Gå till innehåll

Karma, ett sätt att betygsätta inlägg, infört


Pace

Recommended Posts

[citat=sluten_cell_nr13]Tanken är väl att få bukt med bråket på forumet antar jag.

 

Men har det varit så mycket bråk? Har inte varit så aktiv på forumet på ett tag så jag har inte riktigt koll. Min erfarenhet är att sånt brukar lösa sig självt. Folk som inte är populära brukar tröttna efter ett tag eftersom ingen vill ge sin in i diskussioner med dem utan bara ignorerar dem till slut.

 

Dessutom tror jag för få på forumet känner till funktionen. Vågskålen är lite undangömd och det framgår inte vad som händer när man trycker på den.

 

Men det är en bra idé att tagga folk att hjälpa till med tips. Kanske skulle det vara bättre med en knapp med texten "Det här var ett hjälpsamt inlägg" eller liknande. Då förstår alla, hur sällan man än är här, att man creddar den som hjälpt en om man trycker där. Ett bra och enkelt sätt att tacka folk på.

 

Som det är nu så befarar jag bara i att diskussioner kommer balla ur och istället handla om: "VA??? Gav du mig minus på karma för det här inlägget? Bara för att jag sa det och det eller inte tycker om din skitfilm?".

 

Och det skulle ju vara kontraproduktivt eftersom avsikten är att höja klassen på diskussionerna.[/citat]

 

så sant så sant

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad tycker ni om Karma-funktionen?

 

Jag tror inte många är insatta eller sett diskusssionen om Karma-funktionen i Nyhetsmedelanden och därför introducerar jag den här:

 

  • Är det ett sätt att förhöja diskussionskvalitén på forumet? (och vad är då kvalité, tex, så att man slipper allt flams?)
     
    ELLER
     
     
  • Är det ett sätt att gradera medlemarna? (ska man inte få skriva som man tycker, eller blir det en sorts mobbing - lyssna inte på vad han säger för han har dålig karma och måste man som nymedlem känna att man måste prestera något för att få "vara med" i gänget?)

 

Jag tycker personligen att Karma-funktionen borde TARS BORT, kanske är det för att jag inte fått någon karma själv och är avundsjuk eller tycker jag helt enkelt illa om den...döm själva

 

Jag tycker att man gradera medlemmar vilket i slut ändan säkert kan leda till en sorts mobbing som gör att personen inte kommer tillbaka till forumet. Så i grund och botten kan detta hota yttrandefriheten då man hela tiden måste "flyta med stömmen" annars får man dålig karma...

 

För er som inte vet vad Karma-funktionen är så det den vita lilla vågskålen på höger sida.

 

Pace kommer säkert att flytta denna tråden och ge mig dålig karma, hehe

 

NÄ BORT MED KARMA-FUNKTIONEN!!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl en kul grej... Jag tror att blir man sågad så blir man det rent "verbalt" eller hmm nedskriven eller kommenterad... det är bra om vi alla har olika åsikter... Karma eller inte.. Spelar ingen roll tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, mina åsikter har jag väl skrivit här http://www.voodoofilm.org/forum/showpost.php?p=17367&postcount=25

 

Jag förstår Paces ambition med att höja klassen på forumet, men är som sagt rädd att diskussionerna hela tiden ska vända sig till att handla om att någon fått sänkt karma i en debatt. Mest förvånande är väl att jag fick medhåll från _nemo_ som man annars kan tänka sig skulle vara den mest troliga att gå in i sådana diskussioner...

 

Jaja, egentligen tycker jag att det kunde gjorts på ett annat sätt (som jag skriver i mitt tidigare inlägg), men det känns skönt ändå att Pace är så pigg på att hela tiden förbättra forumet med nya funktioner. All heder åt det!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sluten_cell_nr13] Mest förvånande är väl att jag fick medhåll från _nemo_ som man annars kan tänka sig skulle vara den mest troliga att gå in i sådana diskussioner...

 

[/citat]

Ni ser......redan har folk förutfattade meningar om stackars mig :(

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Det stog tidigare i tråden att man kunde se komentarer & sånt man fått, var hittar man det?[/citat]

 

I din kontrollpanel. Där ser du den senaste karman du har fått, samt vilket inlägg det gäller. Kom ihåg att du måste ha karman aktiverad för att du ska kunna se din status samt kommentarer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såhär tycker jag.

Jag säger medel, vilket innebär att jag ser varken posetiva eller negativa fördelar i det, iallafall i ett större perspektiv. Jag tar varken illa vid mig om någon ger mig dålig karma och jag skulle inte döma en person hurvida den hade bra eller dålig khaarma. Fast saken i säg är rätt skojigt påhitt, och jag kan första tanken bakom det hela om jag ser till e-auktionssidor som t.ex. tradera. Där det finns betygfunktioner i dess form för att ge köpare och större säkerhet i sina affärer.

Men i voodoofilm fallet så fungerar det nog bara mer som en komplimang eller möjligtvis en egoboost. Men hur aktiv en medlem är ser man redan på hur mångar inlägg den har skrivit, så redan där kan man läsa av en del.

 

men varför inte gå fullt upp på interaktivitet på forumet och sätta in en experince point system på alla användare i sann RPG-anda. Så kan man gå level Up såfort man man får tillräckligt med exp från inlägg kharma och postande av sina filmer, för att sedan lägga till det på nya egenskaper i styrka snabbhet och vad fasiken det nu ska vara. För att sedan kunna utmana andra användare i heta debatter i en ärlig kamp mellan slump och karaktärsfakta, och om man vinner får man sno den andra användarens filmutrustning filmer eller kompisar. Hah kom på ett mer ärligt system så kysser jag din toa..

 

ps. jag är högst oserisös för de som vaknat upp på fel sida.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sw33t]men varför inte gå fullt upp på interaktivitet på forumet och sätta in en experince point system på alla användare i sann RPG-anda. Så kan man gå level Up såfort man man får tillräckligt med exp från inlägg kharma och postande av sina filmer, för att sedan lägga till det på nya egenskaper i styrka snabbhet och vad fasiken det nu ska vara.[/citat]

 

Haha, det där fick iallafall en gammal rollspelare som mig att le på ett fånigt igenkännade sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag kommer iaf inte att ga efter karma, jag vet vilka de flesta har ar och hur de uppfor sig, och det ar det jag baserar mitt fortoende till kommentarerna pa.

 

Nagot ni daremot skulle kunna visa ar till exempel i "kolla mitt manus" ar hur manga manus den som kommenterar sjalv lagt upp. Detta skulle oka vardet for mig, att se om personen som tokkritiserar har lagt upp tio manus, da vet jag att personen i fraga iaf vet vad han/hon snackar om...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...