Gå till innehåll

Hur uppkommer Copyright?


Fiskkonservator Lubbe

Recommended Posts

Är det något jag missat för jag hittar verkligen ingen info om copyright?

 

Jag tillsammans med min filmkollega (som har hand om själva film,editeringsbiten) håller på att spela in ett "fiske" program där jag konserverar svenska officiella sportfiskerekordet av en firre, ett underhållande program där vi även klämmer in lite fiske osv.

 

Det jag undrar är, hur uppkommer copyrighten? är det något som sker så fort man har en färdig produkt? tex om man skulle skicka sin "film" till tex en tv kanal och se om de vill köpa visningsrätt och de skulle använda filmen utan min tillåtelse så skulle man kunna vidta juridiska åtgärder sålänge man kan bevisa att den är gjord av oss vilket är självklart (isåfall såklart därför inte någon tackar nej till en visningsrätt och sedan visar den ändå).

Eller måste man söka och betala sig till en copyright som ex patent?

 

Någon som kan upplysa mig kring ämnet?

 

tackar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycke man behöver med andra ord inte sätta en tex "property of.. eller liknande" remsa på versionen man skickar till olika tv kanaler för att få dem till att nappa på en visningsrätt, för skulle de få för sig att använda materialet så gör dem det olagligt, med konsekvenser om det skulle bevisas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett (seriöst) TV-bolag skulle aldrig få för sig att uppsåtligen visa material i en TV-kanal som de inte har rättigheter till.

Undantag kanske kan vara när materialet är så pass "intressant" att det är värt de böter de måste betala om de bryter mot upphovsrätten. Händer väl knappast i Sverige dock.

Vad som sker på internet är nog en annan femma. Där upplever jag lite mer "vild-västern"

Men LAGEN om upphovsrätt skyddar (teoretiskt) ALLT som uppnår verkshöjd oavsett om du skriver copyright eller inte på ditt material.

 

Men samtidigt, det underlättar alltid att hjälpa till att sudda så mycket oklarheter som möjligt för de som inte har upphovsrätten klar för sig, och vara tydlig med hur man vill använda sitt material, alltså det skadar inte att någonstans tala om att "material ägs av ...blabla" och "får endast visas/användas i/under blabla..." och lite kontaktuppgifter till den som äger materialet om någon vill fråga om rättigheterna.

En sådan text skulle förmodligen iaf avskräcka någon oseriös att tro att det är okej, och en eventuell rättslig tvist skulle bli ganska kortvarig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...