Gå till innehåll

Return of the king...extended...spoilers


_nemo_

Recommended Posts

Peter Jackson & Co tog tidigt beslutet att all fokus skulle ligga på Frodo och ringen. Detta för att ens kunna överföra boken till film. Att då visa Aragorn slåss mot Sauron hade ju gjort att man tappat fokus helt på Frodo och förstörelsen av ringen. Visst, Sauron är cool och fighter är ju gött men jag håller fast vid att de valde rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ayame]jag tyckte endå att slutet med sauron är en enda stor kliché (vettefan hur man stavar) Och beslutet att inte använda det är nog det som gör filmen så bra, stygga bossen blir besegrad av hjälten i slutet av allt. Och dom omogna kommentarer och ord som sänds i Peter jacksson vägar tycker jag ni inte har rätt att säga. Jag är rätt säker på att Peter o Co har begrundat dom besluten noga jag har försökt tänka mig slutet och det blir så tråkigt med att den där larviga stora och tänkt igenom vad som blir bäst. Han har slitit med projektet i 10 år och utan hans arbete så skulle filmvärlden vara bra mycket tråkigare idag så all heder åt honom.[/citat]

 

Om du läser ovan så har jag inte snackat skit om honom elle något, tycker bara enligt mig att detta var ett misstag, det hade inte varit en kliché att hjälten (aragorn) fått stryk av den onda "slutbossen", för det brukar ju vara så att den onda får stryk av "hjälten". Om du kollar på extramaterialet så är det ju fortfarande RINGEN som förstör sauron, INTE aragorn. Sauron var ju precis på väg att hugga honom när ringen förstördes.

Det hade nog bara höjt spännigen ett snäpp. Det verkar inte som om du kollat på extramaterialet på skivorna ännu, kolla på dom och se när Annatar (sauron) kommer fram i ett sken som en slags ängel, och sedan när dom slåss, kolla även på storyboarden som dom gjort med fighten, Aragorn skulle ha dött om det inte varit för att ringen blev förstörd.......

 

"We've already commented in the Movie-goers' Guides for The Fellowship of the Ring and The Two Towers on the film-maker's decision to depict Sauron as a giant glowing eye, whereas Tolkien imagined him as a physical being. In fact his brief appearance in the prologue to the movie of The Fellowship of the Ring - huge and armoured, but basically human in shape - would have been more in keeping with Tolkien's description of him.

 

In fact, there's no clear description of Sauron in The Lord of the Rings itself - we have to resort to Tolkien's correspondence for that. What there are, though, are numerous comments and references that only really make sense if Sauron has a physical form (not least, of course, the fact that a disembodied Dark Lord wouldn't have been able to wear his own Ring).

 

It's curious, then, to find that one of these clues to his physical nature has been included in the movie's script. Outside the Morannon, Aragorn issues a challenge taken directly from the books: 'Let the Lord of the Black Land come forth! Justice shall be done upon him.' (The Return of the King V 10). This makes perfect sense if Sauron has a physical body, but how exactly Aragorn expects a disembodied Red Eye to 'come forth' from the gate, let alone to 'do justice' on it, is something of a mystery"

 

_Tolkien´s arda_

 

Alltså det skulle varit mer likt Tolkiens tankar om han hade haft en kropp, inte bara varit ett stort öga, och på tal om kliché, fan EGENTLIGEN så är ju hela berättelsen en stor kliché om kampen mellan de onda och de goda. Men den är fortfarande bäst för det. Tycker bara att det är löjligt att den stora onda "bad guyen" är ett stort öga, allt han kunde göra i filmen var att snacka skit i palantiren, och jämt sa han samma sak också......"I seeeee uuuuuu"

 

jag tycker fortfarande att lotr är dom bästa filmerna någonsin, men vissa detaljer kunde gjort den ännu bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok nemo, jag håller nu med dig lite mera, jag hade inte tänkt så mycket på att aragorn inte vinner duellen, men jag tycker endå att det inte påverkade filmen så mycket att den duellen inte var med. Och jag håller med dig till fullo ner det gäller att Sauron bara dyker upp i palantiren och säger "I seee uuu"

Det funkade första gången, då blir det lite mystiskt och man blir lite mer påverkad av det läskiga ögat, Tio gånger senare funkar det inte lika bra, man har då tagit väldigt stor distans från slaktaren i grym rustning från prologen i ettan och man ser honom mer som ett handikappat öga som inte kan göra nån större skada. I filmen så är det dom onda orcherna och sauron det handikappade ögat. I boken är det den onde Sauron som härskade över sina dumma orcher.

Länk till kommentar
Share on other sites

Föresten, lite off-topic men endå. Är det bara jag som har hakat upp mig på att i Första filmen i Amon-hen sekvensen när Boromir dyker upp i nöden och hinner precis parera Uruk-hai'ns yxa som precis skulle klyva Merry i två delar.

Uruk-hai's hade ju fått ordern: Capture the half-lings and bring them to me, and unspoiled, one of them carries something of great value. Så vad höll den där Uruk-hai'n på med? känns ju som om den scenen är skapad bara för att boromir skulle kunna vara hjälten i nöden, eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Fan är det INGEN mer som skulle tycke det var bättre med att Aragorn fått möta Sauron in person....istället för ett troll, och att Sauron fick vara med lite mer som en person också, istället för att bara va världens coolaste fyrtorn.[/citat]

 

Nope.. inte ett dugg. Det är ju det som är hela saken i trilogin, att Sauron inte hinner ta form igen. Det är ju en kamp både mot det onda och tiden som genomsyrar hela storyn. Hade Sauron tagit form skulle allt varit förlorat.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=barnholdt][citat=_nemo_]Fan är det INGEN mer som skulle tycke det var bättre med att Aragorn fått möta Sauron in person....istället för ett troll, och att Sauron fick vara med lite mer som en person också, istället för att bara va världens coolaste fyrtorn.[/citat]

 

Nope.. inte ett dugg. Det är ju det som är hela saken i trilogin, att Sauron inte hinner ta form igen. Det är ju en kamp både mot det onda och tiden som genomsyrar hela storyn. Hade Sauron tagit form skulle allt varit förlorat.[/citat]

 

Så fel sååå fel...du har inte läst böckerna va??

Han HAR redan tagit form.....de är bara Peter som gjort ett misstag och antydit något annat, och istället gjort honom bara till ett öga. Allt skulle vara förlorat, KANSKE om Sauron fått tag på ringen.

Hursomhelst, jag menar....vad ska sauron med ringen till...om han inte ens har något att sätta den på???????

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man nu ska hålla sig till Tolkiens anda så vore det väl fel att ha en fight mellan Aragorn och Sauron. Hur coolt det nu än må vara.

 

Dessutom, det sägs väl aldrig uttryckligen att Sauron har 'tagit form' i ringen-triologin? Sauron beskrivs väl som ett väsen och det allseende ögat, då kan man väl säga att det är en tolkningsfråga.

 

(Hukar och inväntar uppläxning från någon Tolkien-kalenderbitare, som kan rabbla Midgårds månfaser i sömnen. ;) )

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjo jag har läst böckerna, men det var ett tag sedan ( typ 20år sedan ). Jag vill minnas att han inte tog någon "fysisk" form utan behövde ringens kraft för att klara av det. Men vad vet jag? :-) Jag var bara 14år när jag plöjde igenom böckerna och kan råkat minnas eller tolkat allt helt fel...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Om man nu ska hålla sig till Tolkiens anda så vore det väl fel att ha en fight mellan Aragorn och Sauron. Hur coolt det nu än må vara.

 

Dessutom, det sägs väl aldrig uttryckligen att Sauron har 'tagit form' i ringen-triologin? Sauron beskrivs väl som ett väsen och det allseende ögat, då kan man väl säga att det är en tolkningsfråga.

 

(Hukar och inväntar uppläxning från någon Tolkien-kalenderbitare, som kan rabbla Midgårds månfaser i sömnen. ;) )[/citat]

 

En av de konstigaste ändringarna från boken till filmen är att Sauron inte har någon kropp. Till vilken nytta skulle ringen vara om han inte har något finger att sätta den på???? Boken förklarar utan några konstigheter att han har en fysisk form.

”Han har bara fyra fingrar på sin svarta hand, men dom räcker väl” säger Gollum i The Two Towers. Och Tolkien själv förklarar själv också att Sauron redan har tagit form under händelserna i böckerna i hans brev som man kan läsa i boken ”The letters of JRR Tolkien”. Och det faktum att det är mer ett misstag än en ändring bevisas i intervjuer med Peter där han förklarar hur jobbigt det är med en ”bad guy” som bara är ett öga. Det allseende ögat är en metafor för att Sauron kan se över stora delar av Midgård tack vare palantirerna och sina spioner.

Självklart skulle inte fighten varit som i boken, eftersom de inte är någon fight där :)...men om man ska gå in på ändringar från boken så finns de flera stycken sådana som funkat när man gjort boken till film. Det är bara det Peter Jackson GJORDE ett misstag att inte ha med sauron, han har själv sagt att han ville ha med honom, men inte ville göra fansen till böckerna förbannade, att det var ett problem för honom att Sauron bara var ett öga. Men nu va ju inte så fallet, så jag tycker att det var ett misstag av honom eller det VAR ett misstag att inte ha Sauron istället för trollet, som det var tänkt från början. Och fortfarande tycker jag motiveringen om att handlingen ska fokusera på Frodo inte räcker, för den hade inte fokuserats mindre på honom om Aragorn fått stryk av ett troll eller av Sauron. Och motiveringen att stora filmmonster inte funkar på film är löjlig att komma från Peters mun, han som gjort braindead (morsan e inte så liten i slutet), och som just nu håller på att göra King Kong!!

Länk till kommentar
Share on other sites

nu säger jag min mening och den är att extended versionen var helt jävla underbar!! jag tycker den var grymt bra, för att låta lite fjortis...=)

 

men en annan sak från skivan som också var underbar, var dom två kortfilmerna av Cameron Duncan. vet ni vilka jag menar? dom var helt fantastiska!!

 

så, nu har jag sagt mitt!=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, men filmerna säger ju inte att Sauron inte har fysisk form. Filmerna bara undviker att visa honom. Vilket jag tycker är ett mer effektivt berättande men det är ju en smaksak. Alltså är ju så klart detta en tolkningsfråga och vi kommer nog inte längre i resonemanget.

 

Vilken tur att jag och Peter Jackson har samma åsikt, så inför evigheten är det den tolkningen som gäller. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Ok, men filmerna säger ju inte att Sauron inte har fysisk form. Filmerna bara undviker att visa honom. Vilket jag tycker är ett mer effektivt berättande men det är ju en smaksak. Alltså är ju så klart detta en tolkningsfråga och vi kommer nog inte längre i resonemanget.

 

Vilken tur att jag och Peter Jackson har samma åsikt, så inför evigheten är det den tolkningen som gäller. ;)[/citat]

 

jopp...Saruman säger till Gandalf i fotr att Sauron inte ännu kan ta fysisk form, vilket alltså är helt fel, och det är inte Jacksons åsikt, han VILLE ju ha med Sauron i fysisk form, men kände sig ändå tvungen att hålla sig till boken.

Och enligt mig är det inte effektivt att ha ett öga som den stora skurken, tänk dig Darth Vader om han aldrig syntes i Starwars.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pontus]Den var inte bättre än orginalfilmen som jag inte tyckte var särskilt bra.

Den var bara drygare. Den är bra fram till det stora, feta kriget, kriget och resten är rent dåligt i min mening.[/citat]

 

jag bara undrar hur man kan säga att original filmen inte är bra och sen iaf gå och se den igen fast den är 1 timme längre?? Gillar du dom 2 andra eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...