Gå till innehåll

Frågor ang. intankning till dator med olika format?


Admir

Recommended Posts

Okey, men runt ND filter... Finns det någon fast "regel" för vilket av dom man ska använda utomhus. Jag menar, jag kan under vissa situationer slå av dom helt, och ändra irisen och få en, vad jag anser, fin bild. Men, man kan även köra på maximala ND filtret och reglera resten för att få en bra bild. Är ND filtret ett måste vid utomhusfilmning eller kan man vid vissa riktigt gryniga dagar köra utan ND filter?

Länk till kommentar
Share on other sites

ND-filter använder du efter hur du vill har det. Finns ingen "regel" Prova vad som funkar för dig. Finns inget måste, det är du som komponerar hur bilden ska se ut. Till din hjälp har du verktyg på kameran som ND, Bländare, Slutare, Gain, gamma-kurvor osv. Alla har de sina fördelar och nackdelar. ND är nog ändå den med minst nackdelar.

 

ND neutral density (gråfilter) gör bara bilden mörkare och ska inte påverka några färger eller kvalité. Ibland har man det för att det är för ljust ute, ibland har man den för att få mindre DOF. När du inte ha kan styra ljuset så är ND ett hjälpmedel, åt ena hållet iaf. Åt andra är det extra lampor, annan miljö eller värst av allt gain.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe ja, det har sin tjusning att så fort man vänder blicken bort från sökaren så är bilden totalt katastrofal =P!

 

När jag filmar inomhus, med gainen på 0 db, så blir bilden trots allt kornig? Irisen är öppen eller någonstans runt 2.x... Är detta helt enkelt pga svagt ljus trots att jag upplever ljuset som fullt dugligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte jobbat så mycket kameran att jag vet om den blir mer eller mindre kornig beroende på vilken bländare man har. Men om du har tillräckligt bra ljus i 5.6 så har du oftast tillräckligt mycket iaf. Sen vet jag inte var i bilden det korniga dök upp? och sen vet jag inte när du anser det är för mycket. Kan du ta fram referensfiler/bilder så underlättar det i bedömningen. enkla stillbilder från video där du kan peka på kornigheten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gain undviker man oftast ja. Det är en digital förstärkare av befintligt ljus = brus.

Att solen kommer och går hela tiden är bara en spännande del i en fotografs vardag. :) Bara gilla läget och vara drillad på justering av inställningar i varje sekund. Eller välja en annan inspelningsdag/plats

 

Allt är ju relativt.. lite febrig idag så ni får ursäkta om det är halvgriningt svar..

 

Filmisk look.. är det på grund av 24 fps eller är det hur man filmar? Jag säger definitivt att det har inget med looken att göra utan den skapa fotografen.. Se på "bio-film".. är det antal frames per sekund eller är det färgsättning, ljussättning, hastighet på panoreringar mm mm mm som gör looken?

 

Gain.. ja jag personligen gillar gain, brukar trycka upp den rejält på min kamera när jag filmar för jag tycker den ger en ruggit skön känsla till filmen.. skulle dock aldrig gjort det på min förra kamera (FX1) men nu känns det helt rätt.. Allt är relativt till vad du filmar med och vad du vill uppnå med bilden. Det finns inga settings eller liknande som gör att din film blir en hollywood produktion utan trotts allt är det filmaren som gör en bra film som ger den där underbara känslan som vi i slutändan försöker eftersträva ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...