Gå till innehåll

Pejla in en signal


cazz

Recommended Posts

För det första vet jag inte om det är möjligt.

För det andra vet jag inte om det kostar för mycket.

 

MEN jag måste fråga :)

 

Har en motor på ett stativ, fungerar rätt så bra (ska bara byta ut en potentiometer på fjärrkontrollen)

 

Min fråga är helt enkelt.

Om jag har en liten sändare på en sak som rör sig, kan en mottagare pejla in den så den alltid följer med kameran. Nu menar jag inte snabba rörelse utan exempelvis en person som går fram och tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Baserat på min ganska så oinsatta situation säger jag att det går inte på något enkelt sätt.

Såvitt jag vet kan man inte pejla in på centimetern (som det borde handla om här) t.ex en radiosändning. Men det skulle kanske gå om man har en sändare och två mottagare som mäter skillnaderna i mottagarstyrkan. Men det skulle behöva vara oerhört precist.

 

Där stannar min kunskap om det, däremot har Lego kommit med rätt skojiga leksaker nu.

Den nya Mindstorms har ett gäng fräcka sensorer för att skapa interaktion med omvärlden, bland annat en ljussensor.

Oanade möjligheter ju =)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

mmm man behöver två punkter för att läsa av den tredje punkten.

Fast detta var ju bara en ide och kunde gissa att det skulle kosta stjortan att bygga en.

 

Dock så skulle det vara riktigt fräckt att ha en sådan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta gå att göra men kräver mer info om vad du söker...

Vilken precision och upplösning är du ute efter i så fall vad gäller stabilitet i bilden? Vilket avstånd mellan kamera och objekt. Hur fort rör sig objektet? Kommer avståndet att ändras?

Länk till kommentar
Share on other sites

oj jo det förstås

 

Det jag tänkte är att det inte behöver vara jättenoga.

Tänkt dig en person som står på scenen som går fram och tillbaka.

Man vill att kameran ska följa med hyffad (motor och det har jag redan)

Avståndet är svårt men säg 5-10 meter typ

 

Bara en intressant grej jag tänkte på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går att bygga ett sådant system. Men du kommer troligtvis få bättre film om du har en kameraman som sköter filmningen istället för en "robot". En människa som har manus vet vad ska hända och kan på det sättet vara förberedd när det händer saker. Sedan är det svårt för roboten att komponera bilden rätt beroende på vilket håll personen är vriden osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just nu är det ingen budget utan bara undrar vad det krävs och vad det kan kosta.

 

Jag ville ha er som en "bollplank" för som jag sa att man har en hel del ideer men en del är inte en realistiska men vill endå veta om det är möjligt, är det svårt att göra samt vad kan det kosta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror ju lite på hur vilken sorts sändare och mottagare du hade tänkt dig också - kan du tänka dig ex IR (nackdel: begränsad räckvidd och sändardioderna måste vara synliga) så kan du bygga ett system extremt billigt och enkelt. IR-lysdioder kostar nada, detsamma för IR-mottagare, och man behöver inte bry sig om spektrumrestriktioner som med RF. Allt som behövs är en mikrokontroller för att hantera mottagarna, räkna ut en riktning (enklare än vad man kanske tror) och skicka signaler till motorerna.

 

Sedan så finns det ett annat alternativ, och det är att köra en rent passiv metod - rörelsetracking direkt från video. Nackdelen där är att mjukvaruimplementationen blir oerhört mycket mer komplicerad (men det finns några COTS-lösningar) och att du får kasta mycket mer datorkraft på problemet (en vanlig mikrokontroller räcker inte). Och att du ändå kommer få bygga något interface mellan värddator och motor.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Kanske två stycken GPS-mottagare, en på kameran och en på föremålet. Sedan får man väl skicka data trådlöst på något sätt till någon kontrollenhet (t.ex. en dator med något program) som räknar ut en riktningsvektor mot målet och styr stativmotorn dit.

 

Det bör ju vara ganska lätt att räkna ut riktningen mellan två koordinatpunkter. Som bonus får man även avståndet så det kanske går att styra fokusen också? Fördelen med att ha två GPS-mottagare är att felvisningen bör vara ungefär lika på båda om man läser av dem samtidigt så precisionen bör väl bli på en meter när kanske?

 

Har man tight budget och har kameran i en fast position så kan man ju använda endast en GPS-mottagare och mäta upp kamerans koordinat först och använda den som en konstant vid beräkningen, men noggrannheten blir väl lite sämre. Är det längre avstånd man filmar på så spelar det felet mindre roll.

 

Man får väl kalibrera upp systemet först så att inställd riktning överensstämmer med verklig riktning.

 

Nackdel - GPS funkar endast utomhus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
mmm, det är ju en del saker att tänka på

Tyckte bara iden kunde vara intressant på föreläsningar och det.

 

JAg har för mig att man skaffade något sådant på Kungliga Tekniska högskolan när jag jobbade där för typ 20 år sedan. Det var för att styra kameror för fjärrundervisning mellan klassrum i olika ändar av stan eller andra städer. Tror det var något med IR.

 

Att känna av radiovågors styrka är väldigt o-exakt. Styrkan kan variera mer av andra faktorer än själva avståndet ibland. Att känna av fasskillnad mellan två antenner med ett avstånd kanske möjligen kan funka lite bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med en passiv lösning behövs inte motion tracking egentligen, utan det räcker att kunna detektera rörelser (kompenserat för kamerans rörelser). Så det tar inte så vansinnigt mycket CPU, utan skulle gå att göra med en processor för inbyggda enheter, t.ex. en sådan som sitter i en mobiltelefon. Frågan är om det är värt besväret. Det beror ju på vad du ska ha alltihop till. Det kanske är bättre att filma allt vidvinkligt i HD och göra inzoomning och "pan and scan" i efterhand, och mastra i SD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...