Gå till innehåll

Dvd-r +/-???


Hagwall

Recommended Posts

  • 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...

om man ska en dvd som funkar i alla dvdspelare, måste den då vara pressad eller nått? finsn det ingen brännbar dvdskiva som passar i alla spelare, har hört talas om dvd-ram??

är det specialskivor eller nått?

och är det någon som vet vad det kostar att pressa en dvdskiva??

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns DVD+- skivor, som ska vara kompitabla med både + och minus spelare alltså.

Men såvitt jag vet så ska + spelare kunna spela - skivor, men - spelare kan inte spela + skivor.

Bränn på DVDR+- skivor så ska det funka.

 

Och att pressa "en" skiva skulle nog bli tämligen onödigt och dyrt.

Ska du pressa dvd skivor så får du väl ta kanske 500st, och då går det väl

på några tusen, beror på vem du anlitar. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja det är skillnad på formaten. -R går endast bränna en gång. +R kan man bränna flera gånger om man vill, alltså fortsätta bränna tills skivan är full. Enligt ett test som ljud och bild har gjort verkar det som om -R klarar sig bättre om man felplaserar dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som du blandar ihop DVD-R med DVD-RW.

 

Att pressa en skiva är dyrt som fan, & en omständig process.

Å andra sidan så kan dom teoretisk sätt hålla förevigt om du förvarar dom mörkt, svarl & vacuumförpackade :-)

När jag mastrat CD-skivor så vill jag minnas glasmastern låg på en umgefär 4500-5000 spänn, alltså inget man gör för en enkel kopia.

Vad DVD-glasmastrar ligger på minns jag inte redigt, men jag minns att det var mycket mer än så :-)

Om sen plattan är dubbelsidig, även om den har duallayer vill jag bestämt minnas, så måste du göra en glas per sida &/eller layer.

Det skulle betyda fyra gånger minst 4500 spänn. Med andra ord minst 18000 för en batch DVD-18-plattor.

Är dock inte helt säker på det där med layers, men oavsett vilket så är det inte billigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

jag skulle bränna en DVD-skiva som jag ville spela i min DVD spelare

 

Men jag såg på skivorna att det stod: "DVD-R for data"

 

Är det fel DVD skivor jag köpt?

för DVD spelaren säger att det går inte att läsa disc..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=swempa]Jag har bränt skivan nu!!!

 

Men när jag satte in den i min DVD spelare, så märkte jag att inte menyn gick...eller det gick inte att navigera i den...

jag har nog inte aktiverat det...hur gör man det?[/citat]

Hur gjorde du menyn? Alla skapade knappar ska automatiskt gå att navigera mellan, man behöver inte aktivera något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Menyn gjorde jag genom att lägga in bilder och undermenyer och la in länkar till sidorna...

när jag kollar "Preview" så när jag klickar på pilarna så kommer jag till önskad sida...

 

men så är det inte alls på DVD-spelaren...det är heldött.

ändå kan jag se den filmen i DVD-spelaren men inte navigera i menyn!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=swempa]Menyn gjorde jag genom att lägga in bilder och undermenyer och la in länkar till sidorna...

när jag kollar "Preview" så när jag klickar på pilarna så kommer jag till önskad sida...

 

men så är det inte alls på DVD-spelaren...det är heldött.

ändå kan jag se den filmen i DVD-spelaren men inte navigera i menyn![/citat]

Hm, den stationära DVD verkar inte klara av menyn då, av någon anledning. Om du spelar upp skivan du brände i datorn, kan du då navigera i menyn?

Länk till kommentar
Share on other sites

Enda skilnaden mellan DVD-r & DVD-r For Data är mig veteligen att data kräver MYCKET högre säkerhet.

Det betyder att det funkar absolut lika bra med film & musik, men om man ska bränna ner program eller säkerhetskopior så är dom här skivorna bra nog för det.

 

Om man ser till antal minuter inspelat material på en DVD- eller CD-skiva jämfört med rena datafiler på samma skiva så märker man att det går in bra mycket mer film/musik än vad det gör data i rena megabyte, det är för att Media-läget är av typ 2, vilket har mycket mindre felkorr men mer lagringsutrymme.

Spelar inte så stor roll i film/musik undantaget att det kan glitcha lite som (oftast) bara är irriterande. Eller en helt kvaddad platta, om skadan är för stor :-)

Data däremot, fattas det några få trasiga bitar som verkligen är fel, även om plattan är topp i övrigt, så kan ett helt program vara åt skogen även om det bara är några få bits.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ior][citat=swempa]Nu funkar min DVD meny!!

TACK TILL: Ior!

Du har hjälpt mig otroligt mycket!!!![/citat]

Det var så lite så... Skoj att du fick ordning på DVD:n till slut! :)[/citat]

 

 

Vart kan jag göra DVD omslagen?

XPcover var inget bra program...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=swempa]Vart kan jag göra DVD omslagen?

XPcover var inget bra program...[/citat]

Om du ska designa dem från grunden rekommenderas ett bildbehandlinggsprogram som Paint Shop Pro, Photoshop eller liknande. MS Publisher kan även vara bra att ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...