Gå till innehåll

Oscarsgalan 2010


Quantum

Recommended Posts

Och varför var inte 2012 nominerad för effekter? Säg vad man vill om filmen, men snygga och feta effekter har den.

 

För "Effektpriset" ges inte till filmer som använder befintlig teknik, utan sådana som utvecklar ny.

 

Därför spelar det tekniskt sett ingen roll om 2012 skulle varit snyggast och bäst (vilket jag inte tycker den var ändå) då den inte uppfyllt kraven. Samma sak gäller Transformers 2, som jag tycker har mycket "bättre effekter" än Star Trek, men där antar jag att de inte heller "gjort några nya program eller tekniker".

Länk till kommentar
Share on other sites

För "Effektpriset" ges inte till filmer som använder befintlig teknik, utan sådana som utvecklar ny.

 

Därför spelar det tekniskt sett ingen roll om 2012 skulle varit snyggast och bäst (vilket jag inte tycker den var ändå) då den inte uppfyllt kraven. Samma sak gäller Transformers 2, som jag tycker har mycket "bättre effekter" än Star Trek, men där antar jag att de inte heller "gjort några nya program eller tekniker".

 

Kriterierna är följande:

(a) consideration of the contribution the visual effects make to the overall production and

(b) the artistry, skill and fidelity with which the visual illusions are achieved.

 

Kan inte tolka det som att det måste vara något nytt men det kanske väger in ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kriterierna är följande:

(a) consideration of the contribution the visual effects make to the overall production and

(b) the artistry, skill and fidelity with which the visual illusions are achieved.

 

Kan inte tolka det som att det måste vara något nytt men det kanske väger in ändå.

 

Dom kanske har ändrat nu... Men det är iaf bara 3 som blir nominerade av 15, som sen blir 7, som tillsist blir 3.

 

De har iaf kravet att man "måste skapa något som inte redan finns".

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom kanske har ändrat nu... Men det är iaf bara 3 som blir nominerade av 15, som sen blir 7, som tillsist blir 3.

 

De har iaf kravet att man "måste skapa något som inte redan finns".

 

Det sista är sant, de tog exemplet att göra en modell av Empire State Building är ingen bedrift eftersom man lika gärna kan filma den i New York, men däremot antikens Rom är inte lika lätt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...