Gå till innehåll

Hur planerar ni en inspelning av en konsert/föreställning?


cazz

Recommended Posts

Varken konsert eller föreställning är sig andra lik och ofta har man bara en kamera.

Så man kan ju inte spela in flera föreställningar eller konserter och sedan klippa in för att få med så mycket som möjligt.

Så vad gör man

 

Ofta sitter man ju en bit ifrån. Zooma in lite så det tar över hela scenen men sen då?

 

Om man vet att en del av en tid ska handlingen handla om på ena sidan så kan man ju vrida kameran ditåt och sedan tillbaka men finns det andra bra sätt??

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan ju försöka låna en kamera, men då vill man se till att det är en likadan.

 

Det vanligaste misstaget nybörjare gör är att ha alldeles för vid bild. Zooma in och försök pricka rätt. Och använd stativ om du inte tänker gå omkring med kameran framme vid scenen.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, det måste ju vara samma modell.

Kan ju inte spela in HDV med den ena och DV med den andra :)

 

Sedan är det ju ofta bara jag så ena kameran få ta över hela scenen medan jag följer personen med med den andra.

 

Stativ är en självklarhet.

 

Visseligen kan jag ställa om HDV kameran till DV men känns som en förlust även om det bara ska bli på DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...