Gå till innehåll

Extern mikrofon till Nikon D90?


Andreasxps

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har fått diverse dålig kritik angående ljudet på inspelningen i min film The Haunting In Kestorp, som finns här på Voodoofilm.

Själv håller jag med till fullo, men kan inte komma på ett sätt att använda extern mikrofon till D90 som inte har mikrofon ingång :/

 

Hur bär jag mig åt?

 

Samt, hur får man 5.1 ljud i en film? Har försökt läsa igenom trådar här på forumet men inte blivit något klokare tyvärr...

 

Grymt tacksam för snabba svar, då jag ska spela in en ny film snart.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får ta ljudet separat och synka i efterhand. Surroundmixen gör du i ljudläggningen / mixen, dvs du behöver inte tänka på att tag några ljud i surround på plats. All dialog tas i mono och atmosfärer i stereo. Om du vill testa kan du även ta atmos i surround men det är absolut inget måste, är inte ofta man gör det på större produktioner heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får ta ljudet separat och synka i efterhand. Surroundmixen gör du i ljudläggningen / mixen, dvs du behöver inte tänka på att tag några ljud i surround på plats. All dialog tas i mono och atmosfärer i stereo. Om du vill testa kan du även ta atmos i surround men det är absolut inget måste, är inte ofta man gör det på större produktioner heller.

 

Jo det förstår jag, men vad ska jag använda som ljudinspelare mer än mikrofonen? Mikrofonen sparar ju inte ljudet :D

 

Måste jag ha en annan kamera? Jag har en DV kamera som står och samlar damm, som har 3,5mm MIC ingång. Skulle det gå att filma med D90 utan ljud och filma med DV kameran med mikrofon och ta bort filmningen på DV kameran och synca ihop ljudet från DV till D90 filmen?

 

Surroundmixen finns i redigeringsprogrammet eller? Använder mig utav Adobe premiere pro.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle det gå att filma med D90 utan ljud och filma med DV kameran med mikrofon och ta bort filmningen på DV kameran och synca ihop ljudet från DV till D90 filmen?

/Andreas

 

Exakt så ska du göra. Tips: Om du lägger Videospåren med ljud från D90 och DV kameran i timeline så ser du på ljudspårets utseende när det är i synk. Vågformerna kommer likna varandra. Då blir det lätt att synka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Exakt så ska du göra. Tips: Om du lägger Videospåren med ljud från D90 och DV kameran i timeline så ser du på ljudspårets utseende när det är i synk. Vågformerna kommer likna varandra. Då blir det lätt att synka.

 

Tusen tack! Får hoppas nästa film har bättre ljud, har börjat med manuset och det är strax klart. Nu ska jag ut och bygga en "camera dolly" och förhoppningsvis en kamera kran.

 

Åter igen tack! :)

 

/Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Surroundmixen finns i redigeringsprogrammet eller? Använder mig utav Adobe premiere pro.

 

/Andreas

 

Har aldrig använt premiere pro så vet inte hur ljudläggningsdelen är där. Men om det stöder 5.1 mixning så kan du mixa surround där. Själva mixen får du ju sen göra själv, det är inte bara att trycka på en knapp :)

Men har du inte tänkt sitta ett tag med ljudläggningen så är det bättre att du bara gör en stereomix, det kommer säkerligen bli bättre än om du ska försöka få till halvbra surroundmix.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har aldrig använt premiere pro så vet inte hur ljudläggningsdelen är där. Men om det stöder 5.1 mixning så kan du mixa surround där. Själva mixen får du ju sen göra själv, det är inte bara att trycka på en knapp :)

Men har du inte tänkt sitta ett tag med ljudläggningen så är det bättre att du bara gör en stereomix, det kommer säkerligen bli bättre än om du ska försöka få till halvbra surroundmix.

 

Okej, nej jag antog det :) Vet du eller någon annan en bra sida om information om hur man lägger till bra stereomix alternativt, surroundmix?

 

Vill verkligen lära mig mer om det där med ljudet. Tex, jag vill att musiken i filmen ska låta från alla högtalare & "vissa" effekter. Sen tal oftast center vad jag har förstått.

 

Tack (:

Länk till kommentar
Share on other sites

Att låta musiken komma ur alla högtalare samtidigt, i en film, är väldigt distraherande. En av dom viktigaste aspekterna med surroundljudläggning är att inte lura tittarna att tappa fokus på filmen, vilket många nybörjare oftast gör. Musik i film bör hålla sig, så långt som möjligt, till de två främre sido-högtalarna, med möjligen akustiken som sprider sig till rear. Vet man VERKLIGEN vad man gör så kan man laborera lite, men det krävs så LITE för att förstöra hela mixen. Har skickat tillbaks många muggiga musikmixar i surround genom åren pga distraherande & dålig mixning, effektsökeri samt att dom omöjliggjort alla möjligheter till bra ljudläggning.

Jag håller med Luzer, förutom att jag skulle säga att du bör låta bli surround helt & hållet innan du kan göra en bra stereo-mix. Åtminstonde om du har nån som helt intention att folk faktiskt ska gilla filmen.

Det är lite som scenografi, kan man inte sätta upp tapeter rakt så ska man inte börja med att bygga upp ett helt set. Inte så länge man har några som helst krav på det man gör. När du kan göra en bra & snygg stereo-mix så kommer du förmodligen ha mycket mer förståelse för mediet i sig, så då behöver inte steget till surround bli så enormt.

 

Premiere Pro funkar att ljudlägga i, men den är verkligen inte bra på det...

Har du inget annat så är det bara att köra på, men kan du få tag på ett riktigt musikprogram, exempelvis Cubase eller Logic, kanske att Pro Tools LE funkar åsså, så är det grymt mycket bättre. Audition vet jag fungerar, men jag tyckte det lät illa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att låta musiken komma ur alla högtalare samtidigt, i en film, är väldigt distraherande. En av dom viktigaste aspekterna med surroundljudläggning är att inte lura tittarna att tappa fokus på filmen, vilket många nybörjare oftast gör. Musik i film bör hålla sig, så långt som möjligt, till de två främre sido-högtalarna, med möjligen akustiken som sprider sig till rear. Vet man VERKLIGEN vad man gör så kan man laborera lite, men det krävs så LITE för att förstöra hela mixen. Har skickat tillbaks många muggiga musikmixar i surround genom åren pga distraherande & dålig mixning, effektsökeri samt att dom omöjliggjort alla möjligheter till bra ljudläggning.

Jag håller med Luzer, förutom att jag skulle säga att du bör låta bli surround helt & hållet innan du kan göra en bra stereo-mix. Åtminstonde om du har nån som helt intention att folk faktiskt ska gilla filmen.

Det är lite som scenografi, kan man inte sätta upp tapeter rakt så ska man inte börja med att bygga upp ett helt set. Inte så länge man har några som helst krav på det man gör. När du kan göra en bra & snygg stereo-mix så kommer du förmodligen ha mycket mer förståelse för mediet i sig, så då behöver inte steget till surround bli så enormt.

 

Premiere Pro funkar att ljudlägga i, men den är verkligen inte bra på det...

Har du inget annat så är det bara att köra på, men kan du få tag på ett riktigt musikprogram, exempelvis Cubase eller Logic, kanske att Pro Tools LE funkar åsså, så är det grymt mycket bättre. Audition vet jag fungerar, men jag tyckte det lät illa.

 

Tack för den fina informationen, har massor att lära inom detta området :)

 

Så en stereomix är det som gäller för mig alltså. Alright, jag beställde en videomikrofon från Röde igår kväll, så hoppas det blir förbättring på den fronten vart fall.

Kikade lite snabbt på de programmen du gav exempel på och de ser hmm, ganska avancerade ut för min nybörjarnivå. Men jag lär mig säkerligen tillslut, dock är jag inte ute efter Hollywood klass på ljudet direkt. Utan vill bara lära mig förbättra ljudet en gnutta så det blir "bra".

 

Sen priset på Cubase är inte riktigt i min nivå så att säga :)

 

Men det går att göra en alldeles OK stereomix i Premiere Pro med "mono" inspelat ljud från Röde micken?

 

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig!

 

/Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

No mention :-)

 

Oh ja! Det första jag ljudlade mer seriöst, en vampyrrulle, var ljudlagt i Premiere Pro 7 (fösta pro-versionen). Jag var konstant irriterad på det buggande helvetet, & nån riktig design var svår att göra, men det var inga problem att göra en schysst mix med existerande ljud :-)

Även ambiance funkar bra att spela in i mono. Man tar en del av ambiance-ljudet & lägger i en högtalare, & en annan del i den andra. Sen kan man bygga på därifrån. Då funkar dessutom mixen garanterat bra även i mono.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej :)

 

Jag hänger dock inte med riktigt på det där med ambience. Om jag spelar in ljud i mono med röde micken, lägger sedan in ljudet i Premiere Pro och sedan?

Förstår inte riktigt steget från MONO till Stereo inuti programmet.

 

Eftersom jag gör en mix för stereo, kommer ljud enbart ur LEFT & RIGHT? Center, bak & sub och allt vad det heter behöver jag alltså inte bry mig om?

 

Förstår inte riktigt hur jag tar en del av ljudet och lägger på left tex och en annan del på right.

 

Confused :D

 

EDIT: Med andra ord, jag förstår ingenting om hur man gör en stereomix ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

en bra regel vad det gäller konversation som jag fattat det. Är att man tar alltid upp den i mono, sen i redigeringsprogrammet, så gör man den till dual chanel stereo (eller vad det brukar heta i redigeringsprogrammet). Då får man konversationen att komma från mitten, vilket man oftast vill. Sen när man kan lite mer, kan man panorera en aningen, men vara mkt försiktig, då det blir lite skumt lätt.

 

Men som sagt, jag e inte alls bra på detta, men det är denna bilden av det hela jag fått iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack (:

 

Det är bara det att jag inte vet hur man gör mono till stereo i programmet. Har letat runt över hela intranätet snart känns det som.

Men jag kan bara inte finna, hur du gör stereomix utav mono. Eller så här gör du stereomix?

Just dialogen ska du enligt mina teorier inte göra till en stereomix utan, du ska ha ett monospår, som du kör ut i bägge högtalarna. Dvs samma monospår i höger som du har i vänster, så att det låter exakt samma ur bägge. Det gäller dialogen då alltså. Själv kör jag FCP så vet inte hur det ser ut hos dig. Men när du tar in ngt du spelat in i mono, så blir det troligtvis automatiskt uppdelat på två kanaler, dvs den duplicerar signalen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker ofta det dyker upp på forumet just mono - stereo frågan, och det känns som att många gör det svårare än vad det behöver vara. Samtidigt som förståelsen för skillnaden mellan mono och stereo oftast är lite oklar :)

 

Men det kanske är så att de flesta redigeringsprogram jobbar som default med stereospår? Så har man bara en kanal med ljud och tar in det i sitt klipprogram så hamnar det automatiskt helt utpanorerat åt vänster?

Och panorering har man inte superkoll på vad det är eller hur man gör så lösningen blir att kopiera sin ljudkanal och lägga den även på höger kanal för att få samma ljud även i höger.

Summan av kardemumman är dubbelt av alla monokanaler för att få dom i båda högtalarna, dubbelt så mycket för datorn att spela upp ljudmässigt. Högre volym och lättare med fasfel.

 

Tänk istället så här:

Ni spelar in ett ljud med en monomikrofon, ljudet hamnar på en kanal. Om ni sedan sitter i en stereolyssning i mixen så kan ni välja exakt var detta ljud ska spelas upp, vart ska det låta som att ljudet kommer ifrån, mitten, bara vänster eller höger eller någonstans mitemmelan. Det gör ni med "panoreringen".

Spelar ni in i stereo så gör ni det antingen med en stereomikrofon (som enkelt sett har två mikar i sig) eller två monomikrofoner. Ni får således två ljudsignaler, som hamnar på två spår. Ett stereospår består i redigeringsprogrammet av två kanaler, där det i default är satt att kanal ett är helt utpanorerad åt vänster och den andra åt höger, dvs kanal ett ska bara komma ur vänster högtalare och två ur höger. Ni kan sedan välja att "dra ihop stereobilden" genom att välja att kanal ett ska spelas upp 70% i vänster och 30% höger, och tvärtom med kanal 2, låta dom läcka in lite i varandra. Sätter ni dom 50-50, så har ni dragit ihop dom till mono, samma signal spelas upp i båda högtalarna.

Beroende på hur stereoinspelningen är gjord kan man även nu få fasfel och att det låter konstigt. Att vissa bitar "försvinner" eller förstärks.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack!

Det där var nyttig information för mig :)

 

Nu har jag förstått dialog biten i alla fall, men sen var det ju det där med ambience det som ligger i bakgrunden.

Jag förstår inte riktigt hur man ska få med det i en stereomix?

 

Så som jag fattat det så spelar jag in dialogen i mono, men även ambience i samma inspelning, eller är jag helt ute och cyklar?

 

Sen har vi ju det med effekter, vilket jag inte har några direkta problem med och som jag själv tycker borde vara bara till att lägga in på antingen left eller right eller mitt emellan som Luzer beskrev.

 

Men som sagt dialogen, hur skiljer man den ifrån bakgrundsljudet runt omkring? Ska man spela in ljudet i två olika omgångar eller är ambience 100% effekter som man lägger in?

 

Många frågor nu, hoppas jag kan få några besvarade vart fall och det verkar som ni här på forumet har kunskaperna för att göra det.

 

Tack för hjälpen så långt :)

 

/Andreas

 

EDIT: Nu till helgen börjar inspelningen av vår nya film som SKA bli bättre! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

När du spelar in dialogen så försöker du få med så lite bakgrundsljud som möjligt, då du alltid kan lägga på mer atmosfär i efterhand medans det är svårare att ta bort sådant som redan är inspelat.

 

Enkelt uttryckt, när du ljudlägger lägg all dialog i mono och i center. Atmos och musik lägger du i stereo, mindre punkfx lägger du i mono och pannar där du vill ha dom, större fx som man känner ska vara bredare läggs i stereo. Tramp läggs i mono i center.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, men då är det med inspelningen klart för mig. Problemet kommer sedan när jag ska lägga dialog i center, jag har väll bara left respektive right i mono? Eller är det panoreringen som avgör om ljudet blir center eller ej? Om vi säger lika mycket left som right, blir det center enkelt förklarat? :)

Man panorerar sällan dialogen med andra ord?

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, jag kanske var lite otydlig. Lägger du lika mycket av ett ljud i vänster som höger så känns det som att ljudet kommer rakt framifrån, en spökcenter. Eller som du kallar det att man inte panorerar den alls åt något håll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nejdå, bara jag som är lite små seg så här i början av veckan :)

 

Men då verkar det som jag förstått det mesta, kan göra en kort lista på hur jag tror det fungerar så kan ni granska så att jag förstått det hela rätt.

 

: Dialog läggs i center, dvs lika mycket left pan som right pan i en så kallad "stereomix"

 

: Bakgrundljud (ambience/musik) läggs som stereo.

 

: Effekter läggs i mono eller stereo beroende på hur stor effekten är. Mindre effekter mono, och pannoreras in där man vill ha dem.

Större effekter i stereo, pannoreras ej.

 

Är detta korrekt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är rätt uppfattat, men tänk även på att det inte finns några jätte-exakta regler, men det kan vara några bra grundpelare att stötta sig mot i början :)

 

När det gäller stereoeffekter, oftast är ju dessa redan inspelade i stereo så det du kan göra är att skjuta lite på stereobilden, eller dra ihop den, om du vill. Har du en monoeffekt som du vill ha i stereo så får du försöka fejka det genom att lägga på nåt stereoreverb och kanske ösa på med lite andra typer av ljud som du kan slänga ut lite åt höger eller vänster så det skiljer lite mellan de olika signalerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Yepp det ska jag tänka på :)

 

Jo precis. De effekter jag har och de effekter jag gör idag med hjälp av FL Studio är alla i stereo format.

Har införskaffat mig Adobe Audition till Premiere nu förresten. Så jag hoppas jag ska kunna lägga ihop en hyffsad stereomix i slutändan. Dock ett helt nytt program att lära sig för mig, men det är bara kul (:

 

Tråkig nyhet är dock att Röde micken inte kommer fören vecka 50, så det blir ingen filmning i helgen. Mycket tråkigt, men nu har jag lite tid över så jag kan sitta och lära mig Audition i alla fall :)

 

Tack för hjälpen alla, det uppskattas!

 

/Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...