Gå till innehåll

Kompensera för överexponering, Super 8


jesper123

Recommended Posts

Jag har köpt ektachrome 64t film till min super 8 kamera. Min kamera tror att det är en 40t film och om jag förstått det hela rätt kommer filmen därför att överexponeras om jag använder den automatiska ljusmätaren. Enligt http://motion.kodak.com/US/en/motion/Products/Production/Spotlight_on_Super_8/Super_8mm_Resources/64tnotch.htm så ska jag justera bländaren till 2/3 stop mindre för att filmen inte ska överexponeras. Eftersom jag har möjlighet att ställa in bländaren manuellt så får jag först mäta ljuset med och se vilket bländartal den automatiska ljusmätaren väljer och sedan ställa in bländaren manuellt utifrån det.

 

Det som jag inte har koll på är vad 2/3 f-stop är i praktiken. När jag tittar in i sökaren på ljusmätaren så ser jag att bländartalen ökar exponentiellt. Slutsatsen jag har dragit av det är att det inte är så enkelt som att bra ändra bländaren från tex. f/2 till f/2.67.

 

Efter att ha letat runt lite hittade jag den här tabellen på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/F-number):

http://img163.imageshack.us/img163/7157/fstop1.jpg

De grönmarkerade värdena ser ungefär ut att matcha de som är markerade på min ljusmätare. Är det så enkelt att 2/3 f-stop nedbländning från 2 är 4, och att 2/3 nedbländing från 5.6 är 11 som tabellen indikerar, eller har jag tolkat den fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite..

 

Men tolkar jag det fel ?

 

hur kan man få 2/3 av f om f=2 till 2,5 ? det borde ju rimligen bli mindre ?

 

För jag förstår inte hur jag manuellt ska ställa in f värdet, speciellt inte på f-skalan ?

Om min låt säga står på 4 och Min Elmo tror det är ASA 40 så kommer den överexponeras och därför måste jag sätta den på 2/3 av f ? vilket är 2.6, borde den inte stå på 2.8 då som verkar vara närmst ?

 

och ja, jag läste de länkade trådarna men tycker inte de gav så mycket, alt så är det möjligt att jag inte förstår.

 

MvH

BiloBijelo

Länk till kommentar
Share on other sites

Bländarskalan är .... 1.4 2 2.8 4 5.6 8 11 16 22....

Varje steg, t.ex. 4 till 5.6 innebär en halvering av ljusinsläppet.

två steg är en fjärdedel och tre steg en åttondel osv.

 

om du får in för mycket ljus, överexponering, så vill du stänga bländaren. I ditt fall 2/3 steg. Om din kamera rekommenderar bl 2 och du vill stänga 2/3 så ska du två tredjedelar av skalan mellan 2 och 2.8 del blir 2.5

 

Bländaren, slutaren och filmkänsligheten är alla så beräknade att ett steg, t.ex. filmkänslighet ISO 100 är hälften så känslig som ISO 200 och en slutartid på 1/100 s släpper in dubbelt så mycket ljus som en på 1/200 s.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror jag hajjar nu :D

 

För att få in mindre ljus måste man stänga bländaren. och dessto högre f tal dessto mindre ljus in, alltså måste man gå upp på skalan för att stänga bländaren. jag tänkte att dessto högre tal på bländaren dessto mer ljus in, när det då är tvärt om..

 

Så jag vill alltså stänga bländaren lite, dvs ta ett högre f-tal... :)

 

Längesedan man läste vågrörelselära och optik nu :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...