Gå till innehåll

Vad ska stå i budgeten?


jepser

Recommended Posts

Hej!

 

Har läst artikeln "Så gör du en budget för din film" här på Voodoo Film, men har ändå lite frågor ang. budget.

 

Till exempel om jag ska köpa färg för att kunna måla rekvisita, ska det stå i budgeten för filmen då? Färgen är en förbrukningsvara. Likadant om jag behöver köpa en ny kamera, ska det stå på budgeten?

 

Om jag behöver köpa små hjul för att bygga en vagn att köra kameran på, ska de stå med i budgeten?

 

Tack!

 

Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Har läst artikeln "Så gör du en budget för din film" här på Voodoo Film, men har ändå lite frågor ang. budget.

 

Till exempel om jag ska köpa färg för att kunna måla rekvisita, ska det stå i budgeten för filmen då? Färgen är en förbrukningsvara. Likadant om jag behöver köpa en ny kamera, ska det stå på budgeten?

 

Om jag behöver köpa små hjul för att bygga en vagn att köra kameran på, ska de stå med i budgeten?

 

Tack!

 

Jesper

 

Det måste ju vara med i filmen. så ja:)

Länk till kommentar
Share on other sites

För att inte budgeten ska blir konstig bör förbrukningsvaror specas med pris och investeringar som kan ha ett restvärde efter avslutad filminspelning budgeteras efter vad kostnaden för hyra skulle vara. Eller inköpskostnad - förväntat försäljningspris efter.

 

Det viktigaste i alla budgetar är att de speglar ett ansvarsfullt användande av tillgångar. Om du bränner 30% av pengarna på en kamera och har 3 inspelningsdagar så ser det ut som du bara försöker få kameran betald. Samma sak med resor och hotellnätter. Däremot bör du budgetera en viss lön till bl.a. regisör. Om "hyreskostnaden" av kamera och "din lön" sen tillsammans motsvarar inköp av kamera istället för hyra så ser det ändå snyggt ut och ganska få invänder eftersom det inte strider mot budgeterade kostnader. :bire

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen beror det ju på vem du gör budgeten för. om du gör den för dig själv för att ha koll på kostnaderna räcker det ju att du tar med de saker som faktiskt kommer kosta något (om du tex. får låna en bil som rekvisita behöver du ju inte sätta den som en kostnad men du kanske måste betala bensinen för den så då sätter du 30 lite bensin som kostnad) om du däremot gör budgeten för att söka pengar så är det ju vikitgt att du räknar på alla kostnader, även de du inte har för att uppskatta värdet på filmen. de flesta finansiärer går ju sällan in med hela budgeten utan du kanske måste motfinansiera och då kanske du har 30% av budgeten i form av gratis rekvisita, egen arbetsinsatts osv och det använder du då som motfinansiering för att få pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack! Så om jag ska söka pengar ska jag även skriva kostnad för bilen, trots att jag får låna den gratis?

 

Jag eftersom allt som DU fixar gratis kan du värdera som din "kontantinsats". Det innebär ju bara att det ser ut som du betalar större del av kostnaderna och filmen har större omsättning.

 

Felet som nästan alla gör är att det inte räknar med kostnader som de själv står för, som bil, kamera, kaffe, telefonsamtal, arbetstid osv.

Räknar man ihop allt det och vi säger att det blir 10000 kr.

Sen har du övriga kostnader på 15000 kr, lampor och skådisar.

Då ser det ut som din film redan är finansierad till 40% och det vill finansiärer se. En motprestation.

 

Din film kostar 25000 kr att göra, du bidrar med 10000 kr och sponsorn bidrar med 15000 kr.

 

Alternativet är att filmen kostar 15000 kr att göra och sponsorn ska stå för alla kostnader.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, det ska jag tänka på när och om jag ska söka finansiärer och sponsorer till någon film!

 

Men om jag ska göra filmen själv, utan att blanda in finansiärer osv, räcker det då att jag bara skriver sådant som jag lägger ner pengar på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, det ska jag tänka på när och om jag ska söka finansiärer och sponsorer till någon film!

 

Men om jag ska göra filmen själv, utan att blanda in finansiärer osv, räcker det då att jag bara skriver sådant som jag lägger ner pengar på?

 

Det beror ju alltid på hur noga man ska vara och hur ärlig man är mot sig själv. Har du företag, då är det bra att ha koll på alla kostnader för att kunna göra avdrag.

Om du gör en helt egen finansierad film utan företag och annat så "behöver" du ju inta ha med någonting.

Tänk att du har med information som tillsammans ger dig ett svar på frågor du kan tänkas behöva. T.ex. hur mycket utöver ren teknik kostar det?

Hur stor del av kostnaden är skådisar?

Hur stor del av kostnaderna är...?

När du ser budgeten tillsammans med slutresultatet så ser du om du gjorde rätt eller om du tänkte fel. Det kanske bara kostade en tredjedel av vad du trodde på vissa poster och då vet du det till nästa produktion.

 

Budgeten är ett redskap för att hålla koll på dina kostnader så du blir så effektiv som möjligt. Det är väldigt få budgetar som håller helt och hållet och som följs till punkt och pricka. Det kan t.ex. gå fortare att filma än tänkt och man lägger de pengarna på postproduktion istället.

 

I ditt fall hade jag nog gjort en ganska enkel budget mellan tummen och pekfingret. Sen hade jag fört loggbok över allt du gör med din film, hur mycket du sitter och redigerar, när du åker till Jula och köper skarvsladdar, letar efter inspelningsplater osv. Det kan bli ett viktigt redskap för dig och väldigt bra att kunna gå tillbaka och se hur du tänkte.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

I den filmen jag håller på med nu tänkte jag främst ha budgeten för att se hur mycket filmen kostade att göra.

 

Ska jag föra loggbok för att se hur mycket tid jag lagt ner på olika grejer inom produktionen?

 

Ja om du vill, det kan vara bra att ha sin förväntan OCH sitt resultat för att kunna dra slutsatser efteråt.

Vad är det för film du ska göra?

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar också hur man skriver. Är det lämpligt att skriva i ett kalkylprogram som t ex Word Excel?

 

Undrar också vad man ska ha för spalter. Ska man ha "Beskrivning", vad det är för något, "Pris", vad det kostar. Jag har också "Inköpsdatum". Är detta rätt? Vad ska man ha?

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar också hur man skriver. Är det lämpligt att skriva i ett kalkylprogram som t ex Word Excel?

 

Undrar också vad man ska ha för spalter. Ska man ha "Beskrivning", vad det är för något, "Pris", vad det kostar. Jag har också "Inköpsdatum". Är detta rätt? Vad ska man ha?

 

Det finns inga riktiga regler. Använder man ett kalkylprogram kan man ju använda formler som räknar ut resultat åt en. Gör man en ändring får man direkt ett nytt resultat. Det är bra om man har stora mängder data.

 

Som sagt. Budgeten är till för din skull och skriv den som passa dig.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

skulle jag vara TS skulle jag skita helt i att göra en budget, finns ingen mening alls med det. Du kan ju om du vill logga allt vad du dör, vad det kostar osv, så lär du dig till nästa gång, men eftersom det bara är till dig själv, är det bara något som tar massa tid och arbete, det som du skulle kunna lägga på din film istället.

 

Det du däremot kan/bör göra, är att göra en likviditets budget, dvs en budget som bara fokuserar på själva pengarna som kommer att gå åt. Det gör du får att se så inte utgifterna brakar iväg, så att du har råd med din film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill ju främst ha budgeten för att se hur mycket pengar jag hitintills lagt ner så jag vet om jag ska snåla eller kan lägga ut lite till. Det och även för att efteråt se hur mycket filmen kostat att göra.

 

När man gör film, i alla fall proffs, bestämmer de innan de gör filmen hur mycket pengar den får kosta att göra? Så får man anpassa kostnaderna och personal efter det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill ju främst ha budgeten för att se hur mycket pengar jag hitintills lagt ner så jag vet om jag ska snåla eller kan lägga ut lite till. Det och även för att efteråt se hur mycket filmen kostat att göra.

 

När man gör film, i alla fall proffs, bestämmer de innan de gör filmen hur mycket pengar den får kosta att göra? Så får man anpassa kostnaderna och personal efter det?

 

Om det är det du är ute efter, är det definitivt inte en budget du ska göra. En budget är en förutspåelse om framtiden, som sällan stämmer. Det finns ganska mkt kritik mot att sätta upp budgetar, just pga av osäkerheten. I ditt fall skulle jag göra en logg, så ser du ju vad du lagt ut osv. Sen kan du räkna ut hur mycket du har kvar att göra av med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är det du är ute efter, är det definitivt inte en budget du ska göra. En budget är en förutspåelse om framtiden, som sällan stämmer. Det finns ganska mkt kritik mot att sätta upp budgetar, just pga av osäkerheten. I ditt fall skulle jag göra en logg, så ser du ju vad du lagt ut osv. Sen kan du räkna ut hur mycket du har kvar att göra av med.

 

Där håller jag inte med dig! Finns ingen seriös organisation eller företag som inte gör en budget som man i så stor utsträckning försöker hålla. Naturligtvis felar den men den utgör en bas för vad man har råd att lägga på de olika avdelningarna i organisationen. Däremot är det svårt att göra en första budget innan man har någon uppfattning om vad de olika avdelningar behöver. Den första budgeten är dock mycket viktig eftersom att det är den ihop med utfallet utgör grunden för nästa budget.

 

I Jespers fall är väll en förenklad budget, utan löner och annat som inte finns i verkligheten, mest lämplig, en kostnadsberäkning helt enkelt (en likviditetsbudget är något helt annat, då räknar man på när man får betalt och när man har sina kostnader så man inte går i konkurs pga likviditetsbrist).

 

När jag budgeterar för mitt företag gör jag det i Excel. När det gäller "spalter" och benämningar brukar jag köra på en ganska enkel variant.

 

Horisontellt kör jag med följande rubriker i kolumnerna: Kostnadspost, Antal, Antal dagar, Pris och totalt pris (jag skriver formeln så att priset multipliceras med antal och antal dagar)

 

Dela sedan in budgeten i olika områden där kostnaderna summeras områdesvis som Teknik, Transporter, Catering, scenografi osv.

 

Summera sedan summorna från varje område i slutet så får du vad filmen kommer kosta. Den här modellen är lätt att göra samt att den går att använda för att både räkna ut de verkliga kostnaderna samt att du kan lägga in fler poster så du räknar ut filmens värde.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där håller jag inte med dig! Finns ingen seriös organisation eller företag som inte gör en budget som man i så stor utsträckning försöker hålla. Naturligtvis felar den men den utgör en bas för vad man har råd att lägga på de olika avdelningarna i organisationen. Däremot är det svårt att göra en första budget innan man har någon uppfattning om vad de olika avdelningar behöver. Den första budgeten är dock mycket viktig eftersom att det är den ihop med utfallet utgör grunden för nästa budget.

 

I Jespers fall är väll en förenklad budget, utan löner och annat som inte finns i verkligheten, mest lämplig, en kostnadsberäkning helt enkelt (en likviditetsbudget är något helt annat, då räknar man på när man får betalt och när man har sina kostnader så man inte går i konkurs pga likviditetsbrist).

 

När jag budgeterar för mitt företag gör jag det i Excel. När det gäller "spalter" och benämningar brukar jag köra på en ganska enkel variant.

 

Horisontellt kör jag med följande rubriker i kolumnerna: Kostnadspost, Antal, Antal dagar, Pris och totalt pris (jag skriver formeln så att priset multipliceras med antal och antal dagar)

 

Dela sedan in budgeten i olika områden där kostnaderna summeras områdesvis som Teknik, Transporter, Catering, scenografi osv.

 

Summera sedan summorna från varje område i slutet så får du vad filmen kommer kosta. Den här modellen är lätt att göra samt att den går att använda för att både räkna ut de verkliga kostnaderna samt att du kan lägga in fler poster så du räknar ut filmens värde.

 

tror du har lite för stor tilltro till en budget, till att börja med en väldigt seriös organisation som inte använder budget är handelsbanken. Tycker det är bevis nog om att man inte måste ha en.

 

I TS fall, så finns det ingen nytta med en budget, dels är det ett projekt han ska göra för sig själv, han har ingen koll på vad han ska ha med i budgeten, vad det kommer kosta osv. Mycket bättre att logga vad han har haft för utgifter, så när han ska göra något för någon annan, så har han bättre koll. Att göra en budget nu är bara bortkastad tid.

 

förövrigt, det du räknar upp är i stort sett en likviditets budget. Vilket kan vara ganska bra att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har mycket svårt att tro att Handelsbanken inte gör en budget men om man ställer det mot att typ ALLA andra företag, myndigheter och organisationer använder det.

 

Men du verkar ju har en übermaster i ekonomi och vet hur en likviditetsplan ser ut... så du har "säkert" rätt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är alltid viktigt att ha en budget. Budgeten skrivs upp för att du ska se dina utgifter till förhållande hur mycket pengar du besitter i produktionen. Utan budget så kan pengarna lätt rinna ut när du gjort kanske 45% av filmen. Liknande hände Gudfadern, som tur är fick de extra pengar att göra färdigt den.

 

Gör en budget. Gör Budget 1: Där skriver du upp hur mycket pengar du har och ungefärliga kostnader för det du ska ha. t.ex. fake-blood, skådisar, kamera m.m.

 

När du gjort det så gör du Budget 2 som du gör under produktionen. Du skriver upp utgiften i t.ex. ett excel dokument och kan se hur mycket pengar du har kvar att använda och med Budget 1 så vet du hur du ska klara pengarna rakt igenom produktionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller faktiskt med de som säger att budgetar är onödiga i de flesta sammanhang. De är dock viktiga som försäljnings-argument när man skall övertyga trygghets-narkomaner och nummerlapps-fetischister i bankpjamas om att det projekt de skall investera i eller låna ut till, är noga uttänkt och planerat. Det är inte alls så att man plockat siffror ur luften eller använt någon som helst tärning för att få fram dem. Du skall ge illusionen av att ha superkoll. Det är syftet med budgeten. :)

 

För övrigt: Den bankman som känner sig trygg av en likviditetsplan på fem år för något som helst projekt, är ju självklart inte klok någonstans. Inte en siffra stämmer i en sådan.

 

Många filmer och andra projekt av olika slag skulle inte blivit av om man seriöst satt sig ner och verkligen räknat på hur lång tid det skulle ta och vad det skulle kosta. Så är det ju med kreativa verksamheter.

 

Man kan också se det tvärtom - du har x kronor och y timmar. Kan du genomföra det här projektet med det? För att räkna ut det, så gör du något som liknar en budget, men inte riktigt. (Se nedan om tre olika budgetar).

 

Man kan även se det som inlärning - genom att logga nedlagd tid och nedlagda pengar, så blir du bättre i nästa projekt på att uppskatta sådana saker. (Det finns en term du kan googla på: evidence based scheduling: http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=evidence+based+scheduling&ie=UTF-8&oe=UTF-8 Men det är inte heller en budget, det kallas för bokföring (jag driver en webbplats om bokföring förresten).

 

Om du vet vad du investerat i filmen (tid och pengar), så vet du ju vad du behöver sälja den för, för att gå med vinst och få tillbaka din investering. Men det är inte heller en budget.

 

När man gör budgetar brukar man även inte göra en, utan tre stycken.

 

1. Detta är drömbudgeten, som man vill det skall vara, fantasifull och vacker. Verkligheten finns där, men den är inte direkt påträngande eller pockar speciellt mycket på uppmärksamhet.

2. Detta är min normalbudget. Mitt emellan. Projektet är värt att göra, men inte fullt så kul.

3. Detta är min gräns för, om det blir så här, är hela projektet inte värt att göra. Du har skurit och försökt vända på varenda slant, men blir det så här, så går det inte.

 

Sedan går du till banken/investerare/producenter med den första och förhandlar. Om du hamnar nedanför 3, så släng projektet och starta ett nytt.

 

I övrigt håller jag med om att även de saker du får gratis, skall tas upp i budgeten till en uppskattad kostnad.

 

Man kan även om man vill bli duktigare på affärssidan av film-verksamhet, fundera i termer av marknad, tillgång, efterfrågan, investeringar, affärsplaner mm för ett filmprojekt. Vill du lära dig hur man skriver en affärsplan, som innehåller marknadsplan/översikt, plan för genomförande av affärsiden och budget och likviditetsbudget, så finns det en utmärkt bok som heter Affärsplanering, den beskrivs här:

http://www.bokus.com/b/9789170920424.html?pt=search_result&search_term=aff%E4rsplanering

 

Ett filmprojekt är som andra affärsideer i den meningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...