Gå till innehåll

Oscarsgalan 2010


Quantum

Recommended Posts

Personligen tycker jag vi har haft ett ganska tunnt filmår men jag tycker det vore kul och spekulera kring vem/vilken film som blir nominerad för vad. De riktiga nomineringarna ges ut 2:a Februari.

 

Så vem ska bli nominerad för Bästa film, Bästa Regi, Bästa Huvudroll etc...?

 

Själv tror jag Avatar (någon skriker usch!) kommer ha stor chans att bli nominerad för Bästa Film och CGI. Även om filmen inte har någon banbrytande sensmoral eller story (enligt många) så har den väckt stor uppmärksamhet och blivit ett större stohej hos kritikerna än någon annan film det här året.

 

Motivera vilken film, vilket pris och varför.

Länk till kommentar
Share on other sites

haha, dåligt filmår? Du är ju knäpp haha :P Avatar lätt :D

Oj, en film...

 

Jag har som vanligt knappt sett några nya filmer, kollar mest på äldre verk. Årets bästa film för mig är Antichrist, den kan man ju räkna bort ur mainstream träsket som faktiskt Oscarsgalan är... Den kommer troligen inte ens bli nominerad för årets bästa utländska film (det är väl i den kategorin den platsar?).

 

Och jag gillade faktiskt Metropia väldigt mycket, men den tror jag inte heller har något att göra på Oscarsgalan.

 

Watchmen däremot, bra film. Den hoppas jag ju lite på. Avatar var ju faktiskt bra också (bara väldigt överskattad...), jag är säker på att den kommer att vinna för bästa effekter. Det var just världen man fick besöka som gjorde den till en bra och fin film. Annars tror jag säkert att Tarantinos Basterds kammar hem något, fast jag har inte sett den själv.

 

Fast ärligt talat så bryr jag mig inte särskilt mycket... Ser hellre fram emot nästa filmfestival i Cannes.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avatar tar hem effekter och bäst musik.

Inglourious basterds tar hem manuset

Bästa filmen blir svår, stor mellan en massa filmer, som sagt inget briljant film år och därför blir det svårt att finna en rulle på denna plats, tror dock att avatar lär bli nominerad faktiskt, trots dess överskattning enligt många. Men vinner gör den inte. Det är den inte värd.

 

doldis på bästa film dock: http://www.imdb.com/title/tt1022603/

Länk till kommentar
Share on other sites

Where the wild things are

Up in the Air

(500) Days of summer

District 9

 

Det är de filmer som jag hoppas på!

 

James Gandolfini är grymt bra skådespelare och jag hoppas verkligen har vinner några priser för rösten i Where the wild things are.

 

Priset för Actor in a Supporting Role borde väl ändå gå till Christoph Waltz för sin underbara insatts i Inglourious Basterds som Hans Landa:)

Där sa du någonting! Jag tror också han har en stor chans att vinna den, och jag tror också att han har stor chans att vinna Golden Globes för supporting role.

Länk till kommentar
Share on other sites

Best Supporting Actor

WINNER

Christoph Waltz for Inglourious Basterds (2009)

 

Han tar nog hem Oscar statyetten också.

 

Synd att inte Max Records vann Best Young Actor/Actress :(

 

Edit: Någon mer än jag som ska sitta uppe i natt och se Golden Globe? :D

Länk till kommentar
Share on other sites

where the wild things are vinner inga priser.

 

avatar för bästa cgi lätt.

 

och waltz för supporting role hoppas jag verkligen på.

manlig.

 

kvinnlig... hmm.. svårt. meryl streep för julia&julie kanske.

eller hon svarta tjejen i precious.

 

precious som kanske vinner för bästa film

shutter island kan nog vara med och fajtas, har dock inte sett filmen än men scorsese säger väl allt.

 

antichrist vinner ingenting heller. skräpfilm.

bästa utländska filmen blir nog... ingen aning :D

Länk till kommentar
Share on other sites

I denna tråd så spår vi vilka som blir nominerade och vilka som vinner.

 

Bästa film.

 

Jag tror mer på Avatar nu efter den plocka upp bästa film på Golden Globes som brukar vara mer "internationella" i sina val, eller kanske, de ligger mellan Oscar och Cannes Guldpalm i smak. Jag tror Avatar har större chans sen hos Oscarsfolket då alla vet vilket gediget verk filmen är, precis som Titanic.

 

Andra nomineringar i bästa film:

The Hurt Locker

Up In The Air

Up (om den inte körs i animationskategorin)

Precious

Inglorious Besterds

Invictus

An Education

District 9

Watchmen (tar med den för jag mestadels hoppas)

 

Regi:

James Cameron

Katheryn Bigelow

Clint Eastwood

Jason Reitman

Quentin Tarantino

 

Foto:

Avatar vinner

The Road

Inglorious Besterds

 

Resten orkar jag inte sia om, men tror nog att Christoph Waltz plockar biroll för Inglorious Besterds.

 

...Ja, i år så väljer vi 10st filmer då det är "back to good 'ol times" i Hollywood att man nominerar 10 filmer till bästa film.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror att ingrid tar hem oscar för bästa kvinnliga skådespelare i Pippi Långstrump :) Annars tror jag Avatar vinner för bästa ljud, bästa musik, bästa foto, bästa specialeffecter och bara för att Cameron smörar så mycket så vinner den också för bästa film :P (Vann ju för bästa film i Golden Globe :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte riktigt om Avatar kommer vinna bästa film, samma sak med Inglourious Basterds. Men jag hoppas att båda filmer blir nominerade i alla fall eftersom dessa två filmer är mina favoriter från 2009 och jag har sett ungefär 300 filmer under förra filmåret. Har fortfarande ett par filmer som jag inte sett dock. Up in the Air, District 9, Up och 500 days of summer.

 

Avatar: Kommer kamma hem totalt 4 - 5 Oscar.

Inglourious Basterds: Kommer kamma hem totalt 2 Oscar.

Sen har jag ett par andra gissningar som jag inte orkar ta upp nu. Men efter Oscarsgalan så kan ni komma tillbaka till denna tråd och se om jag lyckades gissa rätt :P

Länk till kommentar
Share on other sites

jag såg inglourious basterds igår och jag måste bara säga att Christoph Waltz är verkligen värd en oscar för för sitt otroliga skådespeleri. Annars ville jag säga att det var nog en av det sämsta filmer ever som gjorts!!!

 

(Detta kommer bli ett väldigt kritiserat inlägg men anyway ...)

 

Enligt mig var det usel handling, inget som berörde en, alldeles för mycket "pratscener" vid matbord och liknande, tråkiga dialoger ..detta har vi sett i massvis i filmer förrut. Ibland visste jag inte vad jag skulle tro om filmen, om jag skulle ta den seriöst eller inte. Jättesnyggt filmat men så helt plötsligt hoppar det upp en textruta som från en gammal serietidning mitt i alltihop utan att man ens fått veta att filmen är av den karaktären :S

 

Anyway, "Inglourious" vinner inget :) (Kanske nått litet skitpris) :birp

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt mig var det usel handling, inget som berörde en, alldeles för mycket "pratscener" vid matbord och liknande, tråkiga dialoger ..

 

Anyway, "Inglourious" vinner inget :) (Kanske nått litet skitpris) :birp

 

Reagerade lite på det där med tråkiga dialoger - vad är det som får dig att uppfatta de som tråkiga? Att de är för långa? Dåligt skrivna? Hur?

 

Och Inglourious Basterds kommer vinna minst en Oscar; Christoph Waltz för sin insats som Hans Landa. Tarantino är ett geni på en hel del punkter, bland annat när det kommer till rollbesättningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tarantino är envis, knäpp och genialisk i en intressant kombination. Jag förstår att den inte är din typ av film men som jag sa om Avatar så beror det helt på vilken regissör vi har att göra med. Peter Jackson, Steven Spielberg, James Cameron och Tarantino är några exempel.

Förövrigt så är detta typiskt Tarantino enligt mig. Se bara Reservoir Dogs eller Pulp Fiction (Dock mycket bättre filmer än Inglourious)

Länk till kommentar
Share on other sites

Reagerade lite på det där med tråkiga dialoger - vad är det som får dig att uppfatta de som tråkiga? Att de är för långa? Dåligt skrivna? Hur?

 

Och Inglourious Basterds kommer vinna minst en Oscar; Christoph Waltz för sin insats som Hans Landa. Tarantino är ett geni på en hel del punkter, bland annat när det kommer till rollbesättningar.

 

Asså det var bara fööör mycket prata och för lite göra :l Dialogerna var otroligt smarta, i allfall med Hans Landa och sättet som han pratade för att komma fram till vissa saker, men ibland vart det bara för tråkigt!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså det var bara fööör mycket prata och för lite göra :l Dialogerna var otroligt smarta, i allfall med Hans Landa och sättet som han pratade för att komma fram till vissa saker, men ibland vart det bara för tråkigt!!

 

Den oklippta versionen hade ännu mer dialog, hehe. Jag håller med dig om att dialogerna var smarta och jag tyckte det var helt suveränt att lyssna på. Men ändå... vissa dialoger hade ingenting alls att göra med handlingen så om Quentin hade klippt bort ungefär 5 - 10 minuter av dialog så hade det varit en perfekt film enligt mig. Inglourious Basterds är min favorit från 2009 och jag tycker den är bättre än alla hans tidigare filmer. Dock så ligger Pulp Fiction väldigt nära.

 

Kan inte vänta tills Oscarsgalan börjar! Är det någon som vet exakt datum. Wikipedia säger 7 mars men vissa säger natten till den 6e mars. I alla fall... kommer rada upp med en massa Red Bulls och möjligtvis några påsar Polly. Ska sitta i kalsonger i min ultrasköna hemmabiofåtölj. Oscarsgalan ses på en 120" med extremt bra ljud. Klå det om ni kan filmälskare!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...