Gå till innehåll

Rekommenderad Betalning


Filmtajm

Recommended Posts

Har blivet ombed att filma för en reklambyrå. De vill att jag filmar en skådespelare mot grenscreen. Det handlar om små snuttar på ungefär 10 sekunder var. Ca: 12 st. Jag tar med mig grenscreen och belyser det hela. Har gjort detta innan men då som anställd. Nu gör jag detta som egenföretagare. De hoppas att vi kan filma in snuttarna på en halvdag. Sedan vill de ha filmerna leverarade med alpha kanal. Nu är frågan: På ett ungefär kan man ta betalt. Det är första jobbet för reklambyrån. Ska jag räkna ut en timmlön och sedan komma fram till ungefär beräknad tid. Någon som har en idé?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra att du har erfarenhet sedan tidigare - inte minst när det gäller greenscreen-jobb (som kan vara rätt kluriga). Utgår att du vet redan vad som den keyade skådespelaren ska användas mot? Och dessutom att du vet att du klarar av det... Se till att du har rätt uppfattning om reklambyråns kvalitetskrav. Högre krav = högre betalt.

 

Med tanke på att du har egen utrustning (tolkar jag det som) samt att du ska utföra key-arbetet så kan du kanske också bedöma den totala tid som det kommer att ta att göra jobbet. Därefter beror det förstås på vilken marknad du arbetar på: storstäder tillåter ofta högre ersättningar, men å andra sidan kan det motarbetas av hög konkurrens.

 

Eftersom kunden är en reklambyrå som säkert tar rätt bra betalt - så kan du nog också göra det. Däremot är det dumt att vara FÖR dyr, bättre om du har ett skäligt arvode som är i nederkant av branschpriset.

 

Mitt tips är att du tar 850-950 kr/tim med egen utrustning och antingen tar betalt per nedlagd timme eller att du offererar pris baserat på det antal timmar du tror att det kommer att ta. Glöm dock inte bort att det oftast tar mer tid än vad man tror i slutänden...

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker 5000 känns i minsta laget även fast jag inte har superkoll på vad arbetet innebär :)

En halv dag för filmning + några timmar extra-arbete. Du ska även ta betalt för din utrustning + att du måste räkna in skatt och sociala avgifter etc, det blir inte mycket över på 5000 på faktura där :(

Fast det är klart det beror mycket på vad det är för projekt och vad du tror de kan betala, men reklamgig brukar ju inte vara dåligt betalda direkt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker 5000 känns i minsta laget även fast jag inte har superkoll på vad arbetet innebär :)

En halv dag för filmning + några timmar extra-arbete. Du ska även ta betalt för din utrustning + att du måste räkna in skatt och sociala avgifter etc, det blir inte mycket över på 5000 på faktura där :(

Fast det är klart det beror mycket på vad det är för projekt och vad du tror de kan betala, men reklamgig brukar ju inte vara dåligt betalda direkt...

 

Du har rätt, 5000 känns mer som någon form av lägstanivå. Men man kan ha goodwill-poäng i åtanke också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...