Gå till innehåll

Frågor ang. intankning till dator med olika format?


Admir

Recommended Posts

Tjena!

 

Det var något år sedan man gick klart filmskolan så jag har tappat en del, och en hel del är nytt inom format osv för mig! Frågorna har säkert besvarats någon annanstans i detta forum & galax dock har jag inte kunnat hitta dessa... Jag hade tänkt att börja filma lite för privatpersoner samt företag. Om man ska filma projekt åt dom så att dom kan ha den på en DVD skiva, då ska man väll bara filma i interlace formatet, och dom har tillgång till blu-ray då kan jag filma i progressiveläget?

 

Om jag filmar med en P2 HD (firestore) som lagringsmedia, i tex. 1080i25p, skall jag välja samma i import menyn i adobe premiere cs3? Vad händer om man filmat i ovanstående format men råkar välja tex. 720p? Hur viktigt är det att tanka in i samma som man filmat i? Vad händer om man filmat i 25 fps och tankar in som högre eller lägre?

 

För att göra det hela ännu roligare så förstår jag inte heller vad som händer om jag filmar i olika format, med olika fps en och samma dag, och sedan skall tanka in allt med en gång? finns det något sorts autoläge som känner vad inkommande filer är filmade i eller får man bara smeta ihop allt till ett bestämt intankningsformat?

 

 

Sista frågan för att avsluta denna oh-so-important tråden:

 

24 (25 i europa antar jag) fps är får du den "filmiska" looken med. Vad används dom andra för? Vad händer om du höjer dom, blir bilden mer "homevideo"-aktig, eller vad är den störta skillnaden?

 

 

Som sagt, tjöt om att detta besvarats tusen gånger innan behövs ej för det är jag medveten om men jag sitter på ett extremt slött och begränsat internet och skulle behöva alla svar på ett ställe!

 

Adde

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inget enkelt singulärt svar på dina frågor. Det mesta finns som sagt svar på och utvecklat. Du bör oavsett din tröga lina söka och läsa lite själv för att få en så bra svar som möjligt.

...anyway.. Det handlar ofta om tycke och smak. Men vissa saker i dit arbetsflöde bör du ha genomtänkt.

-Målgrupp och deras behov

-Vilket media, och hur ska det visas för den målgrupp du vänder dig till.

-Vilket format som är bäst är sekundärt, utan filma i ETT format för just den produktionen, så undviker du alla konverteringsfällor. Och försöka alltid ha samma inställningar i ett redigeringsprogram som du filmar i.

Innan man börjar filma så bör man alltid göra en liten marknadsundersökning så man är rätt förbered.

 

När passar en 24/25/50 i/p in? Beror en del på smak osv. Men ju snabbare fps du har desto mjukare blir rörelserna i snabba kamerarörelser och/eller objektet du fångar. Du kan dessutom få snyggare slowmotion. Samtidigt riskerar du få en "hemmavideo" känsla.

Det där beror lite på hur du väljer att komponera, ljusätta och färgkorrigera.

 

interlace eller progressive? - Svara på var och hur ska filmen visas så kommer du få svar på det. Kan väl säga som så att allt som ska visas på dator och datorskärmar, så är det i regel progressivt som gäller.

 

Det finns inget RÄTT eller FEL egentligen. Utan bara något som underlättar mer eller mindre beroende på målgruppen och dina ambitioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

interlace eller progressive? - Svara på var och hur ska filmen visas så kommer du få svar på det. Kan väl säga som så att allt som ska visas på dator och datorskärmar, så är det i regel progressivt som gäller.

 

Jag tycker att inspelat med radsprång HDV 1080/50i och uppspelat på datorn från en *.m2t i så simpelt program som Windows media player på datorskärmen ser kanonbra ut. Vad gör jag för fel när et inte ser dåligt ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inget fel, men en datorskärm är progressiv i grunden. Att sen mjukvaror kan fixa interlaced med vissa format är ju bara bonus. Men det är ingen garanti för att det ska fungera med allt. Det räcker ju bara med att läsa här på forumet då folk klagar över streck och ränder i kanterna på sitt material.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Svara på var och hur ska filmen visas så kommer du få svar på det. "

 

Tack för svaret! Om jag till exempel ska filma någons födelsedag som dom vill ha som ett fint minne. Dessa människor äger endast en vanlig DVD. Om jag då väljer att filma i progressive, vilket spelas upp på blu-ray så är jag körd då min kund inte kommer kunna spela upp detta på sin vanliga dvd spelare, eller?

 

Kan man spela in det i progressive och exportera det till interlaced? Det är ju i så fall rätt onödigt om jag fattat det rätt, bara en extra omkodning som rör till formatets kvalitet?

 

Så frågan är: När filmar jag med vad, om uppspelningsenheten i slutändan är en vanlig DVD, då är det väll egentligen bara interlaced som gäller?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Spelar ingen roll vad du filmar med egentligen, utan mest vad du exporterar filmen i. Men DVD-formatet är specificerat för interlaced pga. den normalt är kopplad till en TV som måste köra interlaced. Så om det BARA ska användas mot DVD och inget annat så kan du köra interlace hela vägen inkl. filma i interlaced.

 

Vad gäller Blu-ray så brukar man köra progressive på det formatet även om det finns stöd för interlaced även där, men då bara i 1080i50. ..Och nej du kan inte spela upp Blu-ray filmer på en DVD-spelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för svaren, snällt av dig att ta din tid! Jag har letat efter svaren här och var men allt som oftast hamnar jag i diskussioner om vad som är bäst osv... Så man tjänar inget på att filma i P när man endå ska visa det på en vanlig dvd då alltså.. Förutom att min firestore blir fylld snabbare i onödan?

 

Du nämnde en bit längre upp om slowmotion med tex. 60p. Shutter speed finns med att justera på denna kameran (hvx200). I fotografi så justerar ju slutartiden hur suddig eller skarp bilden blir vid tex. sport osv. Men på videokameran finns ju två alternativ, antingen ställer jag frames per second och/eller shutter speed. Skall dessa kombineras för bästa effekt till exempel vid slowmotion eller skall man som oftast köra med shutter speed off i och med att den kräver mer ljus då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Funkar på samma sätt egentligen. Ju mer ljus du har ju högre shutter kan du ha. Men filmar du med hög shutter på snabba objekt så kommer de uppfattas som att de nästan hackar fram, jämfört mot att du använder en låg shutter så kommer det bli mer släpeffekt. I stillbild är det att jämföra med skarp och oskarp, men där vill man ha det så oftast.

 

Alltså man får anpassa sig lite där med vad man filmar och hur mycket ljus man har. För låg shutter under normala omständigheter blir ju "fylleeffekt"

 

Att filma slowmo hjälper om man har en hög fps t.ex. 50p men en lämpligt hög shutter som man sen lägger på en t.ex 25p timeline. Då kan du få halva farten utan att räkna om befintliga frames. Bättre kvalité och 0 tid i rendering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset, det hade jag aldrig kunnat tänka ut själv tror jag =p!

 

Men ok, då förstår jag nog grunden, 25p är hur många frames i sekunden och shutter är hur snabbt varje frame tas.

 

Jag har märkt att när man ska välja ett "preset" för vilket format du vill tanka in så finns 24 50 och 60. Dock är standarden i hvx200 25 p, denna går att ändra antar jag, spelar den framen så stor roll, 24 eller 25?

 

Kollar jag i listan finns ju inte 1080p för sig självt utan 1080i/1080p 60 eller 50 hz (Pal eller Ntsc antar jag?). Är Premiere cs3 likgitligt med vilket man väljer pga. att det endå är uttankningsformatet som räknas som du sa innan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipset, det hade jag aldrig kunnat tänka ut själv tror jag =p!

 

Men ok, då förstår jag nog grunden, 25p är hur många frames i sekunden och shutter är hur snabbt varje frame tas.

 

Jag har märkt att när man ska välja ett "preset" för vilket format du vill tanka in så finns 24 50 och 60. Dock är standarden i hvx200 25 p, denna går att ändra antar jag, spelar den framen så stor roll, 24 eller 25?

 

Kollar jag i listan finns ju inte 1080p för sig självt utan 1080i/1080p 60 eller 50 hz (Pal eller Ntsc antar jag?). Är Premiere cs3 likgitligt med vilket man väljer pga. att det endå är uttankningsformatet som räknas som du sa innan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Då måste ha koll på hur ditt projekt är inställt i förhållande till hur klippet är filmat. Slänger du in ett 24p klipp i ditt 25p projekt kommer du att få ett konstigt resultat som hackar var 24: e frame. Du kan välja att ändra klippet till 25fps men då spelas det upp 4% för fort plus att du får justera pitchen också.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tusen tack för svaret! Men varför välja att filma med 25 fps när man kan filma med 24? Varför gör man en big deal över en frame? Varför spelar just den så mycket roll? Är det för att om man filmar i 50 fps så är det mer naturligt att tanka in i 25 för att få en bra slow mo?

 

God fortsättning på er =)!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svaren! Mitt internet har strulat på senaste men nu är man tillbaka med snigelfarten! =)

 

På tal om filmlooken; Läste runt om hur man kan få till en bra filmlook med det vanliga kameraobjektivet... Det mesta kunde man sen lång tid tillbaka men en person sa något intressant.. Han sa att man får en bra look om man kör irisen på nästan max, att det skapar ett större DOF. Men kör man med irisen nästan vidöppen så blir ju det överexponerat, är detta något man får dra ner på i redigeringsprogrammet? Därmed får man vanliga färger igen, fast med större DOF?

Länk till kommentar
Share on other sites

25fps är TV-standard i Europa, och ibland tillräckligt nära 24fps för att man ska få en bra "filmlook"

Att konvertera från 50 till 25 är relativt enklare än 50 till 24 pga. lite matematik.

 

50 är ofta interlaced och då är det svårt att konvertera till 25p eller 24p.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svaren! Mitt internet har strulat på senaste men nu är man tillbaka med snigelfarten! =)

 

På tal om filmlooken; Läste runt om hur man kan få till en bra filmlook med det vanliga kameraobjektivet... Det mesta kunde man sen lång tid tillbaka men en person sa något intressant.. Han sa att man får en bra look om man kör irisen på nästan max, att det skapar ett större DOF. Men kör man med irisen nästan vidöppen så blir ju det överexponerat, är detta något man får dra ner på i redigeringsprogrammet? Därmed får man vanliga färger igen, fast med större DOF?

 

Större öppning på iris ger mindre DOF, vilket du ofta är ute efter vid "film look". Du kompenserar med exponeringstiden om bilden blir överexponerad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har läst på som tusan angående hvx's slutartider. Dock finns två jag inte riktigt hänger med i svängarna runt. Dom "vanliga" finns ju, typ 1/25 osv. Men sen finns några som heter tex. 350*d och 180d. Vad tusan står dessa för, varför kallas dom inte som andra? Och framför allt, vad står D för?

Länk till kommentar
Share on other sites

180d betyder 180 graders slutare, så som man beskrev det på kameror med film.

Du kan räkna ut exponeringstiden genom att multiplicera fps med 360 och sedan dela med slutarens gradantal (25 *360)/180 = 50 dvs 1/50 s.

Varför du har detta på din videokamera är en annan fråga...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för svaret (återigen)!

 

Frågan kommer ju då när 180d osv skall användas istället för den "vanliga" (typ 1/1000) osv. Vilken av dom har vilket användsningsområde? Vart jag än läst så pratar man ju bara om dom "vanliga" slutartiderna, inte om dom klassiska "mekaniska" slutartiderna med 180d.

 

Trodde att man kanske skulle använda dom när man spelade in på dv med?

 

När vi endå håller på kan jag passa på och fråga vad Native står för. Jag kan filma i 720 50PN. Det enda jag egentligen vet med detta är att min firestore fs100 inte gillar detta format för den vill inte gå igång när man trycker på rec? Samt att jag kan undercranka mina frames till typ 8 fps i sekunden för timelapse (men detta är ju rätt meningslöst om min fs 100 endå inte vill spela in när jag kör på native i kameran)?

 

Vad gör detta format som vanliga progressive inte gör?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för svaret (återigen)!

 

Frågan kommer ju då när 180d osv skall användas istället för den "vanliga" (typ 1/1000) osv. Vilken av dom har vilket användsningsområde? Vart jag än läst så pratar man ju bara om dom "vanliga" slutartiderna, inte om dom klassiska "mekaniska" slutartiderna med 180d.

 

Trodde att man kanske skulle använda dom när man spelade in på dv med?

 

När vi endå håller på kan jag passa på och fråga vad Native står för. Jag kan filma i 720 50PN. Det enda jag egentligen vet med detta är att min firestore fs100 inte gillar detta format för den vill inte gå igång när man trycker på rec? Samt att jag kan undercranka mina frames till typ 8 fps i sekunden för timelapse (men detta är ju rätt meningslöst om min fs 100 endå inte vill spela in när jag kör på native i kameran)?

 

Vad gör detta format som vanliga progressive inte gör?

 

Vad PN betyder är väl Panasonic-specifikt, enklast är nog att kolla i manualen. Om inte hjälper kolla med säljaren/Panasonic.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tänkte håller mig till gamla tråden så jag inte skapar nya i onödan...

 

Har filmat lite med kameran idag, gick lysande. Tidigare nämndes det i inlägget att man tex. kan ha irisen fullt öppten för att få mer bakgrundsoskärpa och kompensera med lägre slutartid. Vilket ger den optimala bilden? Märkte att en del bilder jag filmade blev rätt korniga medan andra blev dystra och färglösa? Man kanske måste offra bakgrundsoskärpan för att få en fin bild genom att justera ner irisen och inte kompensera med att korta slutartiderna?

Länk till kommentar
Share on other sites

ND-filter används helst före slutartiderna om det finns.

Sen är det lite beroende på vad det är för kamera. En av flaskhalsarna till bra kvalité på alla kameror är oftast optiken. Olika optik presterar olika beroende på bländaröppning. Jag skulle generellt säga att en normal vanlig videokamera presterar bäst kring 5,6 Nackdelen är att man tappar lite oskärpa i bakgrunden, iaf på de billigare kamerorna pga. optikens kvalité/uppbyggnad.

En annan del är även kamerans inspelningskodek, vad den har för prestanda i färg och brus. ..och givetvis spelar sensorn roll.

Så det finns flera faktorer som kan vara orsaken till hur materialet kommer ut från kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmar med en hvx200. Märkte att kameran började säga att jag skulle slå av ND filtret några gånger då solen gick undan. Riktigt störande i.o.m. att solen kom och gick hela tiden.

 

Så man kan säga i första hand kör jag ND filter på, sedan iris och slutligen slutartid, för att undvika bruset? Men detta på bekostnad av förlorad bakgrundsoskärpa? Vad är det som ger upphov till det mesta bruset, det måste väll endå vara irisen?

 

Sen finns ju gainen med, men den ska man väll mer eller mindre alltid ha på 0? För om jag inte minns fel från skolan så ska väll den inte behövas om man belyst sin inspelningsplats rätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gain undviker man oftast ja. Det är en digital förstärkare av befintligt ljus = brus.

Att solen kommer och går hela tiden är bara en spännande del i en fotografs vardag. :) Bara gilla läget och vara drillad på justering av inställningar i varje sekund. Eller välja en annan inspelningsdag/plats

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...