Gå till innehåll

16:9 konverter


Dark_tree

Recommended Posts

Tjenare,

Ska snart införskaffa en dvx100BE och jag har kikat runt lite ang. lösning till 16:9 på en sådan (letterboxfunktionen i kameran ger inte äkta 16:9).

Hittade dock denna på scandinavianphoto, en ag-la7200g:

 

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3196196

 

Någon som har erfarenheten av en sådan? för/nackdelar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fördel: linsen ger 16:9

Nackdel: tyngden, ger ej 16:9 i sökaren, priset. Finns en billigare att köpa från Australien.

 

Allmänt: När videobilden läggs på tidslinan krävs att man ändrar pixelformatet manuellt.

 

För priset av en ny DVX100B plus konverter får du en bra äkta 16:9 kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fördel: linsen ger 16:9

Nackdel: tyngden, ger ej 16:9 i sökaren, priset. Finns en billigare att köpa från Australien.

 

Allmänt: När videobilden läggs på tidslinan krävs att man ändrar pixelformatet manuellt.

 

För priset av en ny DVX100B plus konverter får du en bra äkta 16:9 kamera.

 

Har du länk från den i australien? jag ska köpa en begagnad dvx100BE o kanske en begagnad 16:9 konverter jag hittade på blocket ( spelar väl inte särskilt mycket roll om det är ny? )

MEd att ändra pixelformatet om vi tar t.ex. adobe premiere..menar du storleken eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Prova

http://www.globalmediapro.com/dp/A00PG6/Panasonic-AG-LA7200G-16x9-Anamorphic-Lens-Adapter/

 

En god vän till mig har köpt en sådan till en DVX100B och det fungerar utmärkt.

 

Bilden har samma pixelantal 576x720 för både 4:3 och 16:9.

 

Ingen av dessa använder kvadratiska pixlar som i HD 1080x1920. För 4:3 är pixeln en aning retangulär i förhållandet 1,067 (horisontell/vertikal sida). I 16:9 är förhållandet 1,444 jämfört med kvadratisk pixel.

 

En stillbild för 4:3 har med kvadratisk pixel 576x768 och för 16:9 576x1024 pixlar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...