Gå till innehåll

Hur ser ett FCP och After effects arbetsflöde ut?


Octavianus

Recommended Posts

Ja, lite konstig fråga kanske.

 

Men när jag redigerar film gör jag det i FCP, vilket jag kan hyffsat bra vid det här laget. Jag håller nu på att lära mig after effects, men hur arbetar man med dessa program ihop på bästa sätt?

 

Gör man effekter först, sen tar man in det i FCP, eller gör man tvärt om? När jag tar in filer i after effects, ska jag göra det till vanlig .mov, eller ngn form av jpeg bilder?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det enstaka klipp är det väl enklast att notera in-/utpunkt och importera klippet till AE. Sen gör man vad man ska och exporterar det som ett nytt klipp. I PPro brukar jag spara originalet under för att enkelt kunna gå tillbaka om det behövs.

 

Är det mer komplicerade projekt finns det andra metoder:

 

- Automatic Duck. Konverterar FCP projekt till AE Compar (inte gratis).

- Ett flertal olika script för samma som ovan

http://www.popcornisland.com/after-effects/final-cut-2-after-effects/

http://www.creative-workflow-hacks.com/2007/04/15/final-cut-pro-to-after-effects-scripting-without-the-hassle/

 

- FCP export to XML > Premiere Pro (om du har Production Premium t.ex.) > Copy/Paste to AE.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

jag vet att detta inte är svar på din fråga, men hjälpen kan finnas närmare än man tror... Om du nu använder en modern version av FCP så har du med program som är väldigt bra integrerade med varandra, varför inte använda Color och Motion istället. Fantastiskt smidigt att skicka klipp/sekvenser mellan dessa program.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag vet att detta inte är svar på din fråga, men hjälpen kan finnas närmare än man tror... Om du nu använder en modern version av FCP så har du med program som är väldigt bra integrerade med varandra, varför inte använda Color och Motion istället. Fantastiskt smidigt att skicka klipp/sekvenser mellan dessa program.

 

Kan motion göra allt som after effects kan?

Anledningen att jag väljer att lära mig after effects, är för att det är mycket populärare, det vill säga, man kan lättare hitta hjälp, finns många fler tutorials, mer pluggins osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan motion göra allt som after effects kan?

Anledningen att jag väljer att lära mig after effects, är för att det är mycket populärare, det vill säga, man kan lättare hitta hjälp, finns många fler tutorials, mer pluggins osv.

 

Då det är olika program så är dom inte exakt lika förstås. Jag vill påstå utan att vara expert på AE att ja du kan åstadkomma samma saker i Motion men någon får gärna rätta mig om så är fallet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan motion göra allt som after effects kan?

Anledningen att jag väljer att lära mig after effects, är för att det är mycket populärare, det vill säga, man kan lättare hitta hjälp, finns många fler tutorials, mer pluggins osv.

 

Motion är helt OK för "grafiska saker", men AE är en mycket bättre compositor och mer avancerade saker. Så stanna med AE (istället för motion).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...