Gå till innehåll

Tid åt varje bild i stop motion


jepser

Recommended Posts

Hej!

 

Håller på med en stop motion-film. Undrar lite över hur noga folk är. Jag själv håller på med en scen där jag följer en bil med kamera, d.v.s. flyttar kameran och bilen mellan varje bild. Jag ligger på ungefär 6-10 sek per bild skulle jag tro. Först böjer jag mig ner och rullar vagnen kameran står på 1 cm, därefter flyttar jag bilen ungefär lika långt.

 

Hur noga är man mellan varje bild? Hur noggranna är proffsen som gör biofilmer med stop motion? Tar de fram en linjal och lägger framför bilen och rullar exakt 1 cm?

 

Undrar också lite snabbt om det finns något som underlättar stop motion-arbetets inspelning.

 

Vad säger ni?

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sök på "Mary and Max" på youtube. Det är en ny leranimerad film som de både använder åkningar och jibbar, vilket jag inte sett på många andra filmer, skulle kunna vara lite inspiration kanske. Då flyttar de nog inte objekten mycket mellan tagningarna. Har för mig att en kompis han testade något liknande och flyttade ett objekt 1 mm per bild och då blev det ändå inte så bra som "Mary and Max".

 

Om du tänker på att vanlig video är 24 fps vilket är 24 bilder per sekund. Så du måste närma dig 20 bilder per sekund för att du ska få det att flyta på bra.

 

6-10 bilder per sekund som du använder kommer göra att filmen sen blir väldigt hackig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Han sa ju att han la ner 6-10 sek på varje bild inte att han arbetade 6-10 fps ;)

 

Aardman Animation som står bakom filmer som Wallace & Gromit, Chicken Run, Creature Comforts och mycket annat är mycket noga mellan tagningarna. Precis som du säger så använder de linjal för att mäta ut avståndet. Detta för att slippa ta omtagningar om det ser hackigt ut.

 

På Wallace & Gromit använder Aardman något som i Stop-motion branshen kallas double frame som bygger på istället för att ha bara 12 fps så tar de 24 fps men tar två bilder utan att flytta något. Detta underlättar en animatörs arbete för då behöver de bara flytta hälften så många gånger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även fast det kan låta konstigt så beror det hela ganska mycket på vilken mjukvara man använder. Rörelseoskärpa, hur bilderna går i varandra etc påverkar animationens utséende. Om du vill ha en snygg look borde du nog använda dig av ett riktigt Stop motion-program dvs ett program som är ämnat för denna typ av film. Om du har ont om sedlar så finns ju Monkeyjam (sök på google typ "monkeyjam stop motion eller liknande). Om du har råd kan du ju alltid satsa på det här programet:

 

http://stopmotionmaker.com/html/feature_list_price.html

 

eller:

 

http://stopmotionpro.com/

 

(Monkeyjam)

 

http://www.giantscreamingrobotmonkeys.com/monkeyjam/

 

Kör du med varje bild eller double frame?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen, jag ska kolla upp det senare!

 

Jag kör med varje bild. Men jag gjorde ett test innan där jag lät varje bild vara två rutor, och då gick ju såklart klippet hälften så fort. Men det blev inte särskilt snyggt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör med 25 fps, men det går inte att ändra i mitt redigeringsprogram Premiere Elements 3.

 

25 fps är helt normalt för video i det tv format som vi européer använder i vanligast fall, PAL.

24 fps är för film men uppträder också i vissa hd format för både kamera och tv samt projektorer.

Fortsätt du med din 25fps inställning, det går finfint!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...