet först och sen personen i fråga mot chroma key bakgrund. Då kan du, beroende på vilka program du har, Motion Tracka in personen om du har rörlig kamera. Har du perspektiv förändringar och panoreringar och annat är det inte helt lätt att få förgrund/bakgrund att röra sig exakt lika - det är för övrigt en hel "yrkesgrupp" i Hollywood som jobbar med enbart detta; sk Match Movers.

 

En tredje variant är att fuska rörlig kamera genom att använda stillbilder (eller fasta videobilder) som bakgrunder och en rörlig "virtuell" kamera i ex After Effects/Shake/Fusion/etc.

 

I Harry Potter sammanhang kan man ha använt en sk Motion Control kamera. I princip en robotstyrd kamera som kan göra samma rörelse hur många gånger som helst med precision på en tiondels millimeter.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

vi gjorde en såndär osynlighetsmantel, men eftersom vi inte hade tillgång till motioncontrol så körde vi på stativ:) Vart ganska häftigt, har ingen minnen av några skarvar men klart man såg att jag sträckte ut huvudet genom nått typ av tygmaterial :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...