Gå till innehåll

papper till dvd-fodral


Mister

Recommended Posts

hej, tänkte kolla om någon hade något bra förslag på var man kan finna A4 papper som är något tjockare samt glansigare.

 

Behöver nämligen ett bra papper till dvd-fodral, då vanligt a4 inte ger någon bra kvalite.

har letat i lite affärer men inte funnit något passande än.

Har även testat så kallade "dvd-papper" från clas olhson men det är ett rent helvete att få bilden inom ramarna.

 

någon som har ett tips?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

hej, tänkte kolla om någon hade något bra förslag på var man kan finna A4 papper som är något tjockare samt glansigare.

 

Behöver nämligen ett bra papper till dvd-fodral, då vanligt a4 inte ger någon bra kvalite.

har letat i lite affärer men inte funnit något passande än.

Har även testat så kallade "dvd-papper" från clas olhson men det är ett rent helvete att få bilden inom ramarna.

 

någon som har ett tips?

 

/Niklas

 

Det låter mer som det program du använder inte funkar som det ska.

"Fotopapper" till skrivare borde vara det du söker. Nu vet jag inte om du har en bläckstråleskrivare eller laser så det är svårt att ge dig exakta råd...

Länk till kommentar
Share on other sites

på det flesta proffesionella skrivare går det att ställa in sådanna utskrifter. Själv lyckades jag skriva ut en riktigt bra bild till DVD-fodral när jag var 11 år med en gammal skrivare :birp Det går, bara man är smart ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bild-kvalitén har vanligtvis inget med pappret att göra.

 

Pappret har mycket med kvalitén att göra.

 

upplösningen på skrivare anges i dpi. Jag har denna skrivare och den kan skriva ut i upplösningen 9600x2400 dpi vilket är mer än tillräckligt för vanliga papper. Om du ska använda sån upplösning å få så fin bild som möjllig ska du ha fotopaper. Annars köper du sånt typ av papper som dvd-papper och skär till rätt storlek och skriver ut. Nått hittar man alltid på ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Gå in till ett tryckeri nära dig, det brukar (nästan) alltid gå att få köpa papper om man vill ha till speciellt syfte. Jag gjorde bröllopsinbjudningar etc för ett tag sedan, det var mycket billigare att köpa "roliga" papper på tryckeri än Panduro.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pappret har mycket med kvalitén att göra.

 

upplösningen på skrivare anges i dpi. Jag har denna skrivare och den kan skriva ut i upplösningen 9600x2400 dpi vilket är mer än tillräckligt för vanliga papper. Om du ska använda sån upplösning å få så fin bild som möjllig ska du ha fotopaper. Annars köper du sånt typ av papper som dvd-papper och skär till rätt storlek och skriver ut. Nått hittar man alltid på ;)

 

Jag var nog otydlig. Jag syftade på att upplösningen inte har något med papperet och göra. Sen är det såklart skillnad på om du kastar in rispapper i skrivaren eller om du kör med fotopapper.;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Hej!

 

Det är säkert ett enkelt inställnignsfel.

Glansigt papper behövs inte om Du använder vanliga fodral eftersom

du sätter in pappret bakom en blank plastfilm.

 

Val av papper är en smaksak.

Det finns en mängd att välja på i vilken kontorshandel som helst.

 

Själv använder jag Programmet Fellows Neato.

Det kostar ca 300:- och då finns färdiga mallar för alla typer av etiketter och fodral.

 

Jag skriver ut på enkel tunn typ av fotopapper i A4.

Sedan klipper jag pappret med en vanlig papperskärare.

 

Hur lätt som helst.

Om man skall ha väldigt många kopior blir det kanske lite drygt eftersom det bara går att klippa ca 5 papper samtidgt.

 

Mvh

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Hej. Jag gör en del dvd-omslag och hävdar bestämt att pappret har stor betydelse när man skriver ut. Det gör stor skillnad i kvalitén i bilden.

Skriver ut på Colour Copy 160gr. Det är lite glattare och lite tjockare. Passar bra att använda tycker jag. För att få bäst resultat ska man även ställa in vid utskrift på skrivaren att man har 160gr glättat (eller broschyrpapper som det kan kallas)

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst har det stor betydelse vilket papper man väljer vid utskrift från bläckskrivare. Det handlar om hur bläcket tränger in i papperet och det varierar med papperskvaliteten. Bäst är belagt papper men det behövs inte för detta. Själv använder jag 130 grams matt papper avsett för bläckutskrift. Välj upplösningen till 500 - 600 dpi - det räcker bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...