Gå till innehåll

Seriös DVD-film


spagaten

Recommended Posts

Hej alla filmälskare, jag ska försöka att fatta mig kort, vilket inte blir så lätt: Min utrustning är följande:

 

Canon HV-20, Canon HV-30. Wide-Converter WD-H43 0,7#/ Extern mikrofon: Röde NTG-2+gummiupphängd mikrofonhållare / Sennheiser EW112-P G2-C, Trådlös mygga ME2 + kameramottag / 2 st stativ: Velbon C-600/ Redigeringsprogram: Pinnacle Studio Verision 9+.

 

På min fritid så klättrar jag, och för ca 2 år sedan så fick jag mitt filmintresse, vilket jag tycker är jättekul och intressant. Jag har gjort ca 6 stycken filmer som handlar om klättring, en del av dessa är utlaggda på You Tube. Resultatet har jag märkt blir bäst när man filmar en klättrare med två kameror. En filmar nedifrån med kameran på stativ, en filmar uppifrån, hängande i ett rep. När man sedan klipper ihop filmen så blir det mer intressant för betraktaren när klättraren syns från olika vinklar, minst 2, gärna 3. Nu till mina undringar/frågår:

 

Hänger jag i ett rep kanske mellan 10-20 meter från klättraren när jag filmar så är det väldigt svårt att få stadiga bilder när jag zoomar in när klättraren ex lägger in en kil i berget eller andra detaljer. Har varit inne på Scandinavian Photo och tittat på denna "rigg" http://scandinavianphoto.org/product...px?iid=4015441

På denna "rigg" kan jag bl.a. montera fjärrstyrning av zoomen via LANC-ingången. Hade detta fungerat på mina Canonkameror så hade jag kunnat få ett resultat som jag varit nöjd med (det bör vara skillnad att använda sig av denna rigg när man filmar, mot att man filmar på fri hand när man hänger i ett rep), men det finns ingen ingång för LANCE på mina kameror.

 

Nu till frågan. Jag vill göra en seriös DVD-film om klättring i Sverige, räknar med en period på 2 till 4 år innan den är färdig, det färdiga resultatet är tänkt att läggas ut i klättergym etc. Börjar fatta att mina kameror inte är tillräckligt "proffsiga" för detta ändamål, eller! trots att jag är supernöjd med HV 20/30, bildkvaliten är suberb. så frågan är nu vilken kamera jag ska köpa som håller måttet för mitt projekt.

 

Tanken isf är att köpa 1 st kamera, och då av samma märke med tanke på vitbalans etc, men vilken! Funkar det att filma med min HV-30 tillsammans med en proffsigare kamera! Eller kan jag göra en "proffsig" film med mina två kameror som jag redan har, kanske själv kan konstruera någon slags rigg? Allting kostar ju ganska mycket.

 

Jag är villrådig, och skulle villja ha tips & råd från er som har lite mer erfarenhet än jag. En sak är säker jag brinner för mitt projekt, och förr eller senare kommer det att bli en film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta en titt på denna riggen: http://yousillyman.blogspot.com/2007/05/hv20-non-lanc-controller.html

 

Dina kameror funkar bra till det du vill göra.

Vill du komplettera så kan en Canon XH-A1S vara ett bra alternativ. Då kan du använda HV20 som bandare och andrakamera.

 

/KN

 

p.s. jag har en fjärr till HV20 liggandes där jag förlängt IR-dioden med en kabel så man kan montera den på handtag. Ge mig din adress så skickar jag den till dig. Jag har ingen användning av den då jag inte har kvar kameran. d.s.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att du svarade. Det verkar som att du tycker att mina två canonkameror: HV-20/30 räcker till för mitt projekt, det var lite glädjande, trodde att de inte var tillräckligt "proffsiga" för ändamålet.

 

Jag har tittat på riggen som du bifogade och det ser ju kanon ut. Bygga riggen skulle jag nog klara. Det komplicerade (åtminstånde för mig) blir väl att få till den optiska kabeln, trodde faktiskt inte att man kunde göra så, helt nytt för mig. Jag har varit inne lite på samma spår och spånnat, men tanken har jag slagit bort då fjärrkontrollen måste vara riktad mot kamerans censor, och den sitter ju framtill på kameran, så det funkar ju inte.

 

Jo, jag har förstått att man ska ta ljudet från en av kamerorna, men då det ofta är en bit mellan bandare (kamera) och klättrare, så har jag mestadels använt mig av den trådlösa myggan, den har ju en ganska lång räckvidd, men jag kanske har tänkt fel....Ljudupptagning från en kamera har jag använt innan personen börjat klättra, du vet lite snack och fika mm, då har jag använt Röde NTG-2, men den är ju begränsad räckvidd på, så då kommer trådlösa myggan till användning.

 

En gång till då: Du tror alltså att jag kan använda mig av mina två kameror till mitt projekt, det som behöver kompleteras är div kringutrustning som fjärr med den optiska kabeln mm. Jag har ju lagt ut en del pengar på den utrustning jag redan har så en ny kamera typ Canon XH-A1S hade svidit, så klarar jag mig med det jag har så är det ju bra.

 

Än en gång, tack för ditt svar, jag skickar dig min adress.

 

 

Ta en titt på denna riggen: http://yousillyman.blogspot.com/2007/05/hv20-non-lanc-controller.html

 

Dina kameror funkar bra till det du vill göra.

Vill du komplettera så kan en Canon XH-A1S vara ett bra alternativ. Då kan du använda HV20 som bandare och andrakamera.

 

/KN

 

p.s. jag har en fjärr till HV20 liggandes där jag förlängt IR-dioden med en kabel så man kan montera den på handtag. Ge mig din adress så skickar jag den till dig. Jag har ingen användning av den då jag inte har kvar kameran. d.s.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...