Gå till innehåll

Musikrättigheter till covers


kenntoft

Recommended Posts

Kan man spela en låt som nån annan gjort på gitarr eller piano och lägga in i en film och förväntas att man inte behöver betala något?

 

Jag vet att man kan spela Bach och Beethoven låtar på piano och slänga in i en film.

Men vad gäller typ nyare låtar?

 

Och var går tidsgränsen?

 

Typ elvis? eller mkt längre bak i tiden?

 

Hoppas ni förstår mina frågor:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sjuttio år efter att låtskrivaren dött är det fritt fram. Till dess är du ägd av Ifpi.

 

/Jakob

 

fan, lär vara dyrt och komplicerat att ha och göra med såna där bakåtsträvande grisar.

 

då får jag hålla mig till Mozart, Chopin, Beethoven etc till soundtracket då.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Men de ska också tjäna pengar... kan ju inte gå till en snickarfirma och be dem bygga ditt hus och sen fnysa när de ger dig räkningen.

 

har jag någonstans sagt att man inte borde betala dem?

 

jag var mest uppgiven över hur komplicerat de säkert är att ha att göra med såna där.

 

och jag sa att det var dyrt, men det är antaganden. dyrt och komplicerat antar jag att det är.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Värt att tänka på är att inspelningar är skyddade i 50 år efter inspelningen. Alltså är inspelningar av Bach, Mozart etc. som är gjorda de senaste 50 åren skyddade.

Är inspelningen yngre än 50 år får du även betala för inspelningen (även om upphovsmannen varit död mer än 50 år)

 

När den är äldre än 50 år kan du använda den gratis om upphovsmannen varit död mer än 70 år.

 

Har upphovsmannen inte varit död mer än 70 år måste du ha dennes (el dennes representants) tillåtelse och betala denne för rättigheterna. Du behöver däremot inte betala för inspelningen.

 

Tänk på att arrangemanget kan ha andra upphovsmän och därför kan omfattas av upphovsrätten även om ursprungskompositören varit död mer än 70år.

 

 

Observera att detta gäller i Sverige. I USA är det 95 år efter inspelningen som gäller t.ex.. Det har varit på förslag att införas även i Europa, men tack och lov har det hittills inte skett.

 

http://www.copyrightsidan.se har en del info, men den känns inte heltäckande ännu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...